Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I går ankom Boss Katana 100 til meg. Det ble et så spennende møte at jeg glemte å ta bilder. Jeg tror ikke jeg blir den siste som skaffer denne og oppretter derfor denne tråden for diskusjon og deling av opplevelser med denne forsterkeren. 

Det som var viktigst for meg var god lyd, men også enkel betjening uten menyer kombinert med stor fleksibilitet.

Det første møtet var todelt.  Først gjorde jeg meg kjent med forsterkeren, og så bestemte jeg meg for å forsøke å lage 4 basislyder i de fire minneinnstillingene. 

Jeg brukte en partsotele for dette, og før jeg i det hele tatt begynte å skru lyd, så opplevde jeg ganske "spiss" lyd når jeg skrudde opp til moderat volum.  Jeg synes også det var uvant med forskjellen mellom 0.5W og 50W og skulle gjerne hatt en mellominnstilling her. at første trinn (0.5W -> 50W) gir 100-gangen, mens neste trinn (50W -> 100W) gir 2-gangen virker egentlig litt pussig. 1W-10W-100W hadde etter min mening vært betydelig bedre. Det kommer nok også litt av at jeg kommer fra en 15W forsterker (Fender Super Champ XD). Men dette er småting i den store sammenhengen.

Å gjøre seg kjent med forsterkeren var faktisk som en lek.  Dette er alt jeg hadde håpet da jeg bestemte meg for å kjøpe den. Enkelt, intuitivt, fleksibelt og med masse muligheter direkte tilgjengelig. Veldig hands-on og lett å finne en lyd som passer.

Å lage 4 forhåndsinnstillinger var litt større utfordring.  Ideen var: "Spanky clean", "Crunchy blueskomp", "Crunchy lead" og "Metal".  Det vanskeligste her var å finne nivåmessig  (lydtrykk) balanse mellom innstillingene.  Clean-innstillingen på amp type var det rett og slett litt utfordrende å få høy nok, og den begrenset nok de andre innstillngene en god del. Blueskomp ble laget med utgangspunkt i Crunch-ampen. Fin innstilling når man nettopp trenger lett crunch.  Jeg husker ikke om jeg baserte crunchy lead på Crunch-ampen eller Brown. Jeg endte ihvertfall med å ikke bruke Lead-ampen.  Brown-innstillingen er alt den er skrytt opp til i de utallige Youtube-demoene.  Det tok få sekunder å få inn en dugende Metallica-sound (her brukte jeg riktignok en effekt), og det er fullt mulig å dra det enda lenger inn i metal-verdenen.

Etter noen timer første kveld begynner jeg å bli godvenn med denne forsterkeren, og får den til å gi meg de lydene jeg vil.  Den er et beist når det gjelder lydtrykk, og foreløpig har jeg ikke våget meg inn i 100W-land, og grunnen til at jeg valgte bort 50W kom ikke av lydtrykk, men flere tilkoblingsmuligheter og lagring av 4 forhåndsinnstillinger.  Jeg hadde noen lydtrykksmessige skrekkopplevelser allerede i 50W-mode. Jeg er ikke utlært samurai ennå, men kan ihvertfall svinge Katana uten å kutte av meg ørene nå. ;)

Endret av sarge
Utdypning
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Dag 2 med Katana 100, og jeg synes fortsatt det er litt hard lyd i den. Jeg testet med en annen gitar i dag. Jeg skrudde ned en god del på diskant, og det hjalp. 

Jeg skal innrømme at jeg aldri har hatt en flunkende ny gitarforsterker med 12" høyttaler. Er det mulig at lyden endrer seg noe med innspilling? 

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyttaleren roer ned diskanten etterhvert. Latterlig bra amp for pengene spør du meg.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg leste at Boss anbefalte å la master stå på full pupp og så justere med volumknotten for å få best lyd.

Kanskje verdt å prøve? 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal du isåfall vente lenge. Er det så mye at du legger merke til det, så er det antageligvis sånn forsterkeren er bygget :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med ny amp! Føler du at du fikk en god blues-crunch-rock'n'roll-lyd?

