Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye har nøtta og si for lyden?


Sorg

Anbefalte innlegg

Noen som har noen synspunkter på hvor mye nøtta har på si mtp lyden på gitaren. Det er jo veldig mange ulike materialer om dagen. Har produsentene kun gått over til plastikk for å spare penger og ville de gjort dette også om det gav veldig mye dårligere lyd?

Jeg var av den oppfatning av at nøtta kun påvirker lyden ved åpne strenger, men snakka med en fyr som sier det også påvirker lyden når man trykker inn i båndene. Stemmer det?

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke 100% umulig at nut også farger lyden når du ikke spiller åpent. Heller 99.99%...

Grunnen til at jeg øyner en mulighet er at jeg vet om folk som er helt OCD mhp på lyd, som også er veldig gode gitarister, som begge har prøvd Wilkinson roller nuts, etter å ha sett Jeff Beck bruke dem, og blitt så misfornøyd med lyden i gitaren at de fjernet dem. Jeg mistenker at de hørte med øynene, men utelukker ikke at det kan være noe i det.

Når man spiller slide og demper strengen et sted mellom slide og nut, forandrer det tonen veldig, i mine ører. Ikke en helt god analogi, men den beviser at i hvert fall når man slider, er hele gitaren med på å farge tonen, ikke bare fra hvor sliden er posisjonert til bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.