Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny "billig" multi-fx


Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg har stilt dette spørsmålet før, for noen år siden, men drar det opp på nytt da det kan ha skjedd ting som gir andre svar enn jeg evt fikk sist.

Dro frem min trofaste BOSS GT-10 i helga for å steppe inn på gitar for det lokale Ten Sing-koret, og til min store forferdelse fant jeg ut at den har begynt å plundre litt med piltastene. Dette gjør det veldig vanskelig å stille inn lyd, så vurderer nå å gå til anskaffelse av et nytt brett. Selv om jeg har vært fornøyd med GT-10 så er det jo greit med noe bedre når den først må skiftes ut.

Basert på tidligere kunnskap om produsenter så er det jo BOSS GT-100 eller Line6 POD HD500/500X som melder seg som de umiddelbare kandidatene, med POD litt foran da GT-100 har fått redusert fra to til én control switch. Ønsker mulighet for å ha tre ulike lyder på samme patch (eksempelvis clean-crunch-solo, eller å kunne skru av og på rare effekter så jeg ikke trenger spille hele låta med chorus og auto-wah). Kan jo selvsagt ha en ekstern, ekstra switch koblet til GT-100, selv om det er å foretrekke å ikke trenge det.

Spørsmålet er da hvilken som låter best? Tenker da fortrinnsvis på forsterkersimuleringene da jeg stort sett ikke bruker veldig mye effekter. Evt er det noe annet i denne prisklassen som låter bedre? Digitech RP1000? Evt noe fra Zoom? Eller noe annet nytt som har kommet på markedet som jeg ikke kjenner til? Kikket også såvidt på Line6 Firehawk, og selv om det virker smooth å kunne styre fra telefon, så virker det som det er litt i overkant knotete (om det i det hele tatt er mulig) å skru på ting uten. Eleven Rack frister jo selvsagt også, men foretrekker å ha alt i én unit.

Det er vel kanskje ikke multieffekter i denne prisklassen folk på dette forumet har mest erfaring med, men det er lov å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD500 funket fint for meg den korte perioden jeg hadde den ihvertfall. Den leverte bra på alt annet enn hi gain i mine ører. Brukte den i et bryllup i fjor.

Zoom G5n er vel også blitt hauset litt for kvalitet kontra prislapp. Eller er jo Amplifire og en dings. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, skela skrev:

Skal du kjøre rett i bordet eller i en forsterker?

Hvilke effekter bruker du (foruten chorus og auto wah)?

Det er kanskje et relevant spørsmål ja. Skal kjøre rett i PA. Bruker generelt lite effekter. Slenger ofte litt delay på soloer, men ellers er de fleste patcher bygget opp rundt ampsim med litt reverb og evt kompressor og EQ. Ser jo at jeg skal klare meg med én controlswitch, er bare blitt litt bortskjemt med å ha lyd til de fleste låtene innenfor 2-3 patcher.

Skal også nevnes at all overdrive hentes fra ampsim (såfremst de har mulighet for soloswitch i brettet), så overdrive-effekter er totalt irrelevant kvalitetsmessig.

10 timer siden, lokmund skrev:

HD500 funket fint for meg den korte perioden jeg hadde den ihvertfall. Den leverte bra på alt annet enn hi gain i mine ører. Brukte den i et bryllup i fjor.

Zoom G5n er vel også blitt hauset litt for kvalitet kontra prislapp. Eller er jo Amplifire og en dings. :)

Betyr det at den leverte dårlig på Hi-gain, eller bare ikke like bra? Er ikke mye hi-gain på rytme-ting, men har ofte en ganske hi-gain lyd på soloer, og "palm-mute punkrock"-patcher har jeg ofte bygget rundt en hi-gain amp med gain dratt en del ned. Ellers er det jo forsåvidt lovende, da det stort sett er clean og mildere, rockevreng som brukes, og som det er viktigst at høres best mulig ut.