Er på utkikk etter ny øvingsamp hjemme, da den tassen jeg har sliter veldig med akkurat denne biten, og det er stort sett det jeg er ute etter :P Hørt mye bra om Katana, så 50-wattern er høyst aktuell om den leverer på dette punktet.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Jeg ser at dette med litt skarp lyd ikke er noe unikt for Katana. Det er vel grunnen til at ting som beam blocker og slikt eksisterer. Det er nok mulig at jeg har skrudd litt høyt og feil også. Jeg er jo bassist over 80% av hobbymusikertiden min, og er som sagt vant til min gamle 15W Fender Super Champ XD. Den var bra og annerledes enn Katana. 

Skjult innhold - vennligst logg inn hvor så du at Boss anbefalte å skru opp Master? Mulig jeg kan få noen flere tips der.

Ellers er sjansen stor for at jeg hekter på noen pedaler etterhvert. Det er litt begrensende å ikke kunne bruke boost/od og mod-effekter samtidig.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte (som meg) liker det veldig skarpt og kantete. Men det er jo som du sier ingen problem å finne boost eller helt enkle kompressorer som kan runde av litt :)

Ofte verre andre veien.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Duckling skrev:

Grattis med ny amp! Føler du at du fikk en god blues-crunch-rock'n'roll-lyd?

Er på utkikk etter ny øvingsamp hjemme, da den tassen jeg har sliter veldig med akkurat denne biten, og det er stort sett det jeg er ute etter :P Hørt mye bra om Katana, så 50-wattern er høyst aktuell om den leverer på dette punktet.

Hvilken "tass" har du? Jeg jobber som sagt med lydbildet ennå. Jeg føler at alle amptypene er svært bra og det føles som evt. utfordringer er i kabinett og høyttaler. Jeg skal gjøre noen flere forsøk bl.a. med line out og hodetelefonutgangen for å se hvordan den låter uavhengig av kabinettdelen. 

For bluesrockcrunch kan både "Crunch" og "Brown" amptypene stilles inn til å gjøre en god jobb. "Lead" er nok litt særere. "Brown" er veldig fleksibel og dekker nesten alt unntatt clean dersom den stilles inn slik man vil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katana har en overraskelse på lur, via software får du tilgang på 20+ mer ampmodeller.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, Blix skrev:

Katana har en overraskelse på lur, via software får du tilgang på 20+ mer ampmodeller.

Kult! Jeg har ikke koblet til PC ennå, og litt av grunnen til å velge Katana er nettopp å slippe menyfikling for å stille lyd. Men å velge hvilke amper og effekter som er tilgjengelig er absolutt noe jeg kan gjøre en sjelden gang iblant. Post gjerne erfaringer med dette, folkens!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Ellers kjørte keg helt ny runde med innstilling av lyder i dag. Headsett ble prøvd. Det viste seg at jeg hadde stilt alt litt for hot i går. Nå ble det mye bedre. 

Jeg tror likevel at rommet jeg spiller i er såpass spesielt at lyden fra baksiden kansellerer frontlyden (akustisk kortslutning) slik at spesielt bassen nesten forsvinner helt. 

Jeg har en god del erfaring fra høyttalerbygging, og valgte å dempe lyden på baksiden. Jeg lukket ikke kabinettet helt, men klemte inn en 5 cm tykk plate av skumplast på 49×27cm. Dette hjalp faktisk og sammen med personlige EQ-preferanser ble det skikkelig bra. Clean-melodier, bluescrunch, rockeriff og tilløp til metal ved midnatt avsluttet kvelden i dag. 

Happy nå. ☺️

Endret av sarge
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, sarge skrev:

Hvilken "tass" har du? Jeg jobber som sagt med lydbildet ennå. Jeg føler at alle amptypene er svært bra og det føles som evt. utfordringer er i kabinett og høyttaler. Jeg skal gjøre noen flere forsøk bl.a. med line out og hodetelefonutgangen for å se hvordan den låter uavhengig av kabinettdelen. 

For bluesrockcrunch kan både "Crunch" og "Brown" amptypene stilles inn til å gjøre en god jobb. "Lead" er nok litt særere. "Brown" er veldig fleksibel og dekker nesten alt unntatt clean dersom den stilles inn slik man vil.

