Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkere, pedaler og minusgrader


Anbefalte innlegg

1 time siden, germaniumkid skrev:

Fukt er forøvrig verre enn kulde. Noe vi fikk kontroll på ved kjøp av silikon til hengeren og skikkelige flighter til utstyret. 

Dette er vel det viktigste tipset egentlig. Så lenge det kondenserer på printkort osv når utstyret kommer inn i varmen fra kulda og blir skrudd på med fukt på elektronikken er det mye større fare for skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, siimen skrev:

Dette er vel det viktigste tipset egentlig. Så lenge det kondenserer på printkort osv når utstyret kommer inn i varmen fra kulda og blir skrudd på med fukt på elektronikken er det mye større fare for skader.

Som nevnt i første innlegg er det økt risiko for tyveri og skader pga fukt/kulde. 

Økonomisk sett kan du minske risiko ved å tegne en god forsikring (skjønt mange forsikringer overhodet ikke dekker utstyr som oppbevares i bil om natten) men du risikerer å bli stående fast i Indre Gryllefjord uten utstyr som virker, mange mil unna nærmeste 4sound.

En tommelfingerregel er å alltid ta med nok utstyr på hotellet til at du kan gjennomføre en gig med dette uten større problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, skela skrev:

Som nevnt i første innlegg er det økt risiko for tyveri og skader pga fukt/kulde. 

Økonomisk sett kan du minske risiko ved å tegne en god forsikring (skjønt mange forsikringer overhodet ikke dekker utstyr som oppbevares i bil om natten) men du risikerer å bli stående fast i Indre Gryllefjord uten utstyr som virker, mange mil unna nærmeste 4sound.

En tommelfingerregel er å alltid ta med nok utstyr på hotellet til at du kan gjennomføre en gig med dette uten større problemer. 

Det er ikke så lett når en drar på 12 marshallkabinetter, 5 topper, og et syvtrommers slagverk i tillegg til 12-14 gitarer, to backlinerack og merchandise til å kle 5000 menn. 

En murvegg det går an å rygge inntil og tett henger er vår beste venn på turne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, siimen skrev:

Dette er vel det viktigste tipset egentlig. Så lenge det kondenserer på printkort osv når utstyret kommer inn i varmen fra kulda og blir skrudd på med fukt på elektronikken er det mye større fare for skader.

Printkort? Trodde dere mente ordentlige røramper jeg.

Ikke lag noe problem ut av noe som ikke er noe problem.

Pakk sakene skikkelig, bær de inn i god tid og la røra komme opp i romtemperatur før amper sette på.

Kondens kommer forøvrig når varmt utstyr blir plassert i kulda,

og den nedkjølte lufta ikke klarer å holde på like mye fuktighet som den varme lufta.

Og det tilsier at varmt utstyr bør få kjøle seg ned mest mulig før det settes ut i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, germaniumkid skrev:

Det er ikke så lett når en drar på 12 marshallkabinetter, 5 topper, og et syvtrommers slagverk i tillegg til 12-14 gitarer, to backlinerack og merchandise til å kle 5000 menn. 

En murvegg det går an å rygge inntil og tett henger er vår beste venn på turne ;)

De aller fleste vil klare å gjennomføre en gig med 1 gitar, noen effektbokser og en form for amp sim eller en lunchbox amp (om stedets eller medbrakt backline skulle svikte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, germaniumkid skrev:

Har opplevd svikt hos Norwegian. Det var heldigvis et sted med innleid backline. Takk til John Doe for lån av gitarer ;)

Jeg tenker nå slik at det ikke skader å plassere en gitar, en bass, stikkebag/cymbaler/skarp, noen mikrofoner og et par andre nødvendigheter andre steder enn en gateparkert bil (spesielt i tyve minusgrader..).:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 100 (++) jobber i aktive år og en forholdsvis stor produksjon er ikke det alltid hensiktsmessig. Derfor legges det heller tilrette for at utstyr skal tåle nevnte fukt og kulde og innbrudd. Festivaler har ofte parkering på merkede, innegjerda steder med vakthold, større venues, tilsvarende. 

I min karriere i nevnte orkester nærmer vi oss kanskje 800 jobber, mulig mer, og det verste jeg har opplevd er mugg på et frontrekk på den ene 4x12 og irr på nikkelen på et par gitarer. Begge løst med bedre beskyttelse.

Alt er selvsagt hensiktsmessig forsikret og vi har et crew jeg ikke har problemer med å overlate ansvaret for stæsjet mitt til. 

