Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall JCM 2000 problemer


grinnis

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg spiller på en Epiphone black beauty, Marshall jcm 2000 forsterker og marshall 1936 lead kabinett.

når jeg skrur opp volum til omkring 4,6, som er der vi ligger på under bandøvelser. Drukner gitaren i bass selvom jeg har stilt bass på 0.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kunne fikset så jeg får gjevnet ut lydbildet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid en slik, og selv om gitaren i og for seg er veldig mye gitar for pengene, opplevde jeg originalpickupsene som veldig mørke. Lang historie kort, byttet de ut med to humbuckere og en P90 fra GFS, og det var som om noen tok vekk en madrass foran forsterkeren.

Nå kan det jo tenkes det er andre ting man kan gjøre, også, men da tror jeg at noen må ta seg et lite besøk og se på riggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ägt en del och spelat på många JCM 2000 och jag har aldrig haft det problemet med den ampen. Det kanske inte är till så stor hjälp för dig men om JCM:en fungerar som den skal så ligger nog problemet någon annanstans. Börja med att felsöka om du har möjlighet. Låna en annan gitar/ett annat kabinett och checka om problemet kvarstår. Har du samma problem med alla pickupene?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsåvidt prøve med en annen gitar og se om jeg får samme problemet der. 

Går eventuelt å kjøre en equalizer for å prøve å tone ned bassen og få boostet diskanten? 

Mulig dette er det "Skela" snakker om.  Jeg må bare spørre siden jeg er ganske ny på pedalfronten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slik jeg opplever det.

Når jeg spille på lavt volum ( ca 1 ) så er lyden veldig spinkel og det virker som at jeg ikke har noen bunntoner igjen.

Når jeg da drar volumet opp til 4-5 så blir det så mye bass uansett om jeg har bass på null at all diskant drukner.

 

Jeg kjøpte forsterkeren brukt for 8 mnd siden. Kan rørene ha noe innvirkning på problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørforsterkere låter som regel ikke bra på lavt volume. Det er bedre å kjøre de på høyere effekt og dempe signalet med en attenuator. 

 

På lavere volume vil man oppleve at bass og treble frekvenser havner i bakgrunnen mens midtfrekvenser (der gitarens spekter hovedsakelig befinner seg) er mer synlig. Skrur man opp volumet drukner mid range of man får en bass boom samt skarp diskant. Det du referer til som 'diskant som drukner' er egentlig mid range som forsvinner. Dette kalles en Fletcher Munson kurve. 

 

For å kompensere har gitarister benyttet Tube Screamers of varianter av disse (som Boss Ds-1). Disse booster mid range og demper bass og treble. 

 

Det kan ta litt tid å forstå hvorfor Tube Screamers ble så populær når den isolert sett låter 'tynt'. Men det er en praktisk løsning for å kunne benytte visse røramper (spesielt Fendere) på høyt volume i bandsammenheng uten at gitaren drukner i miksen. 

 

 

Det kan også oppstå liknende problemer med digitale løsninger hvis man stiller miksen hjemme på lavt volume og senere drar opp nivået i andre sammenhenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodå.. men ingen JCM 2000 jag har spelat på (med olika Gibson Les Pauls bridge-pickup utan boost) har haft  det problemet så felsök innan du försöker lösa problemet. Spelade förresten nyligen två gigs med en Epiphone SG på husets gamla slitna JCM 2000 DSL 401 utan boost och det lät kanon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å kjøre en boss ds-1 for å får "Tone control" til å få justert ned bassen. Det funket i og for seg, men jeg mistet altfor mye av Boss fz-5`en.  Det er derfor jeg lurer på om en equalizer ville kunne funket uten å fjerne for mye av "krunsjen" i fuzz pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg å være en kombinasjon av slitne rør på amp`en kombinert med at gain sto for høyt å skapte det lydbildet jeg prøvde og forklare tidligere.

 

Tusen takk for alle forslag og all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.