Web Analytics
Jump to content

Spørsmål om elektriske komponenter


Recommended Posts

Jeg har egentlig tenkt å kjøpe kits når jeg skal begynne å modde min Valve Jr. Det er enkelt og greit og jeg får det jeg skal ha med noenlunde greie instruksjoner.

Men så lurte jeg litt, når jeg har ei tegning hvor alle spesifikasjonene på de elektriske komponentene står lista opp - er en kondensator på 22uF 50v det samme mer eller mindre uansett? Som sagt har jeg tenkt å holde meg til kits, men uansett, det kunne være greit å vite. Hvis to kondensatorer er forskjellige trass like spesifikasjoner, hvordan velger jeg? Jeg regner med nye og gamle konstruksjoner fungerer forskjellig, men at det ikke er sånn at man bar kan bytte ut alt med NOS-greier og så blir alt bra.

Om spørsmålet mitt er litt rart formulert så ja - det er fordi jeg er helt ny på dette!

Link to comment
Share on other sites

Var ikke helt lett å forstå hva du mener her.
Men når det kommer til kondensatorer er det flere typer. Keramiske, elektrolytt og film/mylar.
Hvilken type man skal bruke står i koblingsskjemaet.
Når det kommer til volt på kondensatorer så menes det at de kan tåle opptil nevnte verdi. 
Så hvis kretsen er 50v så er det smertegrensa en 22uF 50v kan tåle så da velger man en med høyere voltkapasitet.

Det er mye nyttig å lære på youtube. Afrotecmods er flink til å forklare akkurat det man lurer på og ikke sporer av som så mange lærervideoer på YT gjør.

 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. 50v er minstekravet, så du kan fint bruke f.eks en 63v kondis, men ikke en på 25v. Bare vær obs på at størrelsen på kondensatoren øker i takt med kapasitet, så du kan få problemer med å få en overdimensjonert en til å passe.

Ellers er det viktig å vite om kondensatoren er polarisert eller ikke. Elektrolytt er polarisert og må monteres rett vei, film/keramisk/silver mica/osv er ikke polarisert. Generelt er kondensatorer på 1uF og oppover som regel polariserte. 

Komponenter blir produsert med en gitt toleranse, for kondensatorer er den som regel mellom 5% og 20%. Det vil si at faktisk verdi kan avvike endel fra oppgitt kapasitans. Hvis du kjøper "audio grade" komponenter har de gjerne en toleranse på 5%. 

Her er en grei tommelfingerregel for valg av type:

1pF til 1nF - Keramisk 
1nF til 1.5uF - Film
1uF+ - Elektrolytt

OBS: De vanlige keramiske kondensatorene har elendig toleranse (opptil 80%!) og en lei tendens til å være mikrofoniske. Jeg anbefaler MLCC (type C0G eller NP0) istedet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Similar Content

    • By Kerplunk
      Såh!

      Endelig. Vi er i gang. Eller, i gang og i gang, fru Blom. Vi - eller "jeg" - er i  alle fall kommet så langt at de første greiene er bestilt. Til å begynne med er det kun høyttaler og nye rør. Jeg prøver å følge ei linje hvor jeg gjør modifikasjoner i rekkefølge dels etter hva de har å si for lyden, dels etter hvor enkle forandringene er å gjøre. Jeg kan veldig lite til ingenting om dette, men etter mye fram og tilbake så virker det som om rekkefølgen er rør -> høyttaler -> utgangstransformator -> krets. Før jul regner jeg med at de tre første trinnene er i boks. Det er ingen praktisk grunn til at jeg ikke skal kunne begynne med kretsen ganske snart, men det er så eitranes mye å velge mellom! Mer om det snart!