Dessuten er det ikke fornuftig å gi meg selv det ansvaret når klokka klinger alkohol.  ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, skela skrev:

Der er jeg uenig. En gitarist eller bassist bør alltid ta med seg sitt hovedinstrument og en bag med absolutte nødvendigheter på hotellrommet. 

Vi har med 15 gitarer, to basser, pluss diverse amper og pedalbrett når vi er på tur. De får bestandig stå i bussen, eller i henger over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, germaniumkid skrev:

Med 100 (++) jobber i aktive år og en forholdsvis stor produksjon er ikke det alltid hensiktsmessig. Derfor legges det heller tilrette for at utstyr skal tåle nevnte fukt og kulde og innbrudd. Festivaler har ofte parkering på merkede, innegjerda steder med vakthold, større venues, tilsvarende. 

I min karriere i nevnte orkester nærmer vi oss kanskje 800 jobber, mulig mer, og det verste jeg har opplevd er mugg på et frontrekk på den ene 4x12 og irr på nikkelen på et par gitarer. Begge løst med bedre beskyttelse.

Alt er selvsagt hensiktsmessig forsikret og vi har et crew jeg ikke har problemer med å overlate ansvaret for stæsjet mitt til. 

Dessuten er det ikke fornuftig å gi meg selv det ansvaret når klokka klinger alkohol.  263a.png

Jeg har tidligere også hatt år med over hundre spillejobber (riktignok i helt andre markeder). 

Kan kanskje presisere litt: hvis man reiser rundt som pop/rockestjerne (noe jeg ikke gjør eller har gjort) med kurant budsjett, eget crew, vakthold på festivalområder og liknende fordelaktige forhold kan saken sikkert være en annen. Man kan sikkert da la alt utstyret ligge og gå på fylla (med den risiko det innebærer for at det låter deretter). 

Hvis jobben derimot hovedsakelig består av instrumenttraktering (dvs utvise musikalske ferdigheter på et instrument) og/eller man har enklere forhold på spillejobber (magrere budsjett) virker det absolutt nødvendig å ta visse forholdsregler. 

Uten å dra for mange paralleller (spesielt hva gjelder egne ferdigheter) så reiser tildels kjente band, herunder Steel Panther og Aristocrats, rundt med minimal backline. Det er ingen automatisk sammenheng mellom å fylle scenen med mest mulig stash og det å levere et show publikum vil ha (og det gjelder selv Malmsteen, publikum kommer først for å se gitarferdigheter, dernest for å se en vegg av papp-Marshalls.. det samme gjelder forsåvidt Spinal Tap om man bytter ut gitarferdigheter med humor). Parrish og Govan reiser stort sett rundt med 1 gitar og et svært begrenset sceneoppsett. Publikum vil se ferdigheter og gir egentlig f i om det byttes instrumenter underveis eller ikke. 

Listen over kjente gitarister som fortsatt tar med seg sitt foretrukne instrument til hotellrommet, der de faktisk øver eller gjennomgår nytt materiale, er lang. Pat Metheny og Eric Johnson bør vel være et gode eksempler. 

 

TS skal på skoleturne, neppe med annet crew enn seg selv og resten av orkesteret og bør derav ta med seg noen nødvendigheter på hotellet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, skela skrev:

Man kan like gjerne si at hvis man lar forsterkeren ligge i bilen om vinteren må man ta jevnlig service. 

 

19 timer siden, Aphelion skrev:

...oops 1f648.png

Altså, når utstyr blir brukt, synes jeg det er greit å regne med litt påkost i vedlikehold fra tid til annen. Det gjelder faktisk det aller meste. Jeg pleier å få tatt en service med rørbytte på ampen ca. annethvert år. Ikke nødvendigvis for at det MÅ gjøres, men som en forsikring på at den skal funke. Koster meg rundt 1500-2000,- men det er det absolutt verdt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Audun skrev:

 

Altså, når utstyr blir brukt, synes jeg det er greit å regne med litt påkost i vedlikehold fra tid til annen. Det gjelder faktisk det aller meste. Jeg pleier å få tatt en service med rørbytte på ampen ca. annethvert år. Ikke nødvendigvis for at det MÅ gjøres, men som en forsikring på at den skal funke. Koster meg rundt 1500-2000,- men det er det absolutt verdt. :)

Jeg gjorde hundrevis av bassjobber med 1 bass, en kabel og en tuner. Forsterker var det lite poeng med. Minst mulig utstyr ga mindre plunder, større overskudd økonomisk og mer fokus rundt det som var viktig (å spille). Litt verre å minimere setup på gitar (med mindre man spiller akustisk) men det er fullt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.