Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte av powerrør i amp uten problem?


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

har hatt litt problemer med ampen min i det siste. Det er 65 Amps Tupelo topp hvor det sitter to JJ 6V6S powerrør. Har lagt merke til at vrengen høres tynn og kunstig ut, og i tillegg spraker det når jeg skrur på volumknotten på ampen. Har prøvd å åpne bak for å titte på røra, og alt ser bra ut, men den ene 6V6en lagde en dyp ringelyd da jeg slo forsiktig på det med en blyant. Spørsmålet mitt er først og fremst om noen vet hva dette dreier seg om, men også om jeg kan bytte ut det ene powerrøret uten problem? Har hørt om biasing, men har aldri forstått helt hva det er. 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen amper har autobias. Om det er tilfelle hos deg, vet jeg ikke. Hvis det lager ulyd når du banker forsiktig på det slik du beskriver, er det nok gåent. Det er  lurt å bytte alle utgangsrør når du først bytter. Kan være en god ide å bytte preamprørene med det samme. 

Hvis ampen har autobias, er deet vel plug and play å bytte selv, slik jeg skjønner det. Hvis ikke, er det smart å la en ampdoktor gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men det er vel slik at om jeg kjøper akkurat samme type rør som sitter i fra før, så vil det fungere uten noe biasing? Unnskyld meg hvis jeg spør dumt nå, men har tilnærmet null erfaring på dette området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke kan selv, eller ikke har mulighet for å få noen til å sjekke bias, så er man et stykke på vei ved å kjøpe et såkalt matched pair med utgangsrør. I verste fall kjører de ikke optimalt, men sannsynligvis godt nok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AddiToll skrev:

Så dersom man kjøper et matched pair er det ingen risiko for at noe ødelegges inne i ampen?

Er vel ikke først og fremst noen fare for at du ødelegger noe, men ampen spiller kanskje ikke så bra som den skal, og du sliter ut rørene fortere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tupeloen er cathode bias, eller "autobias" om man vil, og trenger ikke bias-justering ved bytte av utgangsrør. Det er bare å droppe i et nytt matched sett.

Det høres ut som et av utgangsrøra er gåent, og hvis det er tilfelle bør du ikke spille mer på den før du har byttet rør. Du risikerer å skade utgangstrafo.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, allman skrev:

Tupeloen er cathode bias, eller "autobias" om man vil, og trenger ikke bias-justering ved bytte av utgangsrør. Det er bare å droppe i et nytt matched sett.

Det høres ut som et av utgangsrøra er gåent, og hvis det er tilfelle bør du ikke spille mer på den før du har byttet rør. Du risikerer å skade utgangstrafo.

 

 

Takk for infoen! Ble nesten litt redd for at det har skjedd allerede. Men da er det vel andre symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si helt eksakt, men trafo'en hadde nok blåst sikringer hvis den hadde vært skadet.

Jeg ville startet med et nytt sett matchede utgangsrør. Hvis problemet ikke forsvinner, fortsett feilsøking med preamp-røra, problemet kan også være der. Bytt ett og ett og se hva som skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AddiToll skrev:

Så dersom man kjøper et matched pair er det ingen risiko for at noe ødelegges inne i ampen?

Ingenting blir ødelagt hvis rør er ikke biased men tone blir som regel "bendt out of shape". Jeg tror at  at ampen din er "cathode biased"= trenger ikke justering? Det er bare å sende mail til "65" og de svarer ofte på timen om dette er cathode eller fixed bias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.