Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss Katana 100


sarge

Anbefalte innlegg

I går ankom Boss Katana 100 til meg. Det ble et så spennende møte at jeg glemte å ta bilder. Jeg tror ikke jeg blir den siste som skaffer denne og oppretter derfor denne tråden for diskusjon og deling av opplevelser med denne forsterkeren. 

Det som var viktigst for meg var god lyd, men også enkel betjening uten menyer kombinert med stor fleksibilitet.

Det første møtet var todelt.  Først gjorde jeg meg kjent med forsterkeren, og så bestemte jeg meg for å forsøke å lage 4 basislyder i de fire minneinnstillingene. 

Jeg brukte en partsotele for dette, og før jeg i det hele tatt begynte å skru lyd, så opplevde jeg ganske "spiss" lyd når jeg skrudde opp til moderat volum.  Jeg synes også det var uvant med forskjellen mellom 0.5W og 50W og skulle gjerne hatt en mellominnstilling her. at første trinn (0.5W -> 50W) gir 100-gangen, mens neste trinn (50W -> 100W) gir 2-gangen virker egentlig litt pussig. 1W-10W-100W hadde etter min mening vært betydelig bedre. Det kommer nok også litt av at jeg kommer fra en 15W forsterker (Fender Super Champ XD). Men dette er småting i den store sammenhengen.

Å gjøre seg kjent med forsterkeren var faktisk som en lek.  Dette er alt jeg hadde håpet da jeg bestemte meg for å kjøpe den. Enkelt, intuitivt, fleksibelt og med masse muligheter direkte tilgjengelig. Veldig hands-on og lett å finne en lyd som passer.

Å lage 4 forhåndsinnstillinger var litt større utfordring.  Ideen var: "Spanky clean", "Crunchy blueskomp", "Crunchy lead" og "Metal".  Det vanskeligste her var å finne nivåmessig  (lydtrykk) balanse mellom innstillingene.  Clean-innstillingen på amp type var det rett og slett litt utfordrende å få høy nok, og den begrenset nok de andre innstillngene en god del. Blueskomp ble laget med utgangspunkt i Crunch-ampen. Fin innstilling når man nettopp trenger lett crunch.  Jeg husker ikke om jeg baserte crunchy lead på Crunch-ampen eller Brown. Jeg endte ihvertfall med å ikke bruke Lead-ampen.  Brown-innstillingen er alt den er skrytt opp til i de utallige Youtube-demoene.  Det tok få sekunder å få inn en dugende Metallica-sound (her brukte jeg riktignok en effekt), og det er fullt mulig å dra det enda lenger inn i metal-verdenen.

Etter noen timer første kveld begynner jeg å bli godvenn med denne forsterkeren, og får den til å gi meg de lydene jeg vil.  Den er et beist når det gjelder lydtrykk, og foreløpig har jeg ikke våget meg inn i 100W-land, og grunnen til at jeg valgte bort 50W kom ikke av lydtrykk, men flere tilkoblingsmuligheter og lagring av 4 forhåndsinnstillinger.  Jeg hadde noen lydtrykksmessige skrekkopplevelser allerede i 50W-mode. Jeg er ikke utlært samurai ennå, men kan ihvertfall svinge Katana uten å kutte av meg ørene nå. ;)

Endret av sarge
Utdypning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 med Katana 100, og jeg synes fortsatt det er litt hard lyd i den. Jeg testet med en annen gitar i dag. Jeg skrudde ned en god del på diskant, og det hjalp. 

Jeg skal innrømme at jeg aldri har hatt en flunkende ny gitarforsterker med 12" høyttaler. Er det mulig at lyden endrer seg noe med innspilling? 

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny amp! Føler du at du fikk en god blues-crunch-rock'n'roll-lyd?

Er på utkikk etter ny øvingsamp hjemme, da den tassen jeg har sliter veldig med akkurat denne biten, og det er stort sett det jeg er ute etter :P Hørt mye bra om Katana, så 50-wattern er høyst aktuell om den leverer på dette punktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette med litt skarp lyd ikke er noe unikt for Katana. Det er vel grunnen til at ting som beam blocker og slikt eksisterer. Det er nok mulig at jeg har skrudd litt høyt og feil også. Jeg er jo bassist over 80% av hobbymusikertiden min, og er som sagt vant til min gamle 15W Fender Super Champ XD. Den var bra og annerledes enn Katana. 

@Mjah! hvor så du at Boss anbefalte å skru opp Master? Mulig jeg kan få noen flere tips der.

Ellers er sjansen stor for at jeg hekter på noen pedaler etterhvert. Det er litt begrensende å ikke kunne bruke boost/od og mod-effekter samtidig.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Duckling skrev:

Grattis med ny amp! Føler du at du fikk en god blues-crunch-rock'n'roll-lyd?

