Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger akustisk gitar som tåler lav luftfuktighet


Espen97

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spiller aldri med plekter, kun fingerspill. Egentlig kan jeg ikke så mye om gitarer, men jeg syns det er litt for mye gjenklang i den jeg har nå, hvis det gir mening. Det er en Fender CD-140SCE.

Jeg er altså på utkikk etter en ny gitar, i 4-7000 klassen, men jeg har et problem. Jeg bor i bygård i Oslo og luftfuktigheten er ekstremt lav i de øvre etasjene der jeg bor. Fenderen har allerede begynt å sprekke opp, og lyden er nå, etter min mening, relativt mye dårligere enn den var når jeg kjøpte den. Jeg bruker en såkalt "humidifier", og det hjelper, men jeg vil helst slippe å styre med det ved mitt neste gitarkjøp.

Jeg ser altså etter en gitar som ikke lar seg påvirke av luftfuktighet, eller hvertfall minimalt. Temperatur er ikke noe problem i og med at jeg bare spiller inne. Har sett på RainSong sine karbonfiber-gitarer, og har veldig lyst på en. Lurer på hvor mye jeg må opp i pris for å få tak i en slik en i Norge? Finnes det noen forretninger som selger den i Oslo? Jeg har ikke klart å finne noe hittil. 

Om RainSong blir uaktuelt pga pris eller andre ting, finnes det en annen gitarmodell som ikke lar seg påvirke i like stor grad av luftfuktighet? Fenderen er helt håpløs...

Setter stor pris på hjelp!

Mvh. Espen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvis du søker på rainsong på blocket.se, finner du en fyr som selger dem i Stockholm. Ville vurdert å tatt turen over og prøvd, de er ganske spesielle i klangen. Du må nok ut med en del mer enn 7000kr, men noen av prisene hans var ikke så gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr luft er i Norge et mindre problem enn man normalt skulle tro. 

http://www.inneklima.com/index.asp?key=RF

Jeg ville fått målt luftfuktigheten før evt. innkjøp av luftfukter. Jeg bor riktignok i en litt eldre enebolig, men bruker luftavfukter istedet når det fuktigste været er på gang. 

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.