Zoom kan være verdt å sjekke ut. Ved første øyekast ser den ut til å kanskje mangle litt ift mine ønsker på footswitch-mulighetene, men det er mulig den har flere muligheter enn jeg umiddelbart ser. Amplifire er vel kanskje den som låter best i nærheten av prisklassen, men den er nok litt for begrenset.

6 timer siden, Kossoff skrev:

Dette må jo være midt i blinken?

*Helix LT-video*

Lyd- og funksjonsmessig, ja, men ser at sweetwater tar $999 for den, så den havner nok også godt utenfor prisleiet i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det du nå har lagt til av info, og min erfaring med HD500 (vil forøvrig anbefale at du finner en HD500X når du først er i gang), så tror jeg den vil være det beste av alle verdener. Man får for ALL del gode hi gain lyder også, men jeg ville personlig ikke ha brukt et HD-brett på f.eks. platen til bandet mitt. Om jeg spilte mildere musikk kunne jeg fort ha funnet på å bruke den. Det er et veld av muligheter og med en gang du har gjort deg kjent med enheten i noen timer så er den ganske så knall egentlig!

Jeg solgte den altså fordi jeg stort sett spiller sinnamann-musikk, der jeg altså personlig syns den falt litt kort. Alle de andre lydene og ampene jeg faktisk brukte på den derimot, syns jeg var overraskende bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg tror at den kan dekke ditt behov. Hva er begrensingene slik du ser det?

Pr nå bruker jeg totalt 16 forskjellige patcher, delt inn i 4 banker. Hvordan 3 forbrytere skal kunne ta seg av skifte av banker, patcher og endringer internt i patchen uten å måtte forandre på ting underveis klarer jeg ikke helt å se. Mangel på expression-pedal trekker også ned, da jeg helst ikke vil ha med ekstern wah for et par låter. 

4 minutter siden, lokmund skrev:

Med det du nå har lagt til av info, og min erfaring med HD500 (vil forøvrig anbefale at du finner en HD500X når du først er i gang), så tror jeg den vil være det beste av alle verdener. Man får for ALL del gode hi gain lyder også, men jeg ville personlig ikke ha brukt et HD-brett på f.eks. platen til bandet mitt. Om jeg spilte mildere musikk kunne jeg fort ha funnet på å bruke den. Det er et veld av muligheter og med en gang du har gjort deg kjent med enheten i noen timer så er den ganske så knall egentlig!

Jeg solgte den altså fordi jeg stort sett spiller sinnamann-musikk, der jeg altså personlig syns den falt litt kort. Alle de andre lydene og ampene jeg faktisk brukte på den derimot, syns jeg var overraskende bra :)

Kan jo virke som om vi ikke har nøyaktig samme preferanser på hi-gain heller ? må innrømme at jeg heller mest mot hd500, selv om det føles veldig trygt og godt med Boss det jeg kjenner systemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Duckling skrev:

Pr nå bruker jeg totalt 16 forskjellige patcher, delt inn i 4 banker. Hvordan 3 forbrytere skal kunne ta seg av skifte av banker, patcher og endringer internt i patchen uten å måtte forandre på ting underveis klarer jeg ikke helt å se. Mangel på expression-pedal trekker også ned, da jeg helst ikke vil ha med ekstern wah for et par låter. 
:P

De har jo kommet med en større versjon, men jeg regner med den havner et stykke utenfor "billig"-segmentet.

http://atomicamps.com/amplifire-12/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på hjemmesiden deres og fant 12 også ja, men til $799 så er den  utenfor budsjett ja. Det er egentlig den lille også, men de kan man jo kanskje komme over på bruktmarkedet til en ok pris nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lokmund skrev:

Misforstå meg rett: Man får det temmelig bra! Kan hende jeg bare savnet litt rør-juicy-goodness også. #evigperfeksjonist

 

Tror nok det der kan dekke mine behov ja! Publikummet på puben hører ikke forskjell på gitarlyd som er god nok og perfekt uansett, og hvertfall ikke i en bandmix. Ikke gjør jeg det selv heller :P

Sist vi spilte, da med GT10, var det flere som kom til meg og sa at gitaren låt jævlig fett, så det er åpenbart ikke så nøye :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.