Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarer med altfor mange micer

Anbefalte innlegg

Hvorfor produseres det ikke flere gitarer med bare EN humbucker og EN volumknapp? hvorfor er det en standard at nesten alle gitarer han en neck, single coil og en bridge.

Hvorfor produseres nesten alle gitarer med Duncan eller aktive emgs?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det produseres mange gitarer med bare en humbucker. Hva du mener med en neck, singlecoil og en bridge vet jeg ikke. Langt i fra alle gitarer har Duncans eller EMG's.

Hvordan har du kommet fram til at det er slik?

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begrepsforvirring?

Jeg vil vel heller si at et Duncans, og spesielt aktive EMG er i absolutt mindretall, når en ser på hva som er til salgs nytt.

Det er vesentlig forskjell i lyden mellom neck, mid og bridge. Så med 2 pickuper eller mer får en mye større variasjonsmulighet i samme gitar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser sjeldent brukt gitarer med en volumknapp og en humbucker. Jeg f.eks foretrekker en fet mic i bridge med en volumknapp. Foretrekker Dimarzio. Kjøper aldri nytt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Tentacle skrev:

Hvorfor produseres det ikke flere gitarer med bare EN humbucker og EN volumknapp? hvorfor er det en standard at nesten alle gitarer han en neck, single coil og en bridge.

Hvorfor produseres nesten alle gitarer med Duncan eller aktive emgs?

1) Fordi de fleste gitarister vil som oftest ha gitarer med større lydvariasjon enn man får med 1 pickup og en volumkontroll.

2) Det er det ikke.

3) Det gjør de ikke.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du foretrekker lyden av bridge-pickup er det vel ikke verre enn å la være å bruke de andre pickupene. Litt verre hvis flertallet av gitarer kom med én pickup og man gjerne kunne tenkt seg å ha flere alternativer tilgjengelig.

Når det gjelder pickuputvalget så vil jeg påstå at de fleste gitarer som selges med pickups fra en av de store merkene (EMG, Duncan, Dimarzio, etc) kommer med DiMarzio installert. Men det store flertallet leveres vel med pickups produsert av gitarfabrikanten selv (Gibson kommer oftest med Gibson-pickups, Fender kommer oftest med Fender-pickups, etc). 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være at trådstarter kikker på gitarer innen ett bestemt segment - typiske "metall" og "piggtrådgitarer"? I så fall er jeg tilbøyelig til å være enig i at ganske mange kommer utstyrt med EMG eller SD fra fabrikk. Schecter og ESP, eksempelvis..., men, Ibanez på sin side, har sine egne pickups på "rimeligere" modeller, og ofte Dimarzio på de dyrere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Tentacle skrev:

Ser sjeldent brukt gitarer med en volumknapp og en humbucker. Jeg f.eks foretrekker en fet mic i bridge med en volumknapp. Foretrekker Dimarzio. Kjøper aldri nytt.

Når man har et veldig snevert utgangspunkt, kan det nok være vanskelig å finne noe på bruktmarkedet, så da blir alternativet å kjøpe nytt. Da er det jo bare å finne en produsent som lager den form og finish man liker / synes er kulest, tøffest el. whatever. Se om de har en modell med bare bridgepickup og volum, hvis ikke, først ringe kundeservicen deres og hudflette dem for at de ikke har modellen du er ute etter, for så å ringe customshoppen deres og fortelle dem (på en rimelig nedlatende måte) hvordan man lager gitar for deg.

Seriøst, så har variasjoner av gitarmodeller og konfigurasjoner aldri vært større enn nå.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har laget en selv med en humbucker og en  volumknapp med pacman inlays på. Rev ut emg`ene av en washburn og solgte dem. Tjente like mye som på å kjøpe gitaren. Kjøpe helt nytt er å kaste penger ut av vinduet. Skulle bare ønske å sett det mer. Kreativitet, skill seg ut. Har man en preamp med midibrett så stiller du jo inn allerdede lydene du SKAL/VIL BRUKE, f.eks clean, distortion, delay ect.. ved å trykke på den? trenger ikke å bruke switchen på gitaren for å få en annen lyd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skyldes populæriteten til 1 humbucker, 1 volume pot oppsettet i all hovedsak en person: Eddie Van Halen. 

At han koblet gitaren sin slik skyldes hovedsakelig at han ikke kunne så mye om koblingsskjemaer og lodding når han satt sammen sin Frankenstrat, han klarte ikke koble til sin neck pickup slik han planla og endte opp med å lodde en humbucker rett til volume pot og utgang. 

Enkelte jazzgitarister foretrekker også å kun bruke neck pickup, fjerner man bridge pickup forsvinner også fristelsen til å bytte stilart. :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører du ikke forskjell mellom hals og brupickup på en gitar, er du enten bortimot døv, eller du har søla til med så mye gain at det bare er grøt uansett. 

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av tjukknyggis
      Lufter denne skjønnheten her for salg; Ibanez Custom AS103-AMB. Strøken gitar !
      https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179772882

• Av Kristoffer Hjelmaas Sivertsen
      Vurderer sterkt å bestille deler fra MJT for å bygge meg ein tele! Har vært i kontakt med dem og venter på prisanslag. Har noen bygget gitarer fra dem før? i så fall, hvilke erfaringer har dere? Vurdere å bestille både nakke og kropp derifra. Kroppen blir da en relica seafoam(eller surf, har ikke helt bestemt meg) green tele, også har jeg syykt lyst på roasted flame maple nakke! Noen tanker? Ting man må tenke på? Pickuper og div. får jeg tak i fra andre plasser! gjerne kom med forslag om pickuper også? Skal lese meg mer opp på det...
    • Av blaamann
      Har aldri helt hatt sansen for hverken alt-for-grafiske gitarer, eller gitarer med ekstra effekter, men må si at denne demoen likte jeg ?
      Først, her er hjemmesiden til Deimel Guitarworks: 
      http://deimelguitarworks.com/
      Demo

• Av simenandreas
      Hei! Jeg tenkte å høre her om det er interesse for å lære og produsere egen musikk. Har en bachelor i lydproduksjon og produsert for ulike artiser de siste årene. Jeg har fokusert mest på pop og edm.
      Her er noen låter jeg har produsert, mikset og mastret;
      Jeg kan gi timer fokusert på musikkproduskjon generelt, eller mer spesifikt rettet mot noe i miksing/masterings prosessen. Jeg holder til i sentrum av Oslo og bruker ProTools som min main DAW. Bruker du en annen daw så kan jeg fint lære bort i den også
      Her er min facebook-side: https://www.facebook.com/SimenMusic/
      Rock on! 
  • Siste aktive tråder

• Beveger meg litt ut av komfortsonen her. Ble litt sår på de puslete fingertuppene mine av bendingen (innser at jeg bender litt lite til vanlig - det må jeg gjøre noe med), men det var verdt det.
    • Jada ... nå har det rablet totalt for meg ... Neida ... Mer litt sånn 'nok er nok' ! Det å ha instrumenter man spiller på annenhver søndag hvis planetene er på linje er bare tull .. Så : Gitarn her har jeg hatt siden 2007. Spilt masse på den, men aldrig brukt den ute / i noe som helst bandsetting ... Så vidt jeg vet er den original ! Stemmeskruene er nesten litt for fine og smoothe for en såpass gammel gitar, men hvis di ikke er originale er di veldig fine repros ! Det originale plektrebrettet har 'disintegrated' som jo ikke er uvanlig med gamle brett ? Kjøpte et superfint repro-brett fra Archtop.com for noen år siden som jeg fortsatt ikke montert ... Har også en Ken Armstrong slimbucker som ligger i esken og venter på motivasjon ... Det er jo da en Gibson L-7 fra 1947. Dønnstabil sak uten noe 'værsyke' eller noe ! Selges for 30000,- inkl fin gammel hardcase og repro brett og pickup jeg nevnte. Sender ikke og ingen bytter ! 😉 Tranby.      
    • Ser de ligger på Reverb for 5 lapper og oppover. Kan være verdt å hive den ut der, siden markedet i Norge antakelig er ganske snevert. Kommer selvsagt an på modell og stand og alt slikt.
    • Post gjerne bilde. Ibanez kom med flere SG-modeller på 70-tallet. De fleste i billigsjiktet, men de har en liten fanskare så er du heldig kan du få 4000+/- for et bra eksemplar. Ellers vil jeg tippe 1500+/-
    • Selger/bytter noen pedaler som ikke er i bruk. Alle pedalene er i god stand, men særlig kompressoren bærer preg av hyppig bruk. Buzzteren er rett og slett flett ny. Beetronix Buzzter (som ny, i original eske) - 1500,- Digitech JamMan Solo x1 (som ny, i original eske) - 900,- Keeley 2-knob kompressor (pent, men godt brukt) - 850,- Barber Super Sport (brukt) - 1150,-   Bytter er fett. Liker for tiden delay og reverb, eller noe annet vreng-aktig (som ikke er metall/sjugga-sjugga).
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.