Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To pedalbrett og en eske sjokolade


Anbefalte innlegg

De gamle rørampene mine er klenodier med signaturlyder som jeg kan kjenne igjen fra min egen oppvekst, og fra mye klassisk rockemusikk.

De ser bra ut, lukter godt, har personlighet og låter veldig bra hvis du steller pent med dem.  Det er ingen annen god grunn til å ha dem.

AX-8 et verktøy som jeg skal teste for å se om det gjør jobben, og om det faktisk er enklere å bruke enn en vanlig røramp for en gammal kæll med dårlig rygg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Sjokoladen er spist, og har fått litt erfaring med Axe-8 nå. Kan si litt om inntrykket så langt:

 

Ledning fra Ax-8 til PC mangler i levering. Idiotisk å måtte dra på handletur før man får testet boksen.

Stemmefunksjonen i boksen er alt for treig til å kunne brukes "live". Stemmer med trådløs Shure mottager i stedet.

Det er fint med to funksjoner på alle brytere, men i en stressa live-situasjon er det fort gjort å trykke lenge i stedet for kort på en pedal.

Man skryter litt av enkel betjening på pedalen, men jeg trives ikke på gulvet med en pedal med en bitte liten skjerm uten farger.

Jeg er heller Ikke helt fornøyd med lydene i fuzz-boksene som ligger der.

Ax-8 er ikke laget for å brukes på noen spesiell måte, så du må finne ut selv hva som passer deg. Det kan være tidkrevende å finne ut av.

Hvis du liker "amp i rommet lyd", så er det farvel til den lydopplevelsen. Gitaren låter som en ferdig mikset gitar.

Innstillinger på boksen må gjøres på riktig volum med samme aktive monitorer. Funker ikke med headsett, og med volumforandringer forandrer også lyden seg.

Vanskelig å høre gitaren hvis du beveger deg vekk fra monitorene du bruker i stedet for forsterker. De andre i bandet blir ikke lykkelige hvis du skal ha gitar i alle monitorer.

De fleste blokkene med forsterkere, høyttalere, effekter og annet, lyder overraskende bra slik de ligger i boksen, og i gratis nedlastninger.

Jeg måtte fjerne en del effekter jeg syns det var for mye av på ferdige lyder, men ble imponert over grunnlydene. Man kan faktisk høre hvilken forsterker som er modelert.

Har også kjøpt noen ferdige pakker som jeg plukker lyder og blokker fra. Hvis man ønsker å gå i dybden sjøl, så kan man også gjøre det, men det tar mye tid å sette seg inn i alt.

Mulighetene er nesten ubegrenset i forhold til hva denne lille pedalen kan gjøre, og den er lett å jobbe med hvis man bruker redigeringsprogrammet på PC. Glem skruing på pedalen.

 

Er fortsatt litt usikker på om den for meg fungere bedre enn en amp på live-jobber, så det venter jeg litt med å si noe om. 

Antagelig fungerer den bedre for lydmann og publikum, men er uvant å bruke for oss gitarister. (som helst vil ha en Marshall-vegg i bakkant av scenen)

 

Har også snakket med lydmenn som har veldig forskjellig tilnærming til hvordan de skal få et band til å Låte i PA.

Den ene varianter er å ha minst mulig lyd på scenen for å forme all lyd i PA.

Den andre varianten er at musikerne på scene alle har forsterker (ink. kassegitar og keyboards) slik at de kan høre hverandre godt uten å bruke monitor.

Lydmannens oppgave er da å viderebringe den lyden bandet skaper på scenen ut gjennom PA.

Og så finnes det sikkert mange løsninger som ligger et sted mellom disse to ytterpunktene.

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.