Gå til innhold
en_person

Lyd

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få til noenlunde metallicalyd med en humbucker og 2 single-coils? Eller annen rockelyd..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva spør du om egentlig? Det er klart det er mulig å få til rockelyd ut av en gitar, samme om det er silnglecoil eller humbuckere på den. Det du trenger å gjøre er å skru på vrengen på forsterkeren din, hvis du ikke har vreng på den skrur du den helvetes høyt, så blir det naturlig vreng. Om du vil ha Metallicalyd så er det vel å skru på mye vreng og mids.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rettelse: Mye vreng og LITE mids. Selv om den type lyd er lite brukbar til det meste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mid er det samme som Middle, som du antagelig finner skrevet på en av knottene på forsterkeren. Mye Treble og Bass og lite Mid er vel oppskriften på metal, så prøv deg litt frem rundt disse innstillingene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo akkurat det mange gjør feil. De har på alt for mye treble og bass og tar vekk alt av mellomtonen. Det høres bare jævelig ut (om du ikke skal spille oldschool blackmetal, men en skal være forsiktig med å ha med for mye bass her også..). Husk at bassgitaren skal ta seg av det meste av bass. Det er ikke noe kult at bassen drukner i gitaren. Men det er vanelig at rytmegitaren/rytme kanalen har mindre mellomtone enn treble. Husk å skru litt på presence knappen også. Denne stiller på de aller høyeste frekvensene der en kan få alt fra lukket til åpen lyd.

Forskjellige forsterkere kan ha litt forskjellig eq respons. På noen må en skru mye for å få en forskjell, mens andre kan en bare skru litt. Så en må nok skru litt frem og tilbake før en får den lyden en ønsker.

Singelcoils kan ha litt lite output, og det vil da kunne lønne seg med en boosterpedal. Ellers kan en jo skifte de ut. Det finnes jo singelcoils med høyere output og humbuckere i singelcoil format(f.eks Seymour Duncan hotrails). Men dette vil da kanskje være et litt dyrere alternativ enn å skaffe seg en boss sd-1, tubescreamer eller dod250/308..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pitmairen, hvem er du? Vet ikke om noen shreddere fra Frei så, men er jo noen år siden jeg flytta derifra. Er jo bare Aslak igjen som jeg vet om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en Mesa Rectifier og koble på en metal zone!!!!!!!!!!!!!!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kill em all albumet er gitarene med masse vreng, masse bass, ingen mellomtone, masse diskant

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pitmairen' date=' hvem er du? Vet ikke om noen shreddere fra Frei så, men er jo noen år siden jeg flytta derifra. Er jo bare Aslak igjen som jeg vet om.[/quote']

Jeg vet hvem aslak er ja, jeg er vel 1år eldre enn han. Hvor gammel er du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men det kommer ann på humbuckeren. Jeg har to strater med hver sin HB, den grønne kan lage metal lyd til tusen, den røde kan ikke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Man er rimelig dum i hodet hvis man må ha en Metal Zone for å få metallica/rockelyd ut av en Rectifier...

Steike..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.