Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac vs Pc til studio


Anbefalte innlegg

Mye riktig i det Troll sier. 

Men til TS: den PC du alt har fra Komplett er sannsynligvis mer enn bra nok. 

 

Ikke kast bort penger på en laptop. Problemet ditt er oppsettet av DAW. 

Der kan være knotete å få Keystation 49 til å virke slik den skal. Få heller hjelp til å sette opp utstyret du har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett er det er ikke så stor forskjell på PC og Mac om man plukker dem fra hverandre. Det er ikke vanskelig å finne PC'modeller som ligger svært nær Mac mht valg av komponenter. Forskjellene ligger design og operativsystem. Det triste faktum er at hverken Windows eller MacOS er særlig godt egnet til tidskritiske oppgaver, herunder redigering av lyd og bilde. Til det bør man ha ett operativsystem med en ekte sanntids-kjerne. Dessverre er det ingen av de aktuelle alternativene som er egnet for vanlige forbrukere, og alskens plugins som brukerne trenger i sitt studio-oppsett er også begrenset til win/mac.

Mht MacBook-modeller og oppgraderbarhet så varierer det litt med modell. Frem til 2011 var det ok, men også enkelte 2012-modeller lar seg oppgradere. Jeg har en 15" MacBook Pro produsert sommeren 2012 og i den har jeg montert både SSD og mer minne de siste årene.

Jeg foretrekker MacOS fremfor Windows fordi jeg føler meg mest hjemme med en Unix-variant etter 25+ år med jobbing på slike systemer. For de fleste uten dyp innsikt i operativsystemer vil jeg anbefale at det tas hensyn til hva andre man kjenner bruker. Det er ikke så dumt å ha noen å spørre når det kniper.

Det skal mye til at CPU'en blir noen flaskehals til lyd med mindre man bruker ekstremt mye tunge plugins. Derimot bør man sørge for å ha tilstrekkelig minne (16GB+) og helst SSD for operativsystem og applikasjoner (gjerne brukerdata også). Dessuten må man passe på at maskinen har grensesnitt for det man ønsker å bruke av lydkort og annet eksternt utstyr (kontrollere, pads, keyboard).

Har man ikke behov for å flytte på utstyret så gir stasjonære maskiner mer ytelse og lagringskapasitet pr krone enn bærbare maskiner, men pass på at ikke vifter og evt harddisk bråker for mye. En stor ekstern skjerm er en absolutt fordel for studioarbeid. En spillPC som den som er nevnt over her er mer enn kraftig nok. Støy er imidlertid ofte ett problem på spillmaskiner om de ikke har væskekjøling installert på prosessor og skjermkort. Det er rart om den ikke fungerer med det Focusrite-lydkortet og M-Audio keyboardet som er nevnt. Jeg vil tro dette har med oppsett å gjøre. Det ekkoet som nevnes har trolig med tidsforsinkelse å gjøre. Man må  begrense kommunikasjons-buffere så mye som mulig for å minimalisere tidsforsinkelsen. Ved opptak av lyd fra eksterne kilder er det dessuten viktig å forstå forskjellen på maskinvare-basert og progravare-basert monitoring. Maskinvare-basert monitoring vil si at lydkortet sender lyden under opptak, f.eks fra en gitar eller mikrofon, direkte til høyttalerne. Dette gir minimal tidsforsinkelse under opptak. Programvare-basert monitoring betyr at lyden går gjennom studio-programmet før det sendes tilbake til lydkortet og så til høyttalerne. Med store buffere på kommunikasjonen mellom datamaskin og lydkort kan dette gi en alt for stor tids-forsinkelse. 

 

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Vell tar jeg et opptak med gitaren. Får jeg fin lyd.Derimot lager jeg før eksempel 2 spor får jeg ekko. Tillegg om jeg kobler på m-audio keystation 49 så blir det krasj. Med masse ekko også forsvinner lyden. Lager jeg kun et spor med keystation så får jeg ekko. Men ikke med gitaren med et spor. Kun med 2 spor at det blir ekko. Har prøvd å lage 3 og 4 spor. Samme problemet ekko. Så kort å fortalt fungere ikke dette på pc. Har snakka med 4sound. Di mente at det var pc. Vet ikke noe annet. Prøvd alt. Så jeg tenkte på en ny bærbar da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok med innstillinger å gjøre, men jeg kan ikke fortelle deg hva som skjer og hvorfor.

Selv har jeg brukt PC og Cubase (Nuendo først) til studiobruk i alle år, og det er også noen "store" produksjoner til demobruk å være. Dvs. godt over 20 spor på det meste med plugins og div på mye. 

