Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil Floyd Rose locking nut?


Ralph

Anbefalte innlegg

Har en ESP Alexi Laiho Scythe export fra 2004 som jeg aldri har fått en god strengehøyde på. Tok nå av locking nut-en for å sjekke om det var noen shims, maling eller lignende under som jeg kunne fjerne, og så da at det står "R2" på den. Ut fra locking nut-tabellen på Floyd Rose-hjemmesiden skulle jeg derimot tro at det skulle være en "3" (evt. "R3" - vet ikke hva "R"-en står for) locking nut på gitaren, da de amerikanske signaturmodellene til Alexi alle har 305 mm / 12'' radius. Har funnet export modellen i de russiske og japanske katalogene, men står ikke noe om radius der. Alle andre mål på halsen er derimot like.

Ser dermed to alternativer: 1) Gitaren kom med feil locking nut, eller 2) gitaren har 254 mm/ 10'' radius.

Vet ikke helt hva jeg skal tro, men ettersom radiusen føles lik ut som min 12'' LP er jeg tilbøyelig til å konkludere med at det er alternativ 1. 

Kan dette stemme, eller overser jeg noe? ?

Edit: Bredden ved sadelen er 42 mm, og ser nå at "3" blir litt for bred for halsen. Må jeg altså velge mellom en nut som er for smal og feil radius på den ene siden, og på den andre siden en nut som er for bred men meg rett radius? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Endret av Ralph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om det ble noe rotete; synes dette er litt vanskelig å skjønne selv?

Problemet er hovedsakelig at strengehøyden er for høy. Jeg tror det skyldes for høy strengehøyde på nut'en. Dette tror jeg fordi:

1) Strengehøyden på nut'en er høyere enn på de andre gitarene mine (fast bro),

2) jeg har fått inntrykk av at flere andre har opplevd at nut'en på OFR er noe høy ved levering, og

3) strengehøyden er generelt høy selv om halsen er 100% rett og broen er parallell og i linje med kroppen. Hvis jeg senker broen ytterligere fretter den ut når man spiller høyere enn 12. bånd.

Dersom nut'en er for høy, har jeg tre alternativ: 1) Fjerne noe av halsen, 2) fjerne noe av nut'en, eller 3) kjøpe lavere nut. Jeg føler meg ikke kvalifisert for alