Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luthiership på lavt nivå.


Anbefalte innlegg

God dagen!

På tide å få ut fingern og sette til livs mitt første gitarprosjekt fra bunnen av. Ingenting er på en måte planlagt, så veien blir til mens jeg kapper av meg fingertuppene og sager meg selv i låret.

Et design må til. Har lekt litt med tanken om en slags offset strat-lignende sak. Usikker om jeg er på rett spor eller om jeg er helt på jordet. Tanken er skråstilte single coils og ett eller annet plekterbrett. Får se hvordan fantasien og ferdighetene strekker til.

Så, en slags mal..., kraftig modifisert strat. Skal forsøke å forme nedre horn slik at den matcher formen på Jazzmaster. Må fundere litt mer på utformingen av halsfestet også.

 

Så. Nå har jeg lagt litt press på meg selv.

IMG_1656.JPG

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pledrik skrev:

Moro! Dette kan jo bli fett:). 

PS: JULA har tilbud på motorsagbukse: http://www.jula.no/catalog/hage/ved-og-hogst/motorsager-og-tilbehor/sagklar/motorsagbukse-911052/

 

Takk for hett tips. Jeg har lenge tenkt på å gå til anskaffelse av skikkelig arbeidsklær som tåler litt. Aller helst noe som er foret også, blir å holde på i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, space skrev:

Tja. Kanskje lage øvre hornet litt mindre "straty" også. En type mild variant av noe slag?

Har vært inne på tanken selv, men da blir det så lite på det området. Mulig det kan funke med en slags tele/strat-mellomting? Klipper ut dette designet, så har jeg i hvert fall et godt utgangspunkt å jobbe videre med. Det blir i hvert fall en offset med "rett rumpe".

En slags mal for malen er underveis. Må jobbe en del for å få ting i vater..., før jeg grovsager en til og deretter en runde med overfresen.

IMG_1660.JPG

Har et lite lass med kryssfinerplater stående, skal vel være kurant 'sjablong'-materiale?

IMG_1661.JPG

IMG_1662.JPG

Ellers..., plekterbrett? Har en idé om ett slags '51 Precision/Robin Ranger...., men dette er ikke noe jeg burde tenke på nå. Først må jeg se om jeg klarer å lage en gitarkropp...

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kaldt i garasjen i dag. Var innom Jula for å kjøpe arbeidsklær og billige "Sorel"-wannabes, men utsolgt for både fórede bukser og vinterstøvler. 

Har uansett fått tatt en runde med fresen. Ikke perfekt, men ikke så rart med den malen... Skulle gjerne hatt en pussemaskin for å få gjort buene jevnere. Dette er ikke akkurat CNC...

Tiden er vel kanskje inne for å finne noe treverk å ødelegge....?

IMG_1668.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, skela skrev:

Er du frekk? :P 

23 minutter siden, Mjah! skrev:

Stilig! Synes det minner litt om denne:

wolf_body.jpg

Vel..., øh. Takk. Tror jeg. ;)

Sier meg ferdig for i dag. Sånn 98% ferdig med malen. Tror jeg kommer til å lage en til, som blir mal for neckpocket og diverse cavities (i første omgang SSS).

I samme slengen gjorde jeg meg ferdig med en stratmal (kopierte en fra Ron Kirn jeg har hatt liggende). Brukte den nå som mal for å finjustere enkelt områder på denne offset-saken. Ting blir fort litt større når man tegner for frihånd. Viste seg at jeg hadde 2-3 mm å gå på enkelte steder ved øverste hornet, samt rundt halsfestet. Enda godt det var den veien og ikke omvendt. Fikk rundet litt mer rundt ræva også. Har fremdeles trua på dette her.

Må ut å koste i garasjen i kveld.

IMG_1671.JPG

IMG_1672.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..., kanskje ubevisst? :) Min blir omvendt da, altså ikke reverse.

Super Sonic-modellen er tøff. Sær sak som vel egentlig aldri ble noen særlig suksess for Squier. Dessverre. Litt rart, siden det vel egentlig bare er en speilvendt JM. 

Hadde vært moro å se den med en annen pickupløsning enn HH..., som denne med tre mini-humbuckere...

super1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du skulle lage en strat og så glemte du deg og kutta til en tele på nederste hornet... ser egentlig ganske fin ut, men hva om den var litt skeivere, ala offsets som du sikter til i startinnlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg en til av super sonicen, men da i en standard farge.. Å ha en så glorete gitar tilsier jo egentlig at bør være god til å spille også.. Har vurder litt av hvert når det kommer til pickuper, fant noen lipstick humbuckere som hadde sett helt magiske ut på gitaren, men usikker på hvordan lyden blir.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.