Web Analytics
Jump to content

COVERBAND og PROFITT


Guest

Recommended Posts

Hvorfor er det så mange coverband som får spillejobber? Og hvorfor er det rett at de tjener penger på andres suksess? Er det ikke like greit å bare spille den originale musikken over anlegget enn å høre greie/dårlige versjoner av låter du har hørt hundre ganger før OG skal samtidlig betale dem penger? Burde ikke de gi noe videre til de som allerede har laget musikken?

Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, Tentacle skrev:

Hvorfor er det så mange coverband som får spillejobber? Og hvorfor er det rett at de tjener penger på andres suksess? Er det ikke like greit å bare spille den originale musikken over anlegget enn å høre greie/dårlige versjoner av låter du har hørt hundre ganger før OG skal samtidlig betale dem penger? Burde ikke de gi noe videre til de som allerede har laget musikken?

Originalbandet er mest trolig mangfoldige ganger dyrere, samt mer utilgjengelige.

Livemusikk er jo tøffere enn et opptak; det er vel fåtallet her som mener det motsatte.

Av og til er faktisk coverband vel så gode live-musikere som de de originale.

Link to comment
Share on other sites

1. Fordi publikum gjerne foretrekker å høre materiale skrevet av dyktige låtskrivere

2. Låtskrivere, arrangører og tekstforfattere tjener penger også når andre fremfører deres materiale. 

3. Markedet ønsker, pussig nok, fortsatt liveband. 

4. De kjente artistene blir ikke utkonkurrert av coverbandene og tjener fortsatt stort på sin turnevirksomhet. 

Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, tg1 skrev:

Originalbandet er mest trolig mangfoldige ganger dyrere, samt mer utilgjengelige.

Livemusikk er jo tøffere enn et opptak; det er vel fåtallet her som mener det motsatte.

Av og til er faktisk coverband vel så gode live-musikere som de de originale.

Kjente band hyrer også faste sessionmusikere som ellers spiller covermusikk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kort og greit fordi veldig mange heller vil høre et band framføre musikk enn å høre på et stereoanlegg. 

Hvis du tror det er veldig lukrativt å spille i coverband må du nok tro om igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller i band med egenkomponert musikk men også et coverband. Litt vrient å få fatt på originalmusikerne da mye av musikken til sistnevnte band ble skrevet for såpass lenge siden at de må vel være støv nå. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, germaniumkid skrev:

Jeg spiller i band med egenkomponert musikk men også et coverband. Litt vrient å få fatt på originalmusikerne da mye av musikken til sistnevnte band ble skrevet for såpass lenge siden at de må vel være støv nå. 

 

 

Jeg har lang erfaring med coverband, backingband for låtskrivere, band der flere medlemmer skriver materiale, prosjekter der tekstforfatter er ekstern.. med svært varierende resultater :-) 

Det er vanskelig å finne gode låtskrivere (helhetlig sett). Man kan skrive lange utlegg om dette tema.. men noen er rett og slett dyktigere til å plukke frem passende melodier, gitarlinjer, hooks, passende tekster.. Iblant må det samarbeid til, noen veldig få klarer det alene. 

 

Link to comment
Share on other sites

Et ord: luftgitar. Det funker mye dårligere å stå midt på dansegulvet med 2.8 i promille i et bryllup og spille luftgitar til et stereoanlegg. 

Dessuten så blir det litt dyrt hvis du skal booke inn både G'n'R, AC/DC, The Rollign Stones, U2, Bonnie Tyler (släger i bryllup), Ole Ivars og resten av gjengen for å få en ok spilleliste ut av det. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.