Web Analytics
Jump to content

Forsterkere, pedaler og minusgrader

stromstans
 Share

Recommended Posts

(Jeg kan se for meg at dette er blitt diskutert før, men klarte ikke å finne noe når jeg søkte)

De neste åtte ukene skal jeg spille skoleforestillinger rundt omkring i landet. Da blir det fort veldig fristende å la forsterkeren og pedalbrettet bli værende i bilen over natta (gitaren får selvfølgelig lov til å bli med inn på hotellet). Ser at det denne uken er spådd nedimot 15 minusgrader på natta noen steder. 

Er det noen som kan gi meg en veldig god grunn til at jeg ikke skal gjøre dette?

5 minutter siden, stromstans skrev:

(Jeg kan se for meg at dette er blitt diskutert før, men klarte ikke å finne noe når jeg søkte)

De neste åtte ukene skal jeg spille skoleforestillinger rundt omkring i landet. Da blir det fort veldig fristende å la forsterkeren og pedalbrettet bli værende i bilen over natta (gitaren får selvfølgelig lov til å bli med inn på hotellet). Ser at det denne uken er spådd nedimot 15 minusgrader på natta noen steder. 

Er det noen som kan gi meg en veldig god grunn til at jeg ikke skal gjøre dette?

1. Stor sjanse for tyveri.

2. Økt sjanse for at utstyret ikke virker pga kulde eller fuktskader. 

• Like 1

7 minutter siden, Aphelion skrev:

Hvorfor skal pedaler og en amp tåle kulde noe dårligere enn en cheap-ass bilstereo?

Fordi det ikke er radiorør eller kondensatortønner i en bilstereo? 

Tull og tøys. det har vært turnert med røramper i Norge på vinteren i alle år.

La utstyret temperere seg når det tas inn fra kulda, og når det skal ut i bilen, så går alt bra.

Jeg har vært med på det i -40 grader.

Edited by GunnarpåMo
  • Like 1

4 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Tull og tøys. det har vært turnert med røramper i Norge på vinteren i alle år.

La utstyret temperere seg når det tas inn fra kulda, og når det skal ut i bilen, så går alt bra.

Jeg har vært med på det i -40 grader.

Ja som regel går det sikkert greit. Men TS ba om argumenter og de er fortsatt:

- økt fare for tyveri

- økt risiko for at noe skjærer seg 

Det castor nevner med at det kan være lurt å la utstyret tempereres i romtemp før det settes strøm på, er en god tommelfingerregel.

Pappa har fortalt at da de var aktive i Rørostraktene og nedover Østerdalen på '60-tallet vinterstid, spraket og dampet det ofte av rørampene og utstyret da det ble koblet opp, men det var sjeldent at noe ikke funket.

Selv har jeg alltid amp og pedalbrett liggende i buss hele året. Instrumenter er med hjem når det er snakk om dager til neste jobb. Aldri hatt noe problem.

• Like 1

Internett forteller meg at rørene kan få sterkt redusert levetid hvis de er for kalde når de skrus på. Vi har som regel ikke mer enn en drøy time fra get-in til forestilling, så mulig jeg i det minste tar inn toppen i de første par ukene mens det fortsatt er minusgrader. 

Tyverifaren er jo selvfølgelig alltid tilstede, så det blir en vurdering  jeg får gjøre fra sted til sted. Enn så lenge er vi i grisgrendte strøk i Telemark, så jeg tror ikke den faren er veldig stor. 

1 minutt siden, stromstans skrev:

Internett forteller meg at rørene kan få sterkt redusert levetid hvis de er for kalde når de skrus på. Vi har som regel ikke mer enn en drøy time fra get-in til forestilling, så mulig jeg i det minste tar inn toppen i de første par ukene mens det fortsatt er minusgrader. 

Tyverifaren er jo selvfølgelig alltid tilstede, så det blir en vurdering  jeg får gjøre fra sted til sted. Enn så lenge er vi i grisgrendte strøk i Telemark, så jeg tror ikke den faren er veldig stor. 

Hvis forsikringen din dekker tyveri og havari er det mindre risikabelt økonomisk sett. Men det er ganske pyton å stå fast i indre Gryllefjord uten backup løsning. 

En annen ting er at utstyret kan få skader pga temperaturendring i treverk, glass og metall. Samt problem pga kondens. Det er ikke alltid man rekker å tørke all elektronikk. 

2 minutter siden, Audun skrev:

På røramper tar man jo jevnlige servicer uansett, og hvis de får stå en time i romtemp før de skrues på, er du nok innafor.

Man kan like gjerne si at hvis man lar forsterkeren ligge i bilen om vinteren må man ta jevnlig service. 

Nå er vel ikke dette utstyret laget for å ligge i 20 varmegrader til enhver tid? Gitarutstyr blir dratt inn og ut av konsertarenaer, pubber, biler, busser, bært frem og tilbake til øving osv hele tida i kuldegrader. Kanskje levetiden blir bittelitt kortere men jeg ser ikke problemet med å ha en forsterker eller pedalbrett liggende i bilen over natta ved -15 grader hvertfall. Tar man litt hensyn og bærer inn utstyret 1 time før det skal settes på i tillegg så er man hvertfall sikker.