Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store høgtalar-tråden!


Alfi27

Anbefalte innlegg

God formiddag, godtfolk! Har savnet litt en samletråd for dette, så da er det ikke verre enn å bare starte en selv!

Har funnet ut at høyttalere og spesielt kabinett(konstruksjon) har veldig mye å si for lyden, og blir ofte undervurdert. Flere casher ut masse penger på en forsterkertopp, så finner de Thomann sitt 2x12" med V30 som koster mindre enn høyttalerne hadde gjort for seg selv og tenker at de da sparer inn litt i forhold til så mye de brukte på ampen.

Det blir litt som å kjøpe en PRS eller Suhr uten pickups og sette i Epiphone/Squier pickups, uten at jeg har prøvd det kabinettet og utelukker ikke at det er kurant. Trenger ikke være dyrt med bra kabinett heller, f eks Zilla lager skremmende billige atpåtil custom kabinett. 

Poenget med tråden var egentlig høyttalere, men kabinett er jo veldig relevant så kjør gjerne diskusjon på det også! 

Har eksperimentert med høyttalere en del i det siste, og kommet fram til et par ting. Den seneste, egentlig ganske rare opplevelsen fikk jeg i går. Har kjøpt inn et EVH 4x12 til Suhr SL67'en som jeg fikk grisebillig, og tenkte at siden det er en replica av VH sitt gamle cab må det nesten være bra.

Utstyrt med fire G12-EVH som i praksis er rebranda Heritage Greenbacks og skal tåle 20 watt hver, står det likevel på kabinettet "100w". Da tenkte jeg at det burde tåle en skarve 50-watter, som John Suhr tidligere har uttalt at egentlig er nærmere 45 watt. Satte ampen på low (20w) og master og volum (gain) på 10, og gjett hva? Det låter som at hele greia skal gå i lufta! Når jeg skrur ned master til 8 så låter det utrolig mye bedre, går faktisk an å palm mute! Det er jo ikke snakk om et reelt problem, i en gig eller øvingssamenheng kommer jeg aldri til å kunne kjøre den på 10 uansett, men det er likevel litt rart. 

Her er et lite eksempel, egentlig ikke laget for dette temaet men syns det viser det ganske bra likevel. Mikrofon og plassering, samt kabinett er identisk på begge klipp. Er også en Echoplex i front. Burde være greit mulig å høre forskjell, men at det har mange likhetstrekk er det ingen tvil om! 

 

Har dere en erfaring dere vil dele? Spørsmål om høyttalere? Uansett, fyll ut et slikt skjema ? :

Jeg; 

digger: G12M GB/CB, G12H CB

klarer ikke helt bestemme meg hva jeg syns om: V30

takler ikke: G12T-75 

Kjør diskusjon! 

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det lite som låter som godt innspilte V30 til de ampene jeg foretrekker. Det er vel noe med at det er den sounden jeg er vandt med. Virker fort slapt med mye annet, når jeg er vandt med den tighte lyden jeg får ut av disse. 

Dog, som du vet, så bestilte jeg jo en V30 og en Creamback 75 i Zillakassa mi, og den synes jeg låter. De matchet hverandre godt. Tok litt tid, da V30 trenger en god del flere timer for å komme dit den skal, men nå har det gått seg til. 

Er heller ingen stor fan av G12T-75. De er litt mer "grumsete", men hadde nok klart en gig med de uten større problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Slashaxl skrev:

For min del er det lite som låter som godt innspilte V30 til de ampene jeg foretrekker. Det er vel noe med at det er den sounden jeg er vandt med. Virker fort slapt med mye annet, når jeg er vandt med den tighte lyden jeg får ut av disse. 

Dog, som du vet, så bestilte jeg jo en V30 og en Creamback 75 i Zillakassa mi, og den synes jeg låter. De matchet hverandre godt. Tok litt tid, da V30 trenger en god del flere timer for å komme dit den skal, men nå har det gått seg til. 

Er heller ingen stor fan av G12T-75. De er litt mer "grumsete", men hadde nok klart en gig med de uten større problemer. 

