Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Og nå - et Teleprosjekt


Anbefalte innlegg

Jeg har fullført alle gitarene mine, vel om to dager er alt helt ferdig. Den hvite straten er inntonert og den var MYE lettere å inntorere enn Breadcasteren. Men nå står det noe nytt for tur.

En telecaster blir det nå. Jeg venter på nå en telebody som kommer etter hvert. Den er i eik. Jeg tenkte å lage en standard normal telecaster, jeg har hatt lyst på naturell gitar men ikke tatt meg råd til kropp med pent nok treverk før nå. Lindetre er jo ikke det peneste heller i naturell etter min smak. Jeg ville ha litt mørkt så når jeg så denne i eik...  Jeg tenkte red Pearl plekterbrett.

Dette er bodien jeg venter på å få i posten nå. Det kan ta to - 3 uker å få den. Den er ferdig lakket. Treverket er eik. Gitarkroppen er håndlaget av en privatperson. Jeg skal ha to Telepickups, ikke humbuckere. Jeg syntes ikke humbuckere er pent på Tele. Jeg må borre strengehull og hull til Jack chassie men...

$_85.JPG

 

Personlig syntes jeg at det skal veldig mye til for at en Telecaster er pen hvis den har vintage stol, men denne Fender USA moderne stolen har en overkommelig pris og blir pen. Er det vanlig å få en Fender USA stol for bare 60€ (ca 560kr)

b_2946.jpg

 

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plass til single coil i de hullene også og stolen/plekterbrettet dekker over. Humbucker for tele er - tele deluxe etc oversized pickups. Det er min oppfatning. Det kan hende at jeg skifter mening men... Men Bigsby og humbuckere er fint. Jeg har mest lyst på det men jeg vet ikke hvordan jeg får plassert stolen så det kan jeg glemme - hvis ikke det finnes templates for det da...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter jeg på bigsby så slipper jeg å borre strengehull i bodien. Det med strengehull er ikke det letteste så. Da er det mulig at det kan bli humbuckere og likevel pent også. Jeg har tittet litt på nettet nå. Det vanskelige da er plasseringen av stolen. Jeg må velge et av to onder.

Over til noe annet. Jeg lurte på å sløyfe tonekontrollen og ta ut Jack chassie der det normalt er tone, Dvs i kontrollplaten - alt på et sted. Hvis dere ser på bildet av bodien her så han han ikke borret hull for Jack chassie. Bare bruke 90 graders plugg  på ledningen så... Jeg tror det kan bli en artig vri for tonekontroll bruker jeg ikke likevel. Men jeg har 22mm fresborr. Det er ikke det at jeg ikke klarer det...

$_85.JPG

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ser så stygt ut. Det blir nok strengehull tror jeg, for toploader er stygg å se på syntes jeg og Bygsby er veldig dyr. Fender USA Moderne Telestol må det bli. Det er bare 60€ men mye nøyaktighet. Dessuten er den Fender USA stolen drit stilig med de sadlene

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Bigsbykopi på ebay som fungerer bra for en veldig billig penge. Problemet ditt med den stolen der og bigsby er at det ikke funker. Skal du ha bigsby på tele må du ha vintage stol med 3 sadler og kutte bort stålet i stolen mellom skruene til sadlene. Eventuelt Gibson-type bro.

3 variasjoner over temaet her:

Som her (Kuttet i vintage stol):
brian_big.jpg

eller her (Gibson type):
25f6dc60c7f9ff9379a34c8cda5123fc.jpg

eller her Telestol for Bigsby:

649d299049c77c16e23c203beb8f96b8.jpg

På de 2 siste må du bore hull til broa. (pinlig nøyaktig) 

 

Jeg har en slik variant som nr 2.

Med en slik "Bigsby":

http://www.ebay.com/itm/New-Horseshoe-B5-Style-Tailpiece-Tremolo-Unit-Vibrato-for-SG-LP-Tele-Guitar-/332156861101?hash=item4d56177aad:g:EH4AAOSwWxNYy6Z5

Funker greit!

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var oppe på rommet i dag og fant mer enn jeg trodde. Det er nesten for galt i ikke gjøre dette med tanke på hvor mye som jeg har liggende. Stolen er Kluson så litt for galt ikke å bruke den. Halsen er håndlaget i kanadisk lønn og meget god, brukte den på den blå gitaren som bli så skadet at jeg kastet bodien. Halsen vil stå pent i stil til eik naturell. Plekterbrettet kan også brukes. Med dette så får jeg en god start og sparer penger. GFS har pickups til denne så...

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg aldri solgt. Men jeg fortsetter med hobbyen likevel og utnytter at jeg har litt liggende så jeg tar vare på det. Jeg bygger en diger LEGObil med 4032 deler, fjernstyrt, men nå tar jeg en pause i den og lager gitar for jeg føler "suget" etter å mekke.

Med tanke på å frese feil i tilpassing til Deluxe så tar jeg vare på dette til neste gitar etter dette. Jeg er redd for å ødelegge gitarkroppen så lenge jeg ikke har en Deluxe template. Det blir en standard Tele likevel, men jeg tar vare på delene til senere. Det er viktig å tenke seg godt om.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg kjøper denne bodien om under en mnd hvis alt går etter planen. Hvordan gitaren blir vet jeg ikke for jeg hadde lagt opp og alle planer cancelert men jeg satt så mye på forumet når jeg hadde prosjekter og kjedet meg mindre så jeg skal starte opp igjen. Jeg skal ha den bodien under Telebodien), den er ikke solgt. Jeg har reservert den. Men jeg må begynne på nytt å legge planer om hvordan tele jeg vil ha. Jeg tror jeg vil ha tele-pickups. Og hvitt eller speil, kanskje rødt F-hull plekterbrett hvis jeg ikke skifter mening Jeg skal ikke lage hull til Jack. Jeg ofrer tonekontrollen for det.

Fant ut at jeg likte GFS sine tele 52 pickups i hals og bridge

Tenkte denne. Sitter og kikker nå og legger planer:

http://guitarfetish.com/Xtrem-Top-Mounte-Vibrato-Roller-Bridge-Combo-Chrome-Finish-_p_4417.html

 

$_85.JPG&key=22dbe409930b5a35e064b0674d1

Noname.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.