Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en brainfart


Anbefalte innlegg

Gikk for denne løsningen: lim inn bit , puss ned og fres ut på nytt.

vil ikke ha pickup'en nærmere broen , så beholder jeg også fasongen på plekterbrettet

Gitaren blir uansett lakkert i en frekk biltema-rød så forhåpentligvis blir ikke dette synlig

P1030935.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ferdig sprayet . Har fått tørke i nesten 2 uker.

Hadde håpet at rødfargen var litt mørkere slik som lokket på sprayboksen antydet .

Bildet her gjengir ikke fargen særlig bra .

Må innrømme jeg ikke tok meg særlig god tid med lakkeringen ?

Her ble faktisk 2 bokser grunning , 1 farge og 3 klar påført samme dag , kun litt pussing etter grunning ( den tørker ganske fort)

Snart klar for våtsliping ,må tette hull først for å unngå at treverket sveller opp...

P1030944.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtslipingen ble et pes uten like ? For å unngå at treverket skulle trekke fukt brukte jeg noe voksgøgge i pickuphullene , dette havnet i sandpapiret under våtslipingen og la seg i papir og utover gitarkroppen ( D'OH ! )

pusset med 800,1500 og 2000 papir , til slutt gikk jeg lei og ga gitaren en omgang rubbing .

Tror ikke jeg gjør mer med finish'n før jeg har fått prøvd gitaren en runde.

Den er ferdig loddet og elektronikken  funker men jeg er litt spent på spillbarhet ( første bygg med ToneOMatic bro )

Tror jeg må spandere på en liten shim i halslommen for å få folkelig action...

 

P1030946.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått på strenger , har gitt den en rask setup og prøvekjørt litt , får litt tele-vibber av lipstick'ene

Tror jeg må snu polaritet på en pickup ,virker som de er i motfase - fort gjort

Sliter mer med intoneringen . virker som nøtta er litt feilplasert -surt på  1. og 2.  bånd samt at løs g-streng høres ut som en sitar uten at den er borti noen bånd.

Ny nøtt koster vel ikke mye men hvordan får man helt riktig plassering ?

P1030947.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Dude skrev:

Fått på strenger , har gitt den en rask setup og prøvekjørt litt , får litt tele-vibber av lipstick'ene

Tror jeg må snu polaritet på en pickup ,virker som de er i motfase - fort gjort

Sliter mer med intoneringen . virker som nøtta er litt feilplasert -surt på  1. og 2.  bånd samt at løs g-streng høres ut som en sitar uten at den er borti noen bånd.

Ny nøtt koster vel ikke mye men hvordan får man helt riktig plassering ?

P1030947.jpg

Tøft plekterbrett, ift fargen på kroppen. Binder virkelig gitaren sammen, lizm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul gitar! Å flytte nut er jo "litt" jobb. Jeg ville sjekket at:

1) Sporene i nøtta ikke er alt for høye. Det gir ekstra drag i strengene når man klemmer ned, spesielt i første bånd.

2) Sporene i nøtta har riktig vinkel. De skal være slik at strengene hviler mot sporet i forkant av nøtta, noe som gjerne betyr at sporet må vinkles nedover litt mot stemmeskruene.

Hvis du likevel må flytte nøtta, så finnes det kalkulatorer for å beregne eksakt posisjon for bånd og nøtt. Jeg tror stewmac har noen gode.

Denne, for eksempel:

https://www.stewmac.com/FretCalculator.html

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.