Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luthiership på lavt nivå.


Anbefalte innlegg

Super sonic gir litt samme følelsen som når en ser gitarer for venstrehendte. Noe som er off, selv om fasongen er identisk. 

Regner med din skal ha lengste hornet oppe TC? 

Lurer på hvordan det hadde sett ut med en litt parallellforskjøvet strat. Altså strat som offset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ptr skrev:

Ser ut som om du skulle lage en strat og så glemte du deg og kutta til en tele på nederste hornet... ser egentlig ganske fin ut, men hva om den var litt skeivere, ala offsets som du sikter til i startinnlegget?

Har tenkt tanken i dag, skal mekke en mal til med litt annerledes nedre horn. Litt for stort og klumpete nå.

1 time siden, space skrev:

Super sonic gir litt samme følelsen som når en ser gitarer for venstrehendte. Noe som er off, selv om fasongen er identisk. 

Regner med din skal ha lengste hornet oppe TC? 

Lurer på hvordan det hadde sett ut med en litt parallellforskjøvet strat. Altså strat som offset. 

Lengste hornet øverst. 

Jeg lagde ett utkast hvor alt bare var forskjøvet, men syns det så litt rart ut med skikkelig horn på diskantsiden. For vant til VI/JM-formen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten time i garasjen i formiddag.

Litt usikker på designet kjenner jeg. Driver og kopierer strat-malene fra Ron Kirn samtidig, så mulig jeg bare ender opp med en strat... Er i dialog med en fyr på gitarbyggergruppa på Facebook som jeg er medlem av (er minst to andre forumister herfra der også) om å få kopiert opp maler til andre modeller, så Gudene vet hvor dette ender. 

Dette blir litt sånn autodidakt voksenopplæringskurs i håndfres også. Merker jeg begynner å bli mer og mer komfortabel med fresen. God opplevelse. Selvom det er et beist av et verktøy er den mye mer ett finsnekringsverktøy enn et grovsnekringsverktøy. Den liker ikke å ha for mye å drive med. Jo mindre treverk den skal frese bort, jo penere kutt. Får den for mye å jobbe med tar det selvsagt lengre tid og en kan banne på at en ender opp med å svi treverket. 

Har fått de to malene identiske nå, samt frest halslommespor. Ser når jeg tester med Allparts/halsen jeg har liggende at jeg må skaffe nytt og tynnere fresestål.  Blir bittesmå glipper da halsen ikke kommer langt nok ned.

Men men..., vi var alle enige om at det hadde vært en fin dag. 

IMG_1731.JPG

IMG_1732.JPG

IMG_1733.JPG

IMG_1734.JPG

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger en god dag i garasjen på fredag, "kontortid". Var innom Maxbo og handlet ei svær MDF-plate for å lage bedre maler, både av denne offset-skapning og av Kirn-malene. Kirn-malene er ikke tykkere enn 4-5 mm, så litt kinkig å bruke. MDF-plata jeg kjøpte i dag er vel rundt 10 mm, så da har kulelageret på fresen litt mer å kjøre på. Bestillte meg også et Yonico-fresestål, 3/4", som vel tar det meste av krappe svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strat-malen jeg tar utgangspunkt i er "todelt". En med fullt omriss + utfresing av tremolo på baksiden. Den andre er delvis omriss + utfresing til halslomme og pickups/elektronikk, samt tremolo (fremside) og til jackbrønnen. Ser i etterkant at jeg burde laget malen for utfresing av halslomma større, dvs at den ikke begynner akkurat der hvor kroppen begynner... 

Bakenden av offset-bygget blir likt som bakenden av en strat, så ikke noe pes med plassering av tremolo og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, space skrev:

https://www.finn.no/90978920

Litt som denne, men den er skjev i rumpa også da. 

Jepp, skjev stomp..., og lengre. 

I morgen blir det kopiering av Kirn-malen. Har materiale til en del maler, har to mdf-plater til i tilsvarende størrelse stående, så hyl ut om noen i nærheten har en mal eller tre de kunne lånt bort for kopiering...

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, space skrev:

Jeg trenger en del øving før jeg er der hvor jeg kan lage descent maler fra scratch. :) Nå er vel mdf relativt greit å justere for hånd også, så godt mulig jeg fikser det greit..., skal i hvert fall gjøre et ordentlig forsøk på å lage en god mal til offset-'strat'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.