      En del av poenget med å modde en såpass billig og enkel forsterker som det Epiphone Valve Jr er, er å holde prisen nede. Jeg så lenge på dyre 10" og 12" elementer fra Jensen og Celestion. Spesielt Celestion Blue fristet. Så slo det meg at grunnen til at det frister, er fordi det er skrevet så mye om de. Det kan hende det skrives mye nettopp fordi de er sabla bra, men jeg kan ennå ikke høre tekst, så jeg bestemte meg raskt for å gjøre noe litt mindre radikalt og gå for noe som ikke gjør så vondt i lommeboka og er mindre risikabelt. Puristene her blir nok skuffa når dere nå får høre at jeg har bestilt en Celestion EIGHT 15... Kanskje det feigeste valget jeg kunne gjort, men fallhøyden er mye lavere når det koster så lite. Jeg må og innrømme at når jeg har utfordret meg selv ved å lage ei spilleliste basert på lydklipp fra høyttalerprodusentenes hjemmesider, så sliter jeg veldig med å tydelig identifisere de dyre elementene som bra. Det eneste jeg kommer fram til er en håndfull jeg ikke liker. Spesielt endel av Jensens elementer låter kanskje en smule innestengt og med litt vel krass diskant. Beklageligvis er opptaksmulighetene mine litt dårlige. Det er tragikomisk å skulle prøve å formidle lyd av noenlunde god kvalitet gjennom en telefon, og jeg gidder ikke bruke tusenlapper på å kjøpe opptager for å dele framgangen i et budsjettprosjekt! Jeg skal tenke litt på det. 

      En annen praktisk, og litt kjedelig, konsekvens av å gå for et 8" element, er det at det passer rett inn i originalkabinettet. Jeg har tenkt å bytte ut litt av hardwaren så den skal se litt kulere ut, men når tiden er kommet til at jeg vil prøve større elementer, så skjer nok det i et eksternt kabinett. Men for at den ikke skal se så kjip ut, så hadde jeg tenkt å bytte beslag og håndtak med noen forkromma deler fra Tubeshop. Jeg skal dele bilder når jeg kommer så langt!

      Når det gjelder rør, så kom jeg litt fram til det samme som med høyttalerne; at jeg i korte trekk har for dårlige referansepunkt til å ha veldig sterke meninger om det ene eller det andre... Da er det litt halvtomsete å bruke masse penger på noe bare fordi "alle" sier det er så bra. Uten å antyde at verken Celestion Blue eller dyre rør ikke er verdt pengene så er det utvilsomt et element av hype i den stive prislappen som gjerne følger sånt som er "boo-tiik" (Som de sier i Frankrike (Eller USA(Eller her(Der?)))(Det er "boutiqe" jeg mener i tilfelle noen skulle lure på hva det er jeg surrer med nå)). Jeg gjorde det enkelt og spurte noen på 4Sound etter rimelige rør som gir litt mer volum før det vrenger. Jeg bruker endel pedaler og er ingen highgain-fyr. De sa jeg skulle ha Tung-Sol så jeg skal ha Tung-Sol! Rør er såpass rimelige at etterhvert kjøper jeg nok flere for å kunne A/B-teste. I første omgang holder det å sammenligne med de originale som står i.

      Ganske snart må jeg bestemme meg for ny utgangstransformator. Her må jeg innrømme at jeg er helt blank. Ikke finnes at A/B-sammenligninger, og i beskrivelsene så sier alle at de skal gjøre det samme for lyden: det skal låte luftigere, bedre kontroll på bassen og mindre skarp og ubehagelig diskant. Vel. Classictone 40-18031  og Hammond 125SCE ser ut til å være de to rimeligste alternativene.  Jeg er litt forbauset over at det finnes alternativer som koster det mangedobbelte. Slike greier virker jo ganske enkle i konstruksjonen, så hva er grunnen til at noen koster noen hundrelapper mens andre ligger tett opp under to tusen? Jeg må forresten innrømme at jeg kan så lite om hva transformatorer gjør, så om noen har noen tips om hva jeg burde velge av Classictone og Hammond så setter jeg pris på det!

      Så over til det vanskelige: kretsen! Hva i all verden skal jeg finne på her...? Gå for ei Tweed-greie? Tidlig Marshall? Supro? Dette må jeg tenke litt på. Her og nå heller jeg mest mot å i første omgang prøve å bare forbedre originallyden så mye som mulig. Jeg TROR at det kanskje er ei tweed-greie som frister meg mest. Det er sjokkerende mange berømte innspillinger som er gjort på tidlige Fender Champs! Om jeg får litt ekstra volum før det vrenger så skal jeg ha en rimelig ok plattform til å bruke pedaler på og. Spesielt gleder jeg meg til Erupteren min kommer! Hvis jeg går for tweed så vet jeg at EIGHT 15-elementet er et steg i feil retning, men som sagt synes jeg at endel av lydklippene med reproduksjoner av de originale elementene er litt skarpe.