Kjøpte nettopp en PC til i underkant av 8k nå nettopp med ssd disk til OS'et, intel i5 prossessor og 8 GB Ram. Det har holdt når jeg har lastet inn mine gamle produksjoner. Sant og si er de produksjonene gjort på en maskin med vanlig sata disk, intel i5 og 4 GB ram, så det er mulig det også, men da måtte jeg stadig vekk øke forsinkelse ved lytting/miksing, og kanskje utelate noen spor i lyttingen ved opptak.

Å kjøpe en Mac til det dobbelte eller mer, til dette formålet, har aldri vært et alternativ, selv om jeg også har en Mac mini som "media-maskin" i kjellerstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekko = latency. Søk opp videoer om dette og hvordan å ordne det på youtube så kommer du nok mye lengre! Anbefaler deg også å bruke freeware som heter Asio4all, spesielt om lydkortet ditt ikke er av den beste sorten. Finnes plenty av videoer om oppsett av dette sammen med latency-fiks (aka ekko). 

Skulle gjerne funnet videoer, men på telefon blir det bare styrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier han skal bruke et Focusrite Scarlett, og det har nok en mer enn god nok Asio-driver. Min erfaring med Asio4all er at det ikke er bedre enn lydkortenes egen Asio-driver på de lydkortene jeg har brukt.

Men ja, cluet er å lære seg og bruke utstyret. :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abelton live opptakprogram. Pc er en i7 intel core 4790k. 16gb ram. 240 ssd. Tillegg en hardisk på 1tb. Windows 10. Har prøvd alt av instillinger har ringt 4sound. Di klarte ikke å hjelpe meg per tlf. Å har snakka med komplett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Etabeta skrev:

Abelton live opptakprogram. Pc er en i7 intel core 4790k. 16gb ram. 240 ssd. Tillegg en hardisk på 1tb. Windows 10. Har prøvd alt av instillinger har ringt 4sound. Di klarte ikke å hjelpe meg per tlf. Å har snakka med komplett. 

Jeg har en Komplett Silent PC med omtrent samme spesifikasjoner (i7, 16GB Ram, 240 GB SSD, 1 TB ekstern harddisk, Windows 10).

På denne kjører jeg Pro Tools 12 med et Eleven Rack. Bruker også Keystation 49.

 

Noen kommentarer her:

- En slik PC er mer enn bra nok for et hjemmestudio. Problemet ditt ligger i oppsettet.

- Ableton Live ga jeg opp. Får arbeidet enklere med Pro Tools (månedsabonnement). 

- Keystation 49 kan by på visse problemer. Det er en rekke ting som kan kollidere under installasjon, bl.a hvilke andre USB enheter som er tilkoblet.

- Focusrite Scarlett har gode preamper men de har litt forsinkelse (latency). 

- Du må konfigurere Windows for DAW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, skela skrev:

- En slik PC er mer enn bra nok for et hjemmestudio. Problemet ditt ligger i oppsettet.

- Ableton Live ga jeg opp. Får arbeidet enklere med Pro Tools (månedsabonnement). 

- Keystation 49 kan by på visse problemer. Det er en rekke ting som kan kollidere under installasjon, bl.a hvilke andre USB enheter som er tilkoblet.

- Focusrite Scarlett har gode preamper men de har litt forsinkelse (latency). 

- Du må konfigurere Windows for DAW.

Det er nok snakk om innstillinger. Ableton live, spesielt versjon 9, kan bidra til å forsterke slike problemer. Det er endeløse tråder på Abletons brukerforum om problemer med sync/latency som skyldes dårlig utnyttelse av flerkjerne-prosessorer i Ableton-koden. Hvis man pga ineffektiv kode i DAW må bruke 512-samples eller større buffer mot lydkort for å unngå sync-problemer så blir det plagsom latency. Helst bør man ned på 64 samples. Ihvertfall ikke under 128.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lokmund skrev:

Den maskinen ligner en jeg hadde i en kort periode også og den var MER enn god nok!

Se om denne videoen hjelper deg litt! Samme karen / Youtube-kanalen har masse hjelpsomme videoer :)

 

 

Ja disse Komplett-maskinene er mer enn gode nok for et hjemmestudio. 

 

Det man må se på er oppsettet i DAW, om Windows er riktig konfigurert for DAW, om hardware er tilkoblet riktig (og om andre USB tilkoblinger ikke skaper problemer) osv.

 

Vil man ha "ny maskin" kan man jo også resette den man har til tidligere innstillinger. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet er Abelton å Keystation 49 ??. Og daw rett å slett. Skal prøve konfiguere windows til daw. Men 4sound sa til meg pr tlf. At Abelton og Keystation 49 fungerte utmerket ilag. Å at det var galt med min pc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.