Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Snekre høyttalerkabinett


Anbefalte innlegg

Greit nok, jeg har allerede et marshall 4x12", men synes det kanskje kunne vært greit å hatt et 1x12" eller 2x12" kabinett på lur til mindre spillejobber eller studio, hvor jeg ikke føler for å ofre helsa.

Jeg kjenner en fyr som tidligere har hjulpet meg å lage en sub til hjemmekinobruk. Han har en solid workshop og kan fikse ihop de fleste størrelser osv.

Men noen ting må jeg jo lure på: et godt konstruert 2x12" kabinett, gjerne med bassrefleks (slik som genz benz g-flex, som skal være svinbra), vil det funke like bra som et 4x12" på mindre scener og i studio? Jeg liker at det blafrer litt i buksene live.

Kan man skaffe dimensjonsforslag på nett noe sted? Noe sånn: "for solid, tight bottom, x cm * x cm * cm is optimal".

Er det lurt å vinkle fronten, slik at elementene sikter litt oppover? Slik som:

_____

|____

|_____

|______

|_______

Noe sånt? Sett fra siden da

Hva er best/lettest/sterkest og foretrukket å bruke av spon- og finérplater?

Ved lukket kabinett (slik jeg liker dem best), bør man stappe noe isolasjon/dempemateriale inni, slik som ved hi-fi høyttalere? Eller spiser det opp for mye av lyden?

Har noen peerless 12" 8ohms elementer slengende etter forrige høyttalerprosjekt, kan en bruke slike hi-fi elementer til gitargreier også?

Råd, linker, tips eller triks mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta det først, du kan ikke bruke det peerless elementet til gitar. Det er et basselement som er laget for å gjengi de laveste tonene. Et gitarelement er et ganske spesiellt element mellomtone element som går temmelig lavt, og rimelig høy.

Ville vel aldri ha bygget en høytaler av sponplater, i allefall ikke når det skal brukes med gitar og scene utstyr. Spon er ikke direkte slitesterkt.

Hifi gutta bruker jo MDF plater for harde livet, men er redd for at dette blir alt for tung å bygge et stort 2x12 gitarkabinett av.

Standarden er plywood, hva det er på norsk, og hvor du får kjøpt det er en annen ting. Ikke byggmakervare i allefall.

Har planer om å bygge et par kabinetter selv i løpet av sommeren, bla til forsterkeren jeg har bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålreit, så da får jeg tråle etter noen anstendige celestions samt finér. Er en byggevareforretning nedi her, montér, satser på de har noe brukbart. Noen som aner priser? Er jo ikke så altfor mye plate jeg trenger.

Men hva med å vinkle kabinettet? Lurt eller kanonteit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har aldri vurdert å bygge kabinett selv, men det finnes mange sider om det på nettet. Tidligere hadde celestion endel linker på siden sin til slike sider, men jeg veit ikke om de er der lenger.

Hold deg unna sponplater. De knuser hvis du spiller for høyt.

Du kan ikke bruke hi-fi elementer på grunn av at de ikke tåler en dritt. Du kan derimot bruke full-range elementer av den typen du finner i monitorer for scene-bruk. De vil tåle det, og jeg veit at noen kjente artister har gjort det, men du vil sannsynlig vis få bedre lyd ved å bruke høyttalere som er laget for gitar.

Jeg veit ikke om noen gitar-elementer som er egnet for bass-refleks. På celestion siden står det at elementene blir ødelagt av det.

Fordelen med vinklet kabinett er at lyden går litt opp slik at den "treffer" ørene dine. Kjenner ikke til noen ulemper.

Jeg har aldri vært borti et 1x12 kabinett jeg har likt. Gå for 2x12. Det klarer du å bære, og det låter kanskje bra :wink:

Er du opptatt av at ting skal spille høyt er det viktig med høy respons eller hva det heter. Måles på en slags dB-skala. Dette kan (kunne i hvertfall før) du lese om på celestion sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.