Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

litt tankevirksomhet


Anbefalte innlegg

Sitter og gløser på youtube, og det slår meg at på de fleste DIY filmer, så har de alt slags slipemaskiner og fresebord og maskinhøvler, you name it... mens en vanlig stakkar må håndsage og håndslipe ,og ikke minst rydde opp hver gang man slutter av for dagen.Jeg har bare en seks kvadrats sportsbod full av alskens skit . ikke rart det tar tid. Derfor har lyst å sette opp en snekkerbod i hagen der jeg og guttungen kan boltre oss i prosjekter av ymse slag. Det bør vel gå greit i og med de forenklede byggereglene? Vi bor på en tomt der det står fire boenheter, to tomanns (på samme tomt altså), så når det gjelder avstand til nabogrensen, menes vel til neste tomt, og ikke inn til naboen vegg i vegg som altså bor på samme tomt?Er det noen som har god greie på disse reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å få bygget et hus, og har måttet sette meg litt inn i disse reglene. Du kan sette opp feks. en sportsbod uten å søke om byggetillatelse. Det er avstand til tomtegrensen som gjelder, såvidt jeg forstår. Avstand fra bolig til tomtegrense må være på minst fire meter, mens garasje eller bod kan sette en meter fra grensen ("takrenner skal renses på egen tomt").

Direktoratet for byggkvalitet har en veiviser: http://xn--byggutenske-48a2w.dibk.no/#/

Ta uansett dette med en god spade salt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke hvordan dine lokale myndigheter definerer tomtegrense. Om det er grene til naboen som gjelder, eller om tomtegrensen regnes som noe annet. Vi måtte i alle fall levere inn såkalt forenklet søknad da carporten og takoverbygg over inngangsdører vi satte opp i høst havnet mindre enn fire meter fra naboens tomt. "Forenklet" er forøvrig et relativt begrep. Måtte hente inn samtykkeerklæringer fra to naboer, lage detaljerte tegninger av bygget i rett målestokk, fylle ut kryptiske skjemaer, betale gebyr på rundt 8000,-, og gud hjelpe meg også sende inn et kart hvor de nye byggene var tegnet inn. Kartet måtte vi KJØPE av kommunen. Så fikk vi til og med søknaden vår i retur, da vi ikke hadde lagt ved godkjenning fra borettslagets styre/generalforsamling. Det eneste problemet er at vi IKKE TILHØRER NOE BORETTSLAG! De fleste nabohusene er borettslagshus, men husrekken vi bor i er selveiere. Naboene var utelukkende positive til bygget (som er tilsvarende det de fleste naboene allerede har), så det var kun kommunen som var vrange. 

Moralen er ett av to hvis du er søknadspliktig (du velger selv):

1. Gjør skikkelig forarbeid og vær nøye med en eventuell søknad.

2. Pass på at naboene er positive og drit i å søke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.