Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luthiership på lavt nivå.


Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Naigewron skrev:

Er jo kjekt hvis du vil skifte over til en helt annen pickupkombo senere også.

Poeng! Tele uten plekterbrett har aldri falt i smak her uansett, så estetisk vil en ikke se det. Kommer uansett til å frese ferdig til vanlig neck-pickup og halslomme for å sjekke vekta før jeg gjør noe mer drastisk.

Først må jeg skaffe meg fresestål for å få gjort halslomma, for stort det jeg har brukt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smått begynt å tenke på lakk og kunne godt tenkt meg en slags ‘TV White’. Mener å huske at det er noen her inne som har brukt Herdins lakkbeis på en gitar tidligere. Var det deg @arneK

Angående klarlakk så har man alltids tru oil, men det er vel også noen her på forumet som har forsøkt gulvlakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har brukt det noen ganger. Jeg har imidlertidig ikke klart å knekke koden for å få et pent resultat. På gitarene av ask har jeg lagt på hvit spritbeis for så å pusse det av igjen. Det ligger igjen i porene og gir en fin effekt for å få frem mønsteret i treverket. Mahogany har jo også veldig åpne porer slik at spritbeisen tregger godt inn. Det kan være greit å vite om man vil ha det eller ikke. Spritbeis trekker bedre inn i treverket enn vannbasert. Obs, det tørker FORT og blir sticky ganske umiddelbart.Jeg kan legge ut noen nærbilder senere når jeg kommer hjem. Jeg bruker siste feriedagen på telttur med familien? i regnvær? jeg har brukt gulvlakk ja, hvis du bruker spritbeis bør du gå for oljebasert. Det blir bra resultat med god tolmodighet når du pusser/polerer. 

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, andreasf skrev:

På tdpri har jeg sett flere som har brukt "milk paint", noe kaseinbaserte greier. Det virker ganske greit å jobbe med. Trenger fortsatt klarlakk da. 

Ah! Takk for tips. Mener å huske en del snakk om milk paint på offsetguitar også. Skal sjekkes ut! Vi går jo etter hvert inn i høst- og vinter-halvåret, så tenker å styre unna alt som er avhengig av fint vær og varme temperaturer. 

Mangler fremdeles fresestål for å få frest ut halslomma. Stålet jeg har brukt så langt er altfor stort og langt. Diameteren er også for stor, så den klarer ikke få riktig radius på hjørnene i halslomma.

Vi tester 'milk paint'. Bestilte opp litt for å teste (oyster white). Har fremdeles avkappet med mahogni, så vi får se om dette er veien å gå. Ser ut til at det lar seg gjøre å kombinere milk paint med for eksempelvis shellac og tru oil. 

16FDE183-2B28-42A8-BDE5-02F7E6F826E2.thumb.jpeg.df3d1e017ed8606984ec5ad89bd43154.jpeg

Endret av Truckstop Chuckie
Har ikke spist frokost.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et forsøk før svømmebasseng er kroppen nå frest ut i ‘Nashville’-stil. Vekta sank med 100g. Om jeg har flaks er jeg nede på 2350g eller så når jeg får frest ut halslomma. 

Litt sloppy arbeid med utfresingen. Skal ta en runde for å få jevnet ut bunnen av pickup-cavityen. Litt flising på toppen, men det regner jeg med fikses fint ved å dra av 1 mm eller noe med planhøvel. Har sett blant annet Ron Kirn pleier å gjøre det som siste ledd før man går over med sandpapir før porefyller, sealer og hele den biten der.

397BC788-3F4C-4F78-AA68-D6E432458401.thumb.jpeg.e75aa264edb5cfba95d4ed90e9ff6b64.jpeg

9C718CC6-BA22-495C-BB72-79CDEEFF8653.thumb.jpeg.8dff3401f1b2db705fbaed13ba7e79f9.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dagen blir like enkel som morgenen har vært så langt, så håper jeg at jeg får varmet opp fresen litt straks klokka har blitt såpss at det er greit å bråke litt ute. Har fått sett litt nærmere på tykkelsen på kroppen, og den er faktisk heller litt i underkant av 1 3/4 enn i overkant. Må ta litt av ‘sideflesket’, men ellers ser det greit ut (ehem, grunnet litt sløvt fresestål blir det en del opprydning på sidene, i tillegg må jeg frem med litt trefyllmasse). Jeg har i hvert fall lært at gode fresestål er ‘halve jobben’. 

Ramlet inn en pakke fra Stewmac på torsdag, så nå har jeg det som trengs for å komme videre (bortsett fra aceton - jepp, vi prøver oss på binding også). Hvit melkemaling er også på plass. Det blir spennende. Etter hva jeg forstår så skal man male før eventuell porefyller/sealer, hvis ikke må man tilsette et eller annet (gjelder også når man skal bruke melkemaling på tresorter med tette porer). 

Planen her er altså hvit tele med sort binding. Læringskurva er bratt, men det er jo det som er morsomt.

9F480D70-C9BC-4D8D-93B6-23446D0807E4.thumb.jpeg.d40e6e3a70d892ae56af1d1158081d94.jpeg

17E7D20D-AFA3-470B-85F2-1F52995BC46F.thumb.jpeg.806c3aa9525d120e90371072e0cac9f5.jpeg

989C723E-DF2D-4852-8F56-8623C5874CE0.thumb.jpeg.0ef1f5aa7dfc4618a963cdd96efa8786.jpeg

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, arneK skrev:

Interessant med den melkemalinga. For vektreduksjon( hvis det fortsatt er tema) er arm og belly cut en mulighet. 

Skal ha på binding, så da utgår det. Får heller leve med at den er litt tung. :) 

Testet litt melkemaling på avkapp. Fyller porene fint, men lurer på om greia kan være å dra over med fint pussepapir for å jevne det ut eventuelle penselmerker.

(Dette er jo bare et strøk).

5E9383A8-7EED-4215-B2A3-CD6DCF380936.thumb.jpeg.7056bee3b39df5b1e7a208709798ed36.jpeg

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, arneK skrev:

Skal du ha hvitfargen helt dekkende eller blir det transparent?

Har lyst til at litt av strukturen skal synes, men det får tiden vise. Skal være 1:1 måleforhold, men da er malingen ekstremt tykk, så jeg kommer til å tynne den ut og heller legge flere lag. Blir spennende å se hvordan den funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.