      Under "Necessary Modifications" har Premier Guitar lista opp noen ting som anbefales å gjøre med alle Valve Jr for å forbedre standardkretsen, samt øke levetiden på rør. Watts Tube Audio selger sett med komponenter som kan både forbedre standardkretsen, samt sett som skal får en Valve Jr til å høres ut som gamle forsterkere fra Fender, Marshall, Vox og Supro. Vi får se! Mest sannsynglivis går jeg for dette. Enkelt og greit fordi det er rimelig og komplett. Jeg har prøvd å finne én og én resistor, motstand osv. men går meg helt vill i jungelen av alternativer. Det er ganske mange alternativer som har tilsynelatende samme spesifikasjoner, så om jeg skal plukke en og en del så vil jeg trenge hjelp!

      Velvelvel! Det var en introduksjon. Vi får se hvordan dette går! Jeg regner med å ha rør og element på plass en gang i løpet av den nærmeste uka. Jeg tror jeg kommer til å more meg med dette lille prosjektet!
       
    • By Kerplunk
      Jeg tenkte jeg skulle bygge et nytt kabinett for å huse en 12" høyttaler som først skal pares med en modda Valve Jr, og på sikt erstattes med et 5E3 byggesett. Jeg har rimelig god tilgang på materiale, og ser at mange av de gamle comboene er bygget i furu. Jeg har og tålelig kontroll på håndverket og tenkte spare meg jobben for å tørke, høvle og justere bordene. jeg har bygget noen kister med fingerskjøt og svanehaler i sammenføyningene, både med rette og med vinklede sider. Det tar nesten kortere tid å lage sammenføyningene enn det tar å tilvirke selve bordene. Når jeg lager kister liker jeg at håndverket synes, derfor er det et poeng å gjøre hele jobben med å høvle og rette bord. Comboen tenke jeg at jeg skulle trekke, og da er det bare den tekniske styrket og holdbarheten som teller.

      Jeg kan ikke se noen praktiske problemer med å bruke hobbyplank når man skal trekke det uansett. Snarere tvert i mot er de mer stabile når fukt og temperatur varierer. Nå har jeg lite erfaring med hobbyplank generelt, men er det bare gjort en middels bra jobb med å lime stavene sammen så skal de ikke gå opp i liminga heller.
      Senere kan det hende jeg gidder å lage et "kunstnerisk" kabinett som ikke skal trekkes, men jeg pusser opp huset nå og har allerede altfor mange hobbyer/distraksjoner. Er det noen som har noen innvendinger mot hobbyplank?...
    • By arneK
      Da er det samme gamle leksa.... Jeg skal koble opp en telecaster, men samme faen hva jeg gjør så er den utrolig støyete. Det forsvinner når jeg tar på hardware, jo hardere jeg trykker på feks knottene, jo mer forsvinner det. Det er bare på den ene telecasteren, ikke på den andre. Har skiftet alle ledningene, pottene, og switcen, men  det hjelper ikke. Prøvde nå med ny jording fra bridge, men det hjalp heller ikke. Kan det være jack- inngangen eller er det rett og slett pickupene? 
    • By Rottenikken
      Jeg trenger hjelp og det er det sikkert andre som gjør fra tid til annen også så jeg oppretter en en egen tråd for elektronikk og kobling
      Jeg ser etter et koblingssjema for Fender american Standard SSS. Det brukes samme pickup i neck og bridge forstod jeg så har noen et koblingssjema for USA standard? Jeg trenger nemlig neck til Stratocasteren. Jeg har mer i tankene senere, så denne tråden er en elektronikktråd for alle på forumet:
      Jeg fikk dette svaret da jeg spurte om denne American Standard pickupen er neck eller bridge. Kan noen si meg hvordan jeg kobler for å få neck? Se dette svaret på e-bay:
      Hello, this is Tom, the owner of Guru. In the original American Standard guitars, this pickup was used in both the neck AND the bridge, there is a different "reverse wound" pickup used in them middle position. Therefore, this pickup can be used in the neck or the bridge position, so if you have an older American Standard this is the correct pickup for the bridge position. I hope that clears things up? 
    • By Affen
      Noen som har linker til sider som selger elektronikk (til effektpedaler etc.) som motstand, kondensatorer, transistorer ect. til en grei penge?
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.