Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Valvestate 8280 bi chorus, kaste eller koste på?


AkE

Anbefalte innlegg

Har en eldre Marshall valvestate 8280 som fusker litt, byttet nylig røret på den og har gått igjennom og renset elektronikken etter beste evne. Sliter med at lydnivået brått synker drastisk. Dette skjer på både clean og overdrive. Virker som den rett å slett ikke liker å bli spilt lavt. Er mye skurring i midle og treble potten på clean kanalen, hjelper innimellom litt å fikle med disse. Pleide å hjelpe å dra opp mastervolumet, men det trikset fungerer dårligere og dårligere. Hva tror dere er feilen? Er det noe vits å koste på, eller er det like greit å krype til korset å kjøpe en ny forsterker? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 8240 stående med akkurat samme problemer. Mtp hvor god f.eks. Boss Katana er, til nesten ikke noe penger, så vet jeg ikke om det er noen vits å koste på.

Jeg har brukt elementene i en annen kasse, og forsterkerdelen står i et hjørne her. Mener jeg fant ut hvilke potmetre som er brukt, men gikk aldri noe videre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke testet Code personlig, men de jeg har lest om som har prøvd begge sier det er ikke vits å kaste bort penger på de Marshallene, låter som leketøy mot Katana. 

Jeg kjøpte en Katana 100 1x12" for å ha en lett tilgjengelig forsterker til øving, og den har overrasket stort! Ikke noe jeg ville ha brukt på en rockegig, men ville ha kunne brukt den til hvasomhelst annet uten å skamme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få rimelig heftig dødsmetall lyd i den ja, husker jeg fikk en pedal som het deathmetal i tillegg. Øra blør litt bare av å tenke på det.. 

Har sjekket litt forskjellige videoer rundt den Katana forsterkeren, ser ut som det er genial sak til hjemmebruk. Men alle testene jeg har sett er av ktn-100 utgavene, er ktn 50 utgaven like bra? Trenger egenlig ikke 100 watt til bruket mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AkE skrev:

Kan få rimelig heftig dødsmetall lyd i den ja, husker jeg fikk en pedal som het deathmetal i tillegg. Øra blør litt bare av å tenke på det.. 

Har sjekket litt forskjellige videoer rundt den Katana forsterkeren, ser ut som det er genial sak til hjemmebruk. Men alle testene jeg har sett er av ktn-100 utgavene, er ktn 50 utgaven like bra? Trenger egenlig ikke 100 watt til bruket mitt. 

Kast.

Ellers ble vel en kjent norsk BM-skive (med et band der medlemmene hadde en tendens til noe kortere livsforløp enn gjennomsnittet) spilt inn ved å plugge en billiggitar rett i mic-inngangen på en TEAC kassettspiller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2017 at 14.15, skela skrev:

 

Ellers ble vel en kjent norsk BM-skive (med et band der medlemmene hadde en tendens til noe kortere livsforløp enn gjennomsnittet) spilt inn ved å plugge en billiggitar rett i mic-inngangen på en TEAC kassettspiller.

Er omtrent det jeg sitter igjen med nå egentlig.. Valvestate`en er nå dedikert som kaffebord på kontoret. 

Lurer fælt på en av de Boss Katana forsterkerne, men så det var leveringstid på de fleste modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AkE skrev:

Er omtrent det jeg sitter igjen med nå egentlig.. Valvestate`en er nå dedikert som kaffebord på kontoret. 

Lurer fælt på en av de Boss Katana forsterkerne, men så det var leveringstid på de fleste modellene. 

Må kanskje korrigere utsagnet, kassettspiller-input var vel oppskriften på platene med Burzum og ikke Mayhem. Og førstnevnte band hadde vel offisielt kun ett medlem, de andre var oppført som gjesteartister. Ser ut som om Aarseth foretrakk rørforsterkere der Vikernes gikk for Peavey transistor og mikrofoninngangen på brorens stereoanlegg (iflg intervju med Guitar World). Da disse bandprosjekt endte opp med drapstrusler og senere mord begått innad i orkesteret er det kanskje noe makabert i å spekulere i hvilket utstyr som ble benyttet under innspillingene.

 

Edit: men for de som lurer: plugg en billiggitar inn i mic inngang på en eldre Teac og vri gain til maks. Spill så med stuehøyttalere som monitor og putt en mic foran. Voila; Black Metal. 

 

 

Endret av skela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, space skrev:

oppskriften på drap innad i bandet er altså når gitaristen begynner å gjøre gitarspor rett i kassettspiller-input :)

Konflikten i bandene (evt at de var gjesteartister i hverandres band) kan ha hatt flere opprinnelsesgrunner. Vikenes foretrakk transistorvreng mens Aarseth brukte røramp. Der Greven helte mot nazistisk fascisme foretrakk Euronumous, som tidligere var medlem av Rød Ungdom, totalitær kommunisme. Den ene beundret Hitler, den andre så altså opp til Stalin og Pol Pot. Videre var Greven odinist og areligiøs satanist, altså uten bokstavelig tro på noen djevel, mens Aarseth var teistisk (troende) satanist. Saken ble vel heller ikke enklere ved at V mente at Aa var homofil og interessert i mer enn kun samspill. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att allt det där bara är bortförklaringar. Den egentliga orsaken till knivkonflikten var rör vs transistor. Det var tur att det inte var en tredje part (pro amp modeling/FRFR) inblandad. Vem vet vad som kunde ha hänt i så fall?

Endret av TUFFTUFFTUFF
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.