Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om elektriske komponenter


Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig tenkt å kjøpe kits når jeg skal begynne å modde min Valve Jr. Det er enkelt og greit og jeg får det jeg skal ha med noenlunde greie instruksjoner.

Men så lurte jeg litt, når jeg har ei tegning hvor alle spesifikasjonene på de elektriske komponentene står lista opp - er en kondensator på 22uF 50v det samme mer eller mindre uansett? Som sagt har jeg tenkt å holde meg til kits, men uansett, det kunne være greit å vite. Hvis to kondensatorer er forskjellige trass like spesifikasjoner, hvordan velger jeg? Jeg regner med nye og gamle konstruksjoner fungerer forskjellig, men at det ikke er sånn at man bar kan bytte ut alt med NOS-greier og så blir alt bra.

Om spørsmålet mitt er litt rart formulert så ja - det er fordi jeg er helt ny på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt lett å forstå hva du mener her.
Men når det kommer til kondensatorer er det flere typer. Keramiske, elektrolytt og film/mylar.
Hvilken type man skal bruke står i koblingsskjemaet.
Når det kommer til volt på kondensatorer så menes det at de kan tåle opptil nevnte verdi. 
Så hvis kretsen er 50v så er det smertegrensa en 22uF 50v kan tåle så da velger man en med høyere voltkapasitet.

Det er mye nyttig å lære på youtube. Afrotecmods er flink til å forklare akkurat det man lurer på og ikke sporer av som så mange lærervideoer på YT gjør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. 50v er minstekravet, så du kan fint bruke f.eks en 63v kondis, men ikke en på 25v. Bare vær obs på at størrelsen på kondensatoren øker i takt med kapasitet, så du kan få problemer med å få en overdimensjonert en til å passe.

Ellers er det viktig å vite om kondensatoren er polarisert eller ikke. Elektrolytt er polarisert og må monteres rett vei, film/keramisk/silver mica/osv er ikke polarisert. Generelt er kondensatorer på 1uF og oppover som regel polariserte. 

Komponenter blir produsert med en gitt toleranse, for kondensatorer er den som regel mellom 5% og 20%. Det vil si at faktisk verdi kan avvike endel fra oppgitt kapasitans. Hvis du kjøper "audio grade" komponenter har de gjerne en toleranse på 5%. 

Her er en grei tommelfingerregel for valg av type:

1pF til 1nF - Keramisk 
1nF til 1.5uF - Film
1uF+ - Elektrolytt

OBS: De vanlige keramiske kondensatorene har elendig toleranse (opptil 80%!) og en lei tendens til å være mikrofoniske. Jeg anbefaler MLCC (type C0G eller NP0) istedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.