Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Do it all"-rotaryswitch


Anbefalte innlegg

Du kan jo f.eks ha dobbelt så mange Big Muff-varianter som JHS Muffuletta..

https://www.jhspedals.com/products/bass-pedals/muffuletta/

Ellers er det jo fint for å switche mellom forskjellige kondensatorer, kan se for meg at det hadde gjort seg bra i en wah-pedal. Eller switche mellom forskjellige kombinasjoner av dioder i en overdrive/distortion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_9306.thumb.JPG.020e53f74ae6c80695ed688ad760c379.JPG

Her er den siste customswitch man fikk lagd. Den gjør jobben til stratsettet mitt, den består av 12brytere (i en switch) med 4 posisjoner. (Demo og beskrivelse av den i strat-tråden.) Men har andre system/skjema der man behøver mindre eller flere posisjoner. En av målsetningene mine er at systemene mine må være intuitive og enkel i bruk. Denne målsetningen matcher nesten aldri mot "intuitivt og enkelt" koblingsskjema. Eksisterende system har jo naturligvis også tilhørende switch som eksisterer. Men jeg har iallefall møtt veggen utallige ganger. Denne gang har man mulighet å skaffe seg en universalswitch, som faktisk passer inne i en gitar. Og pga 12inn-12ut mulighet gir den mulighet å flette inn unik funksjon midt i rekken, dersom intuitiv bruk krever det. Denne switch eksisterer ikke, bryter litt med logikken hos produsentene også (hehe) så man må spesialbestille den, minimum 1000$ ordre.  Og man må også modifisere switch før bruk, så er for spesielt interesserte. Men begrensingene er i stor grad borte. Desverre har jeg investert for mye allerede. Så nå prøver jeg meg på litt crowdfunding for å få realisert denne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beundrer pågangsmotet, oppfinnsomheten og gjennomføringsevnen din.

Likevel vil jeg nevne, for å bidra positivt, at stort sett så har mange lydvariasjoner på en gitar aldri slått an. Det blir ikke noe som "mange" kjøper. Selv ikke noe som i sammenhengen er ganske enkelt, for eksempel en såkalt "launch control", som består av tre brytere, der man kan koble inn tre pickups, enten splittet eller som humbucker, har blitt vanlig.

I mine enkle tanker må han her spisse seg inn mot musikere som faktisk ønsker alle disse variasjonene, og samtidig sørge for at det er forskjell i lyd mellom de forskjellige valgene. Så langt blir de fleste variasjoner så like at det egentlig ikke spiller den store rollen. Det er et problem med passiv elektronikk, men det er jo noe du kan mye mer om enn meg.

Mange gitarister ønsker seg en treveis- switch, rett og slett fordi det er noe de synes er nok på gitaren, sammen med volum og tonekontroll.. :)

Edit- synes denne switchen kunne passe bra i en "mytisk" effektboks, som tidligere antydet i tråden. Det å få mange til å betale for det i en (passiv) gitar, tviler. Det er prøvd før.

Endret av CastorFiber
La til et viktig "ikke"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi.. jeg er en av de som ønsker minst mulig av duppeditter på gitar. 


Er enig i det du sier @CastorFiber, og det er også min erfaring (gitt andres deler). 
Enten blir variasjonene ikke så stor at det spille noen rolle, eller så blir variasjon for stor (i frekvensspekter eller volum) at det ikke er praktisk å switch. 
Men det er fortsatt praktisk lettere å vende en bryter på 1 sek for ønskede variasjoner enn å drasse med seg flere gitarer og bytte mellom de.
Har nok strukket strikken mht pickups og elektroikk så langt det går. 
Og IMO har lyktes mht variasjonene som nevnes. 

Rundt i hyller, i mapper, i skrivebøker m.m. ligger det utallige skjema man har prøvd seg på.
Det er overgang fra papir til realitet at eksperimentene har stoppet opp, og da svært ofte pga problemer å finne korrekte deler.
Denne switch ville fjernet det hinderet.
Vel, switchen er for kun spesiellt interesserte.
Mulighetene for switchen blir ikke borte, tar bare litt lengre tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.