Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling på parlor


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

hei!

har begynt innse at jeg bør ha meg en akkustisk gitar igjen (sikkert 10 år siden jeg hadde en sist), rett og slett for å bli en bedre og mer allsidig gitarist :)

Jeg har begynt å se litt på parlor gitarer, ettersom jeg liker størrelsen på disse. Det jeg lurer på er hva folket anbefaler, og hvor høyt opp i pris bør jeg gå for å få en bra gitar?
Har prøvd en Furch som jeg likte svært godt, men den har dog en prislapp på 15 000,- noe jeg sikkert kan klare, men må spare ganske lenge for å oppnå.
Finnes det en bra parlor der ute til en litt midre pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Takamine P3NY, som er en parlor-aktig gitar. I samme størrelsesregister, men fullskala der det teller. Rett over 10 tusen i prislapp, men det finnes en billigere variant, GY93. Jeg er i hvertfall meget fornøyd, og de er verdt å sjekke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Mener at det ligger eller lå en Sigma 000-28vs på Finn eller Facebook for ikke så lenge siden, til rundt fire lapper. 

søkte på finn og FB men fant ikke noe, men uansett så er det faktisk ikke så ille pris på disse gitarene ny heller....rundt 6000,- ser det ut til :) takker for tipset TC!! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd akkurat denne modellen, men har prøvd deres D-15, som absolutt er en brukbar. På høyde med de rimeligste Martin-modellene. Altså en kurant bruksgitar, men ikke noe "flygel" eller "kanon". Jeg tipper at de dyrere Sigma-gitarene (kan man kalle de "by Martin"?) er fine instrumenter til prisen og at man får mye for pengene.

Ellers gir jeg min stemme til Furch. Min Stonebridge/Furch 00-32 er en knakandes bra gitar for prisen. 

Larrivee har også noen parlor-modeller som bør sjekkes ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dreadnaught fra Fenders Paramount-serie som jeg er meget fornøyd med. Mye gitar for pengene! Regner med at Parlor-gitarene holder samme kvalitet.

Jeg skulle ha dreadnaught når jeg kjøpte, men testet den opp mot andre dreadnaughter fra bl.a. Sigma i samme prisklasse, og denne var klart best (hvertfall for meg). Sigma kan jo ha ting som er bedre om man skal ha Parlor, og er mer fleksibel på treverk, eller bare om man ikke har samme preferanser som meg. Uansett vil jeg anbefale å sjekke ut Paramount :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs om jeg kanskje burde finne ei sjappe som fører et litt bredt utvalg av akkert gitarer og teste litt. Har sett litt på Fender, og det er mye som er "riktig" på disse gitarene, men kjøper ikke akkustisk gitar uprøvd igjen :)

takker uansett for tipsene!!?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

blåser litt liv i denne....

Har funnet det mest hensiktsmessig å kanskje heller kjøpe noe brukt til en litt mer rimelig penge. På akustisk gitar er jeg rett og slett som nybegynner å regne og jeg er usikker på hvor mye den vil bli brukt.

Ønsker fortsatt å ha en gitar i litt hendig størrelse, men ser at utvalget på brukte parlors er litt dårlig.

Noen som har innspill på hva jeg bør se etter av brukte akustiske i grei kvalitet som har en litt hendig størrelse/fasong? Må ikke være verdens beste gitar, men tenker at spillegleden vil bli større hvis man ikke kjøper noe ræl :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, skela skrev:

Kjøp mahogni. Tror Martin har laget noen rimeligere modeller (16-serien). Eller Guild M-20. 

Hvilken innvirkning vil dette har på lyd etc. på en akustisk? Mørkere/tyngre lyd går jeg ut fra, men er det andre fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.