Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt besøk hos Crimson Guitars.


Anbefalte innlegg

4 timer siden, Gmal skrev:

Utrolig imponert! Hvor mye selvbygg, evt partso, hadde du gjort fra før? Og er noe erfaring nødvendig før et slikt kurs?

Dette lurer jeg også på. Hvilken erfaring med trearbeid/gitarbygging hadde du før du dro?

Skikkelig tøft! Må vurdere dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maler er essensielt og gjør arbeid mye lettere. Det trenger nødvendigvis ikke være til korrekt gitar, mye er likevel likt. Formen ble til utfra LP St. mal, elektronikk-cavity fra en DC jr, hals telecaster etc.

Ellers ble det brukt elementært verktøy som båndsag, spindelpusser, overfres, underfres på bord, søylebor og håndverktøy, ingen cnc og slikt, selv om Crimson bruker det til egne bygg. 

Hals og rasp var nærmest en zen-like expetience. Det finnes teknikker der for å ikke drite seg ut som innebærer linjal, millimeter og streker. 

For de som har vært på forumet en stund vet jeg har hatt en hang til partsos og man finner en hel haug av disse rundt omkring på dette forumet. Har i tillegg drevet service og oppsett av gitarer for kunder i en årrekke, også enkle reparasjoner og ombygginger av feks elektronikk og slikt men har ingen erfaringar med trearbeid utover det og hadde ikke tatt i ei båndsag siden sløyden på ungdomskolen. 

Jeg brukte overfres og mal for trussrod, fresebord til binding. 

Pris er oppgitt på Crimsons hjemmesider. Jeg var heldig, det steg rett etter jeg hadde betalt min kursavgift. 

6-dagers kurs anbefales, det finnes femdagers også men det har kortere arbeidsdager i tillegg til en dag mindre. Det gikk en samtidig med meg og han ble på langt nær ferdig og måtte ty til mye hjelp av Christopher og kjøpte til slutt en dag ekstra. Han hadde mye igjen når jeg dro. 

Anbefales på det varmeste. For meg som har skrudd en del, lest hundre bøker om emnet, sett utallige youtubevideoer om emnet var det viktig å få bekreftet alt jeg tenkte og visste, samtidig få grundig opplæring og veiledning i bruk av verktøy. 

Det kreves forøvrig ingen forhåndskunnskap, kurset tilrettelegges deltagernes kunnskaper og en fremdriftsplan ut fra dette blir diskutert enten over tlf eller mail i forkant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen, den gitaren der! Hvordan låter den?

Og lett off-topic:

Er det et tegn på at jeg er yrkesskadd når jeg tenkte "hvorfor har en gitarmaker som lager gitarer for Robert Fripp kurs i hjemmebrygging?", da jeg leste dette?

16 timer siden, germaniumkid skrev:

1: Crimson Guitars i England bygger blant annet gitarer til Robert Fripp, lager verktøy til gitarindustrien som er top notch og har diverse kurser for hjemmebyggere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, arneK skrev:

Utrolig fin gitar, gratulerer! Det jeg lurte på :fikk du bra intonering med den bridge, hvilket fabrikat er den forresten? Og elektronikken forøvrig?

Bra nok. Man har jo en viss justeringsmulighet. Den er kjøpt hos Philadelphia Luthier Tools, er i lettvekst alu og kommer med låsbare studs. Pots er Bourns, Pickup en Sigil Bluesman.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.