Høres veldig lovende ut, kan nok fort bli en sånn. Skal notere meg tipset om å evt dempe med skumplast om det trengs :)

Pr i dag har jeg en Peavey Vypyr 15. Til å være så liten og billig så synes jeg den gjør en god jobb, og clean og higain funker fjell til øving, men sliter som nevnt med mildere rockevreng. Har faktisk brukt den oppmikket på bandøving i punkbandet (har ganske tight gitarlyd der med mye gain) med imponerende resultater! Har også en 15W røramp som gjør rockevreng veldig bra, men blir brått litt for høyt på kveldstid :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Jeg tror den vil fungere godt for deg. Det hender rett som det er at jeg er innom noen akkorder fra Green Day, og den lyden jeg trengte der var ganske grei å stille inn.

I går brukte jeg også pickupvelgeren på gitaren ganske aktivt og fikk nyanser der som var viktige. Jeg må understreke at volum og tone på gitaren sto på maks hele veien. 

En annen sak er jo hvor høyt den spiller. I går spilte jeg etter at resten av familien var i seng (riktignok med lukket dør og en etasje mellom), og da var det helt uaktuelt å gå over 0.5W-innstillingen. 

Jeg har for øvrig masse jeg ikke har testet. Jeg har ikke koblet til PC, ikke testet med pedaler osv. Jeg har også bestilt en fotkontroll, men den var det leveringstid på. Det blir også spennende  (jeg hater å miste flyten fordi jeg må klikke på forsterkeren for å skifte kanal).

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
Den 2.6.2017 at 0.08, Blix skrev:

Du mener de hackingtriksene som er beskrevet her?

Skjult innhold - vennligst logg inn

Denne var også litt interessant:

Skjult innhold - vennligst logg inn

Her finner man jo hva de ulike modellene er basert på (virker som det er mye til felles med GT100):

SysEx   GT-100 Name   Katana LED
0x00 FULL RANGE   Acoustic
0x01 JC-120     Clean
0x02 TWEED     Crunch
0x03 5150 DRIVE     Lead
0x04 SLDN     Brown
Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det stemmer, "sneaky" amps-opplegget er det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Jeg har ikke forsøkt "sneaky" amps-opplegget, men koblet i går kveld for første gang opp til PC med "Boss Tone Studio for Katana" (BTS).

Her er det spennende muligheter:

Jeg var ikke klar over muligheten for å ha ulike pedaler på de ulike kanalene. Det betyr at man i realiteten ikke er bundet til 3 pedaler av hver type (en for hver farge), men at man kan ha et sett av 3 pedaler for hver kanal. Jeg foretrakk f.eks. lyden fra en T-SCREAM og Clean-amp framfor Crunch-amp når jeg eksperimenterte med en god BluesCrunch-lyd på en av kanalene.  Det betyr likevel at jeg kan bruke BLUESDRIVER (default på grønn boost) på de andre kanalene. 

Hver pedal/effekt har en default-parameter knyttet til knappen på front av Katana, men inne i BTS har den mange flere kontroller. Veldig nyttig for å finne "din" innstilling for en gitt effekt.

Det var også tre ulike valg for signalkjede, som f.eks. om boost skal komme før eller etter ampens preamp.  Nyttig fleksibilitet.

Det mest overraskende (og nesten litt skuffende, og jeg skal forklare hvorfor) var likevel at man har tilgang til Boss Tone Central med en masse alternative lyder for kjente låter osv. i kjent multiFX-preset-stil.  Mye brukbare lyder, men det er på en måte litt synd at man må inn her for å finne disse lydene, som jeg tror har flere simuleringer tilgjengelig enn normalt for Katana. Jeg kjøpte Katana fordi det er en "WYSIWYG" amp som gir deg innstillingene du har gjort fra frontpanelet. Jeg kan fortsatt bruke den slik, men hadde på en måte håpet at innstillingene her var så fleksible at BTS egentlig ikke var nødvendig.  Nå ser det ut til at det er mye potensial som bare kan hentes ut gjennom BTS. 

