Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan prise en Fender Telecaster?


oldfart

Anbefalte innlegg

Jeg har opsjon på å få kjøpt en Fender Telecaster fra 1978 med original koffert.... Problemet er..., jeg må gi et bud. Men hva er fair? Den er altså ikke annonsert for salg.

Den har litt slitemerker på baksiden av kroppen etter typ beltespenne eller skjorteknapper, men utover dette så virker den velholdt og pen.
Sjekker litt rundt, og finner priser i alle retninger.... Så da tenker jeg legge meg i det lavere sjiktet. Men vil heller ikke ende opp med å betale for mye - og vil heller ikke gi et skambud som er helt absurd.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg solgte en 1977/78 tele for et par år siden og det tok laaaaaang tid. Gitaren hadde byttet den ene pickupen og kassen var ikke original, men til tross for at den var blytung så var det en veldig fin Tele. Fikk vel til slutt ca 12.000. Personlig mener jeg at dette er vel omtrent det en sen 70-taller er verdt - men mange har visst fått den illusjonen om at 70-tallet nå er The Real Deal og de ber om litt vel optimistiske priser (i mine øyne). Jeg hadde gitt et bud på 12' og tatt det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, oldfart skrev:

Mao, jeg er fortsatt like usikker på hva jeg skal by. (om jeg i det hele tatt skal by noe)
 ;-)

Har du prøvd den? Hvis du synes det er en helt glimrende gitar, og magefølelsen din digger den, så kan du jo prøve deg på litt under markedsverdi. Hvis den ikke gir deg noe spesielt, ville jeg sett etter noe annet.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det vel være på plass å informere om at det er relativt langt mellom gode utgaver fra denne epoken. Merk spesielt vekten, og at disse har såkalt vintage radius og bånd. Det er mange som ikke liker dette. Kort sagt så betaler man uansett en premium for eldre gitarer, og man får vel generelt sett ofte en vesentlig bedre (nyere) gitar for samme pris. Men for mange (meg selv inkludert) så er en gammel slitt planke langt morsommere uansett:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper snart 'the market' skjønner at '70-talls Fender (og Gibson) ikke er vintage gitarer, i og med at de på tross av å være gamle, ikke er bedre enn nyere gitarer. Snarere tvert om, men prisen på bruktmarkedet sier noe annet  enn så lenge. Det finnes naturligvis hederlige unntak, som nevnt her, men det er ingen grunn til at man skal betale mer for en Fender fra '70-tallet enn en fra f.eks. '90-tallet. '90-tallerne (og nyere) er jevnt over bedre instrumenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt: Er trådstarters mål hovedsaklig en investering i et samleobjekt, eller en bruksgitar å spille på?  Når jeg tenker meg om, så er kanskje ikke en -78 tele det beste valget, uansett mål.  

... med mindre man får den superbillig, selvsagt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... siden jeg er en -78 selv, så tenkte jeg mest at den hadde vært artig å ha for kuriositetens del. Tanken slo meg vel også hvis jeg fikk den billig, at jeg kunne selge den og tjene noen kroner til å innvestere i en ny grom bass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, oldfart skrev:

Vel... siden jeg er en -78 selv, så tenkte jeg mest at den hadde vært artig å ha for kuriositetens del. Tanken slo meg vel også hvis jeg fikk den billig, at jeg kunne selge den og tjene noen kroner til å innvestere i en ny grom bass 1f601.png

Du har da allerede en bass, har du ikke?

...hehehehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.