Gå til innhold
Audun

CTS pots og Emerson kondensatorer i Epi'ene

Anbefalte innlegg

Byttet pots og kondiser til CTS 500 og Emerson i begge Epiphonene. Vanskelig å si om det gjorde en markant forbedring uten å ha prøvd det på ampen, og bare i guitarrig, men det virker som mindre diskant-tap ved bruk av volum-pots og lyden virker mer artikulert i alle posisjoner. Spesielt midtposisjon, men det kan hende jeg bare ønsker at det skal være slik. Vi får se. Satte også på speedknobs istedet for tophats. Ser mer klumpete ut, synes jeg, men mer brukervennlig.

IMG_0746_zpsyzrg642v.jpg

IMG_0748_zpsqcueuzx2.jpg

IMG_0747_zpscnkfktaj.jpg

IMG_0749_zpstnziqcku.jpg

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Er det ikke litt rart at de har forskjellige studs på bridgene? 

Når du sier det, så har jeg faktisk stusset over det jeg også. Begge står oppført på Epiphone sine nettsider som Locktone TOM bridge, men som du sier... På V'en er det inserts i treverket, men det er på en måte ABR-1 studs som er skrudd i inserts med tradisjonelle ABR-1 hjul. Bildene på Epiphone sine sider viser likevel samme studs som på min. På Exploreren er det type 'Nashville' studs. Det har også fått meg til å tenke rustfrie, lengre studs i V'en og ny bru med brass sadler. :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

V:

IMG_0750_zpscc4mmzkr.jpg

Exp:

IMG_0751_zpsy3zzbswz.jpg

Når det er sagt, stusset jeg også over at V'en hadde Jin Sung pots og Exploreren hadde Alpha pots originalt.

Endret av Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Audun skrev:

Vanskelig å si om det gjorde en markant forbedring uten å ha prøvd det på ampen, og bare i guitarrig, men det virker som mindre diskant-tap ved bruk av volum-pots og lyden virker mer artikulert i alle posisjoner.

Har du målt de gamle potene? Alpha pots har vel +/- 20% toleranse, om de klokker inn lavere enn 500k tipper jeg du har en merkbar forbedring. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, arneK skrev:

Det var fint arbeid med loddebolten!

Jo, takk for det. Det er ganske greit med tynne kabler i motsetning til mer 'vintage'-orienterte saker der du har tjukk skjerming/jord utenpå lederen. Da blir det fort litt mer klin. Loddebolten min har også sett bedre dager, men her funket det fint. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, elektronaut skrev:

Har du målt de gamle potene? Alpha pots har vel +/- 20% toleranse, om de klokker inn lavere enn 500k tipper jeg du har en merkbar forbedring. 

Målte nå. Alpha-potene ligger faktisk over 500 bortsett fra en som ligger på 495. Jin Sung-potene ligger mellom 440 og 460.

Målte ikke CTS-pots før de ble loddet inn.

Endret av Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Virus
      Hallo! Midt oppi økonomiske vansker for forumet (håper det ordner seg 🙁, ta deg råd til å bli støttemedlem!) har jeg fått meg en ny gitar. 
      Guitar Info
      Your guitar was made at the 
      Peerless Plant, Korea
      on July, 1998
      Det vil si den var ny i 1998. Men har holdt seg fint syns jeg. Er litt slitasje på båndene, men spiller fint. Lakken er nydelig, jeg syns fargen er herlig. Er litt buzz i enkelte bånd, så må nok få den levert til justering om ikke så altfor lenge. Noen tips til hvem som er best til dette i Bergen? Dette er min første «hollowbody», skal skifte strenger, hvilken størrelse på strengene er best på en slik gitartype?

Her har dere noen bilder. 

• Av jabe1807
      Hva tenker dere om denne gitaren, Epiphone Les Paul Standard Plus-Top Pro Honey Burst?
      Jeg skal kjøpe min første el-gitar etter å ha klimpret på min akustiske i noen år.
      Vil denne fungere som en god allroundgitar til hobbybruk? Jeg ser at den får god omtale på You Tube.
      Syns denne har best utseende, da den er en kopi av "the holy gral" ?

• Av Affen
      Kjøpt tidligere i høst, Epiphone EJ200SCE. Nyyydelig gitar med herlig lyd.

• Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Gibson Classic ‘57 humbuckers, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Explorer 2016 mod. CTS Pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• Av Audun
      Da har Explorer'n ankommet og jeg har såvidt begynt å gjøre litt småtteri. Noen stygge groper i treverket ved "albueområdet" der det også var merker etter lim e.l. Fikk renset bort limrestene og polert opp, så det ble seende greit ut på avstand. På pickup-coverne er det tydeligvis gjort et forsøk på "selvrelic" med skrujern e.l. så her skal jeg få tak i noe fint sandpapir eller pussepads og heller matte de ned.

Måtte polere opp bånd, og olje gripebrett, selvsagt.
      Tørt treverk:

Gripbrettet ble pent:

Så var det elektronikken. Er den original? Vet ikke om Gibson har brukt minipots. Har i så fall aldri hørt om det... Pickupene er i hvert fall Classic '57s, så da er det bare å bytte elektronikk. Det har jeg heldigvis liggende.

Cracking on...
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.