BTS har også flere funksjoner som den ikke trenger Katana-ampen til. Den kan f.eks. gjøre playback av lydfiler og endre hastighet og/eller pitch. Dette kan den gjøre gjennom ampen eller et hvilket som helst annet lydkort.

Uansett veldig mange spennende muligheter, og det er også sist, men ikke minst, et veldig godt verktøy for å visualisere og fintune forhåndsinnstillingene i ampen.  Man kan også ha hele sett av forhåndsinnstillinger man kan lagre, og vips, så kan man ved å lagre såkalte "Livesets" til datamaskinen bygge opp presets for ulike situasjoner, f.eks. "Allround",  "Visesang", "Blues", "Jazz", "Pop", "Metal" osv.  Da kan man ha 4 presets og forhåndslastede pedaleffekter for enhver situasjon. Sånn sett er Katana en skikkelig kameleon og tilpasser seg alle musikalske miljøer om du vil.

Brukerveiledningen til BTS er også nedlastbar og anbefales.  Her er også en flott oversikt over tilgjengelige effekter med parametre som kan justeres i BTS.

Jeg er imponert.  Det er nok ikke så ofte jeg kommer til å koble til PC, men veldig nyttig for å fintune akkurat DEN lyden når man føler man har kommet nær.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Latterlig mye moro for pengene kan man si! :)

Jaggu bra volum også.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Hehe. Jeg har ennå ikke vært over kl 12 på 50W, og det er sinnsykt høyt, synes jeg. 

Men jeg angrer ikke at jeg gikk for 100W. 4 channels er nesten et must med en slik amp.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en Taylor Baby-e i hus i går, og fikk endelig testet Akustisk-modellen på Katanaen. Det låt bra. :)

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger en amp som primært skal brukes med headsett, men mulighet til å spille på lavt volum via høyttaler også. Vil du da påstå at Katana 50 f.eks er feil valg for meg? Bør jeg se etter en mindre amp som egner seg bedre med heasett, hvis man sammenligner med f.eks Line6 POD eller Boss GT.

Har desverre erfaring med at de fleste amper låter kjipt med headsett, men skal sies at det er lenge siden jeg testet en nyere amp.. 
Kjøpte meg en floor-POD, men syns det ble litt knotete med en komponent som ligger på bakken, den tar mye plass og ser rotete ut. Upraktisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt Katana så mye med headsett, så jeg vet ikke.

MEN... Jeg har hatt en Line 6 pocket pod for en god stund siden og den synes jeg ikke rekker Katana til anklene.  Det er mulig nyere pod-produkter er bedre, men det Boss har gjort i Katana er veldig bra, og som jeg har sagt tidligere: Det er lenge til jeg kjøper ny forsterker nå.

Endret av sarge
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen erfaring med Katana, men det virker som om amp-modelleringene i den er de samme som i Boss GT-100(?), og isåfall ser jeg ingen grunn til at det ikke burde funke helt sjef med headset. Har GT-100 selv, og synes det funker helt fint med headset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Troll skrev:

Jeg trenger en amp som primært skal brukes med headsett, men mulighet til å spille på lavt volum via høyttaler også. Vil du da påstå at Katana 50 f.eks er feil valg for meg? Bør jeg se etter en mindre amp som egner seg bedre med heasett, hvis man sammenligner med f.eks Line6 POD eller Boss GT.

Har desverre erfaring med at de fleste amper låter kjipt med headsett, men skal sies at det er lenge siden jeg testet en nyere amp.. 
Kjøpte meg en floor-POD, men syns det ble litt knotete med en komponent som ligger på bakken, den tar mye plass og ser rotete ut. Upraktisk.

Katana Mini? 😁

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet med headset nå, og det låter annerledes enn gjennom høyttaleren. Jeg synes det låter skarpere. Det gir en lyd nærmere høyttaleren om man skrur ned diskanten litt, men det er fortsatt noe som mangler for å få det likt. Det virker ihvertfall ikke som det er noen kabinettsimulering på headsettutgangen. Etter min mening burde det vært det, men skjønner også at det ikke er det siden den også er en rec out. 

Det låter etter min mening best gjennom høyttaleren.

Endret av sarge
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive