Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyfrekvent lyd på én streng


cozmo

Anbefalte innlegg

Hei,

Nybegynner som har overtatt en Ritmo akustisk gitar som har vært i familiens eie 10-15 år.  Første jeg gjorde var å strenge om gitaren da jeg overtok den, da en del av de gamle strengene var synlig slitt.

Har stemt den med hjelp av elektronisk stemmer (kromatisk). Problemet nå er at b-strengen ikke lyder rent. Ved anslag lager den en slags høyfrekvent piping som ligger over den naturlige b-tonen. Alle de andre strengene lyder tålelig rent for et nybegynner-øre. Men problemet med b-strengen er så ille at det skjærer i ørene :(

Hva kan være årsaken? Kan nevnes at halsen på gitaren er limt en gang. Det er nylonstrenger...

 

cozmo (meget nybegynner)

Endret av cozmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom innlegget til TS et par ganger, og kan ikke se at TS spør om meninger angående kvaliteten på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å lese ut i fra beskrivelsen, men vil tippe at det er klirr, eller buzz som det heter på nynorsk. I og med at det kun er h-strengen det skjer med, vil jeg tippe at sporet i nøtta eller sadelen har blitt for dypt at strengen ligger helt nedi båndene. Men det blir bare kvalifisert gjetning ut i fra beskrivelsen.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.