Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss Katana 100


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke forsøkt "sneaky" amps-opplegget, men koblet i går kveld for første gang opp til PC med "Boss Tone Studio for Katana" (BTS).

Her er det spennende muligheter:

Jeg var ikke klar over muligheten for å ha ulike pedaler på de ulike kanalene. Det betyr at man i realiteten ikke er bundet til 3 pedaler av hver type (en for hver farge), men at man kan ha et sett av 3 pedaler for hver kanal. Jeg foretrakk f.eks. lyden fra en T-SCREAM og Clean-amp framfor Crunch-amp når jeg eksperimenterte med en god BluesCrunch-lyd på en av kanalene.  Det betyr likevel at jeg kan bruke BLUESDRIVER (default på grønn boost) på de andre kanalene. 

Hver pedal/effekt har en default-parameter knyttet til knappen på front av Katana, men inne i BTS har den mange flere kontroller. Veldig nyttig for å finne "din" innstilling for en gitt effekt.

Det var også tre ulike valg for signalkjede, som f.eks. om boost skal komme før eller etter ampens preamp.  Nyttig fleksibilitet.

Det mest overraskende (og nesten litt skuffende, og jeg skal forklare hvorfor) var likevel at man har tilgang til Boss Tone Central med en masse alternative lyder for kjente låter osv. i kjent multiFX-preset-stil.  Mye brukbare lyder, men det er på en måte litt synd at man må inn her for å finne disse lydene, som jeg tror har flere simuleringer tilgjengelig enn normalt for Katana. Jeg kjøpte Katana fordi det er en "WYSIWYG" amp som gir deg innstillingene du har gjort fra frontpanelet. Jeg kan fortsatt bruke den slik, men hadde på en måte håpet at innstillingene her var så fleksible at BTS egentlig ikke var nødvendig.  Nå ser det ut til at det er mye potensial som bare kan hentes ut gjennom BTS. 

BTS har også flere funksjoner som den ikke trenger Katana-ampen til. Den kan f.eks. gjøre playback av lydfiler og endre hastighet og/eller pitch. Dette kan den gjøre gjennom ampen eller et hvilket som helst annet lydkort.

Uansett veldig mange spennende muligheter, og det er også sist, men ikke minst, et veldig godt verktøy for å visualisere og fintune forhåndsinnstillingene i ampen.  Man kan også ha hele sett av forhåndsinnstillinger man kan lagre, og vips, så kan man ved å lagre såkalte "Livesets" til datamaskinen bygge opp presets for ulike situasjoner, f.eks. "Allround",  "Visesang", "Blues", "Jazz", "Pop", "Metal" osv.  Da kan man ha 4 presets og forhåndslastede pedaleffekter for enhver situasjon. Sånn sett er Katana en skikkelig kameleon og tilpasser seg alle musikalske miljøer om du vil.

Brukerveiledningen til BTS er også nedlastbar og anbefales.  Her er også en flott oversikt over tilgjengelige effekter med parametre som kan justeres i BTS.

Jeg er imponert.  Det er nok ikke så ofte jeg kommer til å koble til PC, men veldig nyttig for å fintune akkurat DEN lyden når man føler man har kommet nær.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg trenger en amp som primært skal brukes med headsett, men mulighet til å spille på lavt volum via høyttaler også. Vil du da påstå at Katana 50 f.eks er feil valg for meg? Bør jeg se etter en mindre amp som egner seg bedre med heasett, hvis man sammenligner med f.eks Line6 POD eller Boss GT.

Har desverre erfaring med at de fleste amper låter kjipt med headsett, men skal sies at det er lenge siden jeg testet en nyere amp.. 
Kjøpte meg en floor-POD, men syns det ble litt knotete med en komponent som ligger på bakken, den tar mye plass og ser rotete ut. Upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt Katana så mye med headsett, så jeg vet ikke.

MEN... Jeg har hatt en Line 6 pocket pod for en god stund siden og den synes jeg ikke rekker Katana til anklene.  Det er mulig nyere pod-produkter er bedre, men det Boss har gjort i Katana er veldig bra, og som jeg har sagt tidligere: Det er lenge til jeg kjøper ny forsterker nå.

 

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Troll skrev:

Jeg trenger en amp som primært skal brukes med headsett, men mulighet til å spille på lavt volum via høyttaler også. Vil du da påstå at Katana 50 f.eks er feil valg for meg? Bør jeg se etter en mindre amp som egner seg bedre med heasett, hvis man sammenligner med f.eks Line6 POD eller Boss GT.

Har desverre erfaring med at de fleste amper låter kjipt med headsett, men skal sies at det er lenge siden jeg testet en nyere amp.. 
Kjøpte meg en floor-POD, men syns det ble litt knotete med en komponent som ligger på bakken, den tar mye plass og ser rotete ut. Upraktisk.

Katana Mini? ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet med headset nå, og det låter annerledes enn gjennom høyttaleren. Jeg synes det låter skarpere. Det gir en lyd nærmere høyttaleren om man skrur ned diskanten litt, men det er fortsatt noe som mangler for å få det likt. Det virker ihvertfall ikke som det er noen kabinettsimulering på headsettutgangen. Etter min mening burde det vært det, men skjønner også at det ikke er det siden den også er en rec out. 

Det låter etter min mening best gjennom høyttaleren.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.