Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trompet - enlighten me


Pledrik

Anbefalte innlegg

På barneskolen spilte jeg trompet i korpset i et par år før vi flyttet utenlands (ja, jeg har alltid, og kommer alltid, til å være stolt nerd). Var jo temmelig ræva, men tenker nå at en trompet er litt kult å ha på båttur slik at man kan ta en liten fanfare ved flagghal (tok den på elgitar i smögen med 12 i promille til bølgen fra hele havnen for noen år siden...). Gikk inn på finn.no og sjekket, og trompet er jo faktisk relativt kostbart. MEN; noen som vet hva man bør se etter? Er det noe poeng i å kjøpe en brukt trompis til rundt 1000-lappen eller er dette bare skrot?

Ser frem til å høre fra fellow nerdlings:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trompet er et instrument som er omvendt proposjonal med en gitar, det vil si at den blir dårligere jo eldre den er.

Har du tenkt deg et instrument som skal brukes før du hiver innpå vimpelknerten, har jeg to forslag.

1- kontakt det lokale skolekorpset og sjekk om de har noe de vil kvitte seg med

2- Kjøp deg en plasttrompet. De er forbausende brukbare å spille på. Koster en tusenlapp, omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips! Må innrømme at plasttrompet høres merkelig ut, men skal ta en titt:). 

Ser forvørig at en annen trompet på finn.no ble beskrevet som "lettblåst". Minner meg en jente i klassen på videregående:).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som til vanlig spiller på  ganske dyre instrumenter som bruker disse til gatemarsj og denslags. De veier ikke stort, og sammen med prisen er det mer enn godt nok til gatemarsj. Det blir også mer og mer vanlig å bruke de til opplæring. Selvsagt kan ikke lyden måle seg med en Bach Stradivarius, men det er bra nok til mange ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror disse plasttrompetene er mer lettspilte enn vanlig messingtrompet. Jeg spiller gehørbasert kamikaze-euphonium (også kalt baryton på lavt nivå), men har ymse forsøk på trompet og kornett. De gangene jeg har prøvd meg trompet har jeg vært glad for at jeg hadde vært på do og gjort bommeli-bom først, for makan til pust dette lille instrumenter krever....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enorm forskjell på hvor lett det er å få "lyd" i en trompet, altså hvor mye som skal til for å få instrumentet til å vibrere. Dessverre er det slik at trompeter som "nesten spiller av seg selv", koster masse penger.
Videre er det slik at jo mer man spiller på den, jo hardere blir messingen, og den blir mer og mer tungblåst, rett og slett fordi den vibrerer. Derfor finnes det ikke noen flere hundre år gamle veldig fine trompeter.
I riktig gamle dager, da man spilte barockenroll, var det ikke uvanlig at de som spilte på små messinginstrumenter tapet opp kinnene sine, slik at de ikke skulle sprekke..

Jeg hadde testet ut en sånn plastsak. Når det er sagt, er for eksempel den Yamahaen et kurant instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.