Web Analytics
Jump to content

Trenger akustisk gitar som tåler lav luftfuktighet

Espen97
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg spiller aldri med plekter, kun fingerspill. Egentlig kan jeg ikke så mye om gitarer, men jeg syns det er litt for mye gjenklang i den jeg har nå, hvis det gir mening. Det er en Fender CD-140SCE.

Jeg er altså på utkikk etter en ny gitar, i 4-7000 klassen, men jeg har et problem. Jeg bor i bygård i Oslo og luftfuktigheten er ekstremt lav i de øvre etasjene der jeg bor. Fenderen har allerede begynt å sprekke opp, og lyden er nå, etter min mening, relativt mye dårligere enn den var når jeg kjøpte den. Jeg bruker en såkalt "humidifier", og det hjelper, men jeg vil helst slippe å styre med det ved mitt neste gitarkjøp.

Jeg ser altså etter en gitar som ikke lar seg påvirke av luftfuktighet, eller hvertfall minimalt. Temperatur er ikke noe problem i og med at jeg bare spiller inne. Har sett på RainSong sine karbonfiber-gitarer, og har veldig lyst på en. Lurer på hvor mye jeg må opp i pris for å få tak i en slik en i Norge? Finnes det noen forretninger som selger den i Oslo? Jeg har ikke klart å finne noe hittil. 

Om RainSong blir uaktuelt pga pris eller andre ting, finnes det en annen gitarmodell som ikke lar seg påvirke i like stor grad av luftfuktighet? Fenderen er helt håpløs...

Setter stor pris på hjelp!

Mvh. Espen.

• 3 weeks later...

Hvis du søker på rainsong på blocket.se, finner du en fyr som selger dem i Stockholm. Ville vurdert å tatt turen over og prøvd, de er ganske spesielle i klangen. Du må nok ut med en del mer enn 7000kr, men noen av prisene hans var ikke så gale.

Tørr luft er i Norge et mindre problem enn man normalt skulle tro. 

http://www.inneklima.com/index.asp?key=RF

Jeg ville fått målt luftfuktigheten før evt. innkjøp av luftfukter. Jeg bor riktignok i en litt eldre enebolig, men bruker luftavfukter istedet når det fuktigste været er på gang. 

Edited by sarge

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Similar Content

• By eikenotten
      Hei, jeg er dessverre ikke helt sikker på hvor eller hvem jeg kan spør om hjelp angående dette. Jeg vil gjerne prøve å finne ut noe mer om en gammel akustisk gitar. Foreldrene mine kjøpte et gammelt hus fra 1993, sammen med huset fulgte med en del gamle møbler og saker som den forrige eieren av huset ikke ville ha med seg, noe av det som ble lagt igjen var en gammel gitar som jeg og søsknene mine har lekt mye når vi vokste opp. Ifølge den tidligere eieren av huset gjenfortalt av mine foreldre så er gitaren muligens nærmere 100 år gammel, jeg har ikke noe som kan støtte den teorien dessverre men jeg kan legge ved bilder av gitaren.
      I en periode fra 2012 til 2017 har gitaren stått på utstilling på en kafe til utlån, en dag i 2016 var det en mann som drev med restaurering av samleobjekter som mente på at denne gitaren kan spores helt tilbake til slutten av 1800-tallet til så sent som starten av 1920-tallet. Han insisterte på at foreldrene mine burde finne ut mer om denne gitaren.
      Er det noen her som klarer å hjelpe meg med å spore gitarens opphav? Hvem man kontakter for å finne verdi på gitarer? Det eneste som står på gitaren er tallet seksten inni gitaren skrevet forhånd kanskje med en blyant. 

• By ebbe
      Er det noen på strekningen Oslo - Gjøvik som har tvinger til å lime bridge på akustisk? Trenger de neste helg (6-8 mars).
    • By Martin Brevik
      Heisann!
      Sitter her nå om skal strenge om gitaren  min, men når jeg satt på og strammet til G strengen så kommer det en rar "skurrelyd" når jeg spiller strengen. Spilte helt fint på de gamle strengene for 10 minutter siden, men nå sitter jeg litt fast. Har ikke mye peiling på gitar uten å kunne spille og å bytte strenger. Dette er heller ikke første bytt jeg har på gitaren, så dette er nytt for meg.
      Alle innspill og tips blir tatt godt imot.
      Takk!
    • By TerjeA
      Det nærmer seg jul. Om du kunne velge fritt - hva er den akustiske drømmegitaren din? Og hvorfor?
  • Siste aktive tråder

• Tom Bukovac spilte en litt nydelig versjon av sin Planet TD1 i en av sine leksjoner… så jeg tabba den og la over videoen til Hr. Bukovac… og håper han ikke kjører en Don Henley på rompa mi… usikker på legaliteten. Har ikke fått no claim, brukes til educational purpose, kreditert opphavsmannen og sendt ham flere meldinger om at han bare må si ifra om han synes det er ugreit… 🤷🏼  
    • Jeg hadde den gamle passive EHX Switchblade og var ikke fornøyd med den, det var for mye "switchpop". Jeg tror denne nye aktive er mye bedre. Forresten, Palmer Triage er en flott switcher, og jeg har sett på YouTube at Slash også bruker den,...eller har brukt den. Den har fasejustering, liten gainjustering, tre separate transformatorer, alle mulige koblingskombinasjoner , og alt skjer helt stille.
    • VOX AC15 eller VOX NT er god løsning for det meste. 
    • Jeg kan jo legge til at jeg faktisk har kjøpt en Boss Katana siden jeg postet siste innlegg i denne tråden, og jeg må si at jeg er meget godt fornøyd. Til hjemmebruk, er den helt glimrende, og jeg har til og med brukt den live i litt "nedpå", små pub-anledninger. I de anledninger, har jeg brukt den i "panel mode" med pedalbrett foran, og det har fungert utmerket. Hvis man gidder å bruke litt tid på software som hører til, kan man få veldig fine settinger skreddersydd for et hvert bruk også.
    • Tar opp en gammel tråd. "Øvingsrommet" ble til soverom, og "barneforsterker" ble dermed aldri innkjøpt. Nå er det igjen gryende bandinteresse blandt ungdommen, og dermed står igjen forsterkerinnkjøp på lista. Er det fortsatt Boss Kantana, Roland Blues Cube, Marshall Valvestate og Blackstar HT20 som gjelder, eller er det kommet andre alternativer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.