Tror egentlig aldri jeg har hatt gleden av å spille gjennom godt innspilte V30. Skal innrømme at V30 låter bra med Jubilee, men jeg syns de ofte kan låte veldig fizzy. Det tror jeg kan være fordi de ikke er innspilt, dog. Vurderer å bytte ut to av høyttalerne i EVH-kabinettet for å brighte opp litt, og kanskje det blir et par med gamle V30 hvis jeg finner det. Ellers syns jeg Creamback 75 er en fantastisk høyttaler, låter litt som en god blanding av V30 og Greenback. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Brent Mason, en gitarist som håndterer en rekke stilarter og har et arsenal av utstyr tilgjengelig, fortsatt benytter G12T-75 i sitt studio-oppsett ser jeg ingen grunn til å avskrive denne høyttaleren fullstendig. Det er heller ikke noe galt med Thomanns tilbud på kabinetter, i praksis legger de ved en gratis sponplatekasse ved kjøp av to elementer. Nå er det også en viss forskjell på produksjonen av Celestion, Ipswich vs Kina etc. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skela skrev:

Så lenge Brent Mason, en gitarist som håndterer en rekke stilarter og har et arsenal av utstyr tilgjengelig, fortsatt benytter G12T-75 i sitt studio-oppsett ser jeg ingen grunn til å avskrive denne høyttaleren fullstendig. Det er heller ikke noe galt med Thomanns tilbud på kabinetter, i praksis legger de ved en gratis sponplatekasse ved kjøp av to elementer. Nå er det også en viss forskjell på produksjonen av Celestion, Ipswich vs Kina etc. 

 

 

Hvis du leser tråden en gang til ser du kanskje at jeg ikke skrev at G12T-75 er en dårlig høyttaler, og heller ikke at det er noe galt med Thomanns tilbud på kabinetter :)

Yngwie Malmsteen er også glad i T75 så den har jo sine bruksområder, selv om det området ikke er i min rig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har AB testa mange høyttalere og høyttalerkabinett mot hverandre.

Foretrakk faktisk et gammalt sett med G12T-75 overfor et gammalt sett med G12-65 i et CAA oppsett.

Min erfaring er at det er større forskjell på gamle og nye Celestion, enn det er på Kina/England produksjon.

Her er en fin side om vintage Celestion høyttalere:

http://www.bygonetones.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt en eldre Ipswich G12T-75 liggende, helt kurant høyttaler. 

Vil vel også mene at høyttalerne er til forsterker til hva pickups er til en gitar. I eksemplet over kan man heller si at en håndloddet rørtopp med Thomann V30 kabinett er som en Suhr hals på en kropp av sponplate med Duncan JB pickups. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel: Hvorfor låter V30 "bra" med en Silver Jubilee.

Jo, fordi den har den "mørkeste lyden" av alle Marshall ampene, og tåler derfor godt den harde høye mellomtonen i en V30.

Med andre Marshall amper syns jeg ikke V30 låter bra. Selv om det er en høyttaler som "sitter i miksen".

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skela skrev:

Jeg har fortsatt en eldre Ipswich G12T-75 liggende, helt kurant høyttaler. 

Vil vel også mene at høyttalerne er til forsterker til hva pickups er til en gitar. I eksemplet over kan man heller si at en håndloddet rørtopp med Thomann V30 kabinett er som en Suhr hals på en kropp av sponplate med Duncan JB pickups. 

Bytte av høyttaler er det som gjør størst forskjell i signalkjeden. Glem pickups og annet i forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, GunnarpåMo skrev:

Bytte av høyttaler er det som gjør størst forskjell i signalkjeden. Glem pickups og annet i forhold til det.

Forsåvidt enig. Men eksemplet er relevant da forholdet mellom hals, kropp og pickups til en viss grad kan sammenliknes med forholdet mellom forsterker, kabinett og høyttaler (i nevnt rekkefølge). 

Dessuten har det også mye å si om halsen er en basshals eller mandolinhals, om kroppen er laget av betong eller balsa, om pickups er piezo eller alnico. Likeledes om det er en røramp eller en class D, om kabinettet er heltre eller plast og om høyttalerne er 3" eller 15". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramler borti ganske mye utstyr i mitt virke, også høytalere/cab. Og virker som jeg ender opp å foretrekke 5150 (412 fra første serie) hver gang. Å vurdere høytalere alene er vanskelig da kabinettet direkte påvirker lyden. Særlig mellom lukket (412) og open back. Min lille "open back" roland jazzchorus 60W ble på en gig gjemt i kassa under en talerbenk engang, passet perfekt på mm. Og alle la med en gang merke til den veldig klare distinkte lyden man fikk. Alt låt kanon. Takket være lukket cab effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.