Web Analytics
Jump to content

Høyfrekvent lyd på én streng

cozmo
 Share

Recommended Posts

Hei,

Nybegynner som har overtatt en Ritmo akustisk gitar som har vært i familiens eie 10-15 år.  Første jeg gjorde var å strenge om gitaren da jeg overtok den, da en del av de gamle strengene var synlig slitt.

Har stemt den med hjelp av elektronisk stemmer (kromatisk). Problemet nå er at b-strengen ikke lyder rent. Ved anslag lager den en slags høyfrekvent piping som ligger over den naturlige b-tonen. Alle de andre strengene lyder tålelig rent for et nybegynner-øre. Men problemet med b-strengen er så ille at det skjærer i ørene :(

Hva kan være årsaken? Kan nevnes at halsen på gitaren er limt en gang. Det er nylonstrenger...

cozmo (meget nybegynner)

Edited by cozmo

Jeg har lest gjennom innlegget til TS et par ganger, og kan ikke se at TS spør om meninger angående kvaliteten på gitaren.

Ikke lett å lese ut i fra beskrivelsen, men vil tippe at det er klirr, eller buzz som det heter på nynorsk. I og med at det kun er h-strengen det skjer med, vil jeg tippe at sporet i nøtta eller sadelen har blitt for dypt at strengen ligger helt nedi båndene. Men det blir bare kvalifisert gjetning ut i fra beskrivelsen.

Edited by Audun