Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forklaring på amp -> kabinett


Anbefalte innlegg

Hei!


Har prøvd å lese meg litt opp på hva som må til for at en amp skal kunne funke med forskjellige kabinetter. Delvis at en får full lyd, og at ting ikke tar fyr, haha. Men klarer ikke helt å skjønne hva det går på. 

F.eks om jeg har en Peavey 6505 MH, hva kan den drive av kabinett? Hvor stort går det før det ikke funker lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort forklart går det på impedansen til høyttalerelementene. Dersom vi baserer oss på 6505MH, har den en switch hvor du kan velge mellom 8 og 16 ohm. Dette betyr at kabinettet du kobler til absolutt burde være 8 eller 16 ohm i total impedans(avhengig av hva du velger å ha switchen på) slik at du ikke sprenger elementene i kabinettet eller brenner transformatoren i forsterkeren.

Nå kan jeg skrive om hva du burde gjøre for å kunne endre impedans på elementer, som serie- eller parallellkobling, men jeg tror vi skal holde oss utenom det for øyeblikket. :)

Når du skriver 'stort', mener du da fysisk størrelse, eller antall elementer? Du burde uansett på ingen måte ha noe problem med å drive et 412 med 6505MH, om det er det du lurer på. Bare sørg for å finne et kabinett som er tilpasset impedansen på forsterkeren, og med elementer som er nogenlunde i gata tilpasset den type sjanger du baserer deg på. 

Håper det forklarte litt, og spør og grav om du lurer på noe mer. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Skoggy skrev:

Det gjør det absolutt, og det burde jeg definitivt nevnt noe om. Man må selvfølgelig ha elementer som tåler antall watt forsterkeren pusher ut.

Takk for gode svar!

Så om jeg forstår rett her. Ampen og kabinettet jeg bruker må være koblet i samme ohm? Begge to i 8, eller evt 16?
I tillegg så spiller watt på ampen rolle, i og med at det kan bli for mye for elementene i kabinettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Geralt_of_Rivia skrev:

Takk for gode svar!

Så om jeg forstår rett her. Ampen og kabinettet jeg bruker må være koblet i samme ohm? Begge to i 8, eller evt 16?
I tillegg så spiller watt på ampen rolle, i og med at det kan bli for mye for elementene i kabinettet? 

Det er korrekt. 

Som regel opplyses det om hvor mange watt RMS et kabinett tar/tåler, og denne burde være lik eller noe over det forsterkeren er opplyst å pushe ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.