Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson.Furch.Taylor.Martin????


Jackmons

Anbefalte innlegg

CITES-tull! Fordi hysteriske kinesere på død og liv skal ha heltre palisander (dahlia/rosentre) i møblene sine og importerer uhemmet uten å ta hensyn til noe som helst av internasjonale avtaler får vi problemer med instrumenter som bruker ei flis til gripebrett. Heldigvis er flere produsenter i ferd med å bytte til alternative treverk. Martin har f.eks i flere år produsert gitarer med gripebrett i Richlite, ett kompositt-materiale, som virker veldig bra. Jeg har en GPCPA4 som jeg er fornøyd med. Min gitar har imidlertid rosentre i både sider og hals så den er heller ikke egnet for grensepasseringer i disse dager. Håper regelverket blir justert litt etter hvert. Foreløpig er det ei håpløs papirmølle ifm all import og eksport av slikt treverk og mange internasjonale aktører nekter å selge for eksport om varen ikke koster mer enn €1k (Thomann), eller har innstilt all eksport av varer med restriksjoner (f.eks Anderton) inntil videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PerH skrev:

CITES-tull! Fordi hysteriske kinesere på død og liv skal ha heltre palisander (dahlia/rosentre) i møblene sine og importerer uhemmet uten å ta hensyn til noe som helst av internasjonale avtaler får vi problemer med instrumenter som bruker ei flis til gripebrett. Heldigvis er flere produsenter i ferd med å bytte til alternative treverk. Martin har f.eks i flere år produsert gitarer med gripebrett i Richlite, ett kompositt-materiale, som virker veldig bra. Jeg har en GPCPA4 som jeg er fornøyd med. Min gitar har imidlertid rosentre i både sider og hals så den er heller ikke egnet for grensepasseringer i disse dager. Håper regelverket blir justert litt etter hvert. Foreløpig er det ei håpløs papirmølle ifm all import og eksport av slikt treverk og mange internasjonale aktører nekter å selge for eksport om varen ikke koster mer enn €1k (Thomann), eller har innstilt all eksport av varer med restriksjoner (f.eks Anderton) inntil videre.

CITES er tull å tøys. Enig med deg. Å at det gjelder på eldre gitarer er enda mer tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.5.2017 at 0.42, Jackmons skrev:

CITES er tull å tøys. Enig med deg. Å at det gjelder på eldre gitarer er enda mer tull

Jepp. Det burde i det minste være nok med en bekreftelse på at gitaren med det aktuelle serienummeret er produsert før 1/1-2017. Trevirke som allerede er brukt kan ikke puttes tilbake i skogen. CITES-begrensninger på musikkinstrumenter kommer ikke til å få nevneverdig betydning for bruken av palisander. Kineserne har ikke anerkjent avtalen og den kinesiske møbel-produksjonen for eget marked bruker årlig 500 ganger mer rosentre enn verdens samla produksjon av musikkinstrumenter. Symbolpolitikk hele greia. Politikere ser ikke skogen for alle trærne som står i veien.  Jeg har slett ikke noe imot alternative materialer, hverken mht til utseende eller lyd, men det må da gå an å få til en litt mer fleksibel løsning i en overgangsfase for nye instrumenter og å unngå problemer for det som er produsert før reglene ble innført.

Endret av PerH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alle merkene, flere gitarer per merke- og alle leverer veldig gode gitarer i sin stil. Overraskende stor forskjell på dem mtp særpreg fra gitar til gitar. Gibson likte jeg minst av alle.

Selv endte jeg opp med Martin D16. Grunnen er fordi den låt litt "lunt" og dempet, samt at den var veldig lettspilt. Lydmessig syns jeg at Taylor lager ekstremt mye gitar for pengene.

Solgte Martin fordi jeg har mer lyst på Taylor, så det blir en Taylor på meg også etterhvert. D16 kostet vell 2x mer enn en 114e, men kvalitetsmessig syns jeg "desverre" ikke det var noe forskjell - så her får Taylor mitt poeng for å lage gode gitarer i lavbudsjettklassen.

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Troll skrev:

Jeg har prøvd alle merkene, flere gitarer per merke- og alle leverer veldig gode gitarer i sin stil. Overraskende stor forskjell på dem mtp særpreg fra gitar til gitar. Gibson likte jeg minst av alle.

Selv endte jeg opp med Martin D16. Grunnen er fordi den låt litt "lunt" og dempet, samt at den var veldig lettspilt. Lydmessig syns jeg at Taylor lager ekstremt mye gitar for pengene.

Solgte Martin fordi jeg har mer lyst på Taylor, så det blir en Taylor på meg også etterhvert. D16 kostet vell 2x mer enn en 114e, men kvalitetsmessig syns jeg "desverre" ikke det var noe forskjell - så her får Taylor mitt poeng for å lage gode gitarer i lavbudsjettklassen.

Bra vi er forskjellige. Hadde en Taylor, som jo var veldig bra (615ce), men ble aldri helt venn med den. Akkurat nå har jeg en Martin D-16, som jeg like vel så godt. 
Kvalitetsforskjellen er jo der, da Taylorgitaren var dobbelt så dyr som Martin'en. Men sammenligna med en kompis sin Taylor 314ce, hadde jeg valgt Martin'en 10 av 10 ganger. 
De låter jo forskjellig, men for min del er Martin sounden mere riktig enn Taylor, dog ja takk begge deler :) Nå er det en Gibson eller en Guild jeg skal ha til slutt, så det spiller jo egentlig en liten rolle :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.