Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Femakkorder


en_person

Anbefalte innlegg

De består bare an en prim og en kvint.. Fingres med pekefinger og ring-finger..

Ringfingeren en streng og 3 bånd nedenfor pekefingeren.. Ingenting stress å lære seg i det hele tatt..

De lærde strides vel om de kalles akkorder i det hele tatt, siden en akkord består av TRE noter.. Pim, Ters og Kvint...

Og kalle de femmerakkorder kan misforstås, da A+5 eller A5 kan bety en A med forstørret kvint, og A-5 betyr med forminsket kvint...

De kalles helt enkelt powerchords, og er egentlig ikke akkorder i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en akkord, nei, men heller et intervall.

Kvint-intervallet er det intervallet (sett bort i fra oktaven) med minst dissonans, altså egner det seg veldig bra til spilling med heavy vreng.

Pleier stort sett å ta de med pekefingeren og lillefingeren, men det er vel smakssak det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lillefingeren til å få med oktaven under kvinten.. hehe.. Får litt fyldigere powerchord da..

Sist gang jeg sjekket lå riktignok oktaven over kvinten. Er ikke lett detta med gitar, når de øverste tonene er nederst på instrumentet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekka så var lillefingern min FYSISK UNDER ringfingeren når jeg spilte gitar...

Faen folk på dette forumet er flinke til å pirke as.. Gud forby at noen har en skrivefeil, da blir det jo ti poster om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å få en powerchord mer fyldig på er å gjøre sånn:

E||-------||

B||-------||

G||--7----||

D||--7----||

A||--5----||

E||--5----||

En D5 med A i bass' date=' om jeg ikke tar helt feil?[/quote']

Stemmer det. Legg til kvinten under grunntonen. Får en litt mer heavy lyd av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.