Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luthiership på lavt nivå.


Anbefalte innlegg

5 timer siden, Birk skrev:

Limer du binding med aceton? Trodde det kun ble brukt til rengjøring/avfetting?

Jepp. Acetonen gjør at bindingen smeltes fast i treverket. :) Har laget en tråd på TDPRI også, og ble tipset om å bruke CA-lim (sånn avsindig kraftig greier, tynnere enn vann). Bindingen teipes fast og så festes den først med små dråper med CA, før man går over hele bindingen, begge sider, etter at man har fjernet teipen.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, el_roffo skrev:

Jeg har brukt binding oppløst i aceton for å lage et litt tykt "lim". Føler det fyller litt mer og gir bedre feste, men nå har jeg bare lagt binding på en gitar så langt så ikke ta det som en ekspertuttalelse :) 

Har sett det blir brukt, ja, men først og fremst som en type «filler» ved småsprekker og slikt. 

Jeg kommer til å bøye til bindingen og gjøre klart til CA-varianten. Får vel ganske kjapt et bilde om jeg heller bør gå for aceton-metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er jeg i gang igjen etter en liten pause i påvente av at billig binding fra Kina skulle dukke opp i postkassen. 

Ny binding er ørlite tynnere enn bindingen fra Stewmac som jeg opprinnelig satte på (den sorte). Egentlig litt hell i uhell, da ny binding vil fungere ypperlig for å «flushe» området mellom bindingen («sargen»). Tar selvfølgelig høyde for at ikke alt er 100% mellom bindingkanalene på frem- og bakside, men det vil tiden vise... Det er snakk om så lite som sikkert en Reinfelds (av alle ting, nei, en tiendels) millimeter, så eventuelle nivåforskjellen tror jeg fint skal la seg rette ut for hånd.

Uansett digg å være i gang igjen.

3275365A-A4FE-4805-B6D4-C4F17594FEF2.thumb.jpeg.fba778a48e07e92f2e323dd6c940c822.jpeg5CC47FCB-93D2-4223-A7C5-3A45D7A9A41B.thumb.jpeg.6294d9c276412f904a33851a13ad77c9.jpeg

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.