Er på utkikk etter ny øvingsamp hjemme, da den tassen jeg har sliter veldig med akkurat denne biten, og det er stort sett det jeg er ute etter :P Hørt mye bra om Katana, så 50-wattern er høyst aktuell om den leverer på dette punktet.

Hvilken "tass" har du? Jeg jobber som sagt med lydbildet ennå. Jeg føler at alle amptypene er svært bra og det føles som evt. utfordringer er i kabinett og høyttaler. Jeg skal gjøre noen flere forsøk bl.a. med line out og hodetelefonutgangen for å se hvordan den låter uavhengig av kabinettdelen. 

For bluesrockcrunch kan både "Crunch" og "Brown" amptypene stilles inn til å gjøre en god jobb. "Lead" er nok litt særere. "Brown" er veldig fleksibel og dekker nesten alt unntatt clean dersom den stilles inn slik man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Blix skrev:

Katana har en overraskelse på lur, via software får du tilgang på 20+ mer ampmodeller.

Kult! Jeg har ikke koblet til PC ennå, og litt av grunnen til å velge Katana er nettopp å slippe menyfikling for å stille lyd. Men å velge hvilke amper og effekter som er tilgjengelig er absolutt noe jeg kan gjøre en sjelden gang iblant. Post gjerne erfaringer med dette, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kjørte keg helt ny runde med innstilling av lyder i dag. Headsett ble prøvd. Det viste seg at jeg hadde stilt alt litt for hot i går. Nå ble det mye bedre. 

Jeg tror likevel at rommet jeg spiller i er såpass spesielt at lyden fra baksiden kansellerer frontlyden (akustisk kortslutning) slik at spesielt bassen nesten forsvinner helt. 

Jeg har en god del erfaring fra høyttalerbygging, og valgte å dempe lyden på baksiden. Jeg lukket ikke kabinettet helt, men klemte inn en 5 cm tykk plate av skumplast på 49×27cm. Dette hjalp faktisk og sammen med personlige EQ-preferanser ble det skikkelig bra. Clean-melodier, bluescrunch, rockeriff og tilløp til metal ved midnatt avsluttet kvelden i dag. 

Happy nå. ☺️

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sarge skrev:

Hvilken "tass" har du? Jeg jobber som sagt med lydbildet ennå. Jeg føler at alle amptypene er svært bra og det føles som evt. utfordringer er i kabinett og høyttaler. Jeg skal gjøre noen flere forsøk bl.a. med line out og hodetelefonutgangen for å se hvordan den låter uavhengig av kabinettdelen. 

For bluesrockcrunch kan både "Crunch" og "Brown" amptypene stilles inn til å gjøre en god jobb. "Lead" er nok litt særere. "Brown" er veldig fleksibel og dekker nesten alt unntatt clean dersom den stilles inn slik man vil.

Høres veldig lovende ut, kan nok fort bli en sånn. Skal notere meg tipset om å evt dempe med skumplast om det trengs :)

Pr i dag har jeg en Peavey Vypyr 15. Til å være så liten og billig så synes jeg den gjør en god jobb, og clean og higain funker fjell til øving, men sliter som nevnt med mildere rockevreng. Har faktisk brukt den oppmikket på bandøving i punkbandet (har ganske tight gitarlyd der med mye gain) med imponerende resultater! Har også en 15W røramp som gjør rockevreng veldig bra, men blir brått litt for høyt på kveldstid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den vil fungere godt for deg. Det hender rett som det er at jeg er innom noen akkorder fra Green Day, og den lyden jeg trengte der var ganske grei å stille inn.

I går brukte jeg også pickupvelgeren på gitaren ganske aktivt og fikk nyanser der som var viktige. Jeg må understreke at volum og tone på gitaren sto på maks hele veien. 

En annen sak er jo hvor høyt den spiller. I går spilte jeg etter at resten av familien var i seng (riktignok med lukket dør og en etasje mellom), og da var det helt uaktuelt å gå over 0.5W-innstillingen. 

Jeg har for øvrig masse jeg ikke har testet. Jeg har ikke koblet til PC, ikke testet med pedaler osv. Jeg har også bestilt en fotkontroll, men den var det leveringstid på. Det blir også spennende  (jeg hater å miste flyten fordi jeg må klikke på forsterkeren for å skifte kanal).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.6.2017 at 0.08, Blix skrev:

Katana har en overraskelse på lur, via software får du tilgang på 20+ mer ampmodeller.

Du mener de hackingtriksene som er beskrevet her?

https://github.com/katana-dev/docs/blob/master/how-to/use-28-amp-types.md

Denne var også litt interessant:

https://github.com/katana-dev/docs/blob/master/tables/amp-types.md

Her finner man jo hva de ulike modellene er basert på (virker som det er mye til felles med GT100):

SysEx   GT-100 Name   Katana LED
0x00 FULL RANGE   Acoustic
0x01 JC-120     Clean
0x02 TWEED     Crunch
0x03 5150 DRIVE     Lead
0x04 SLDN     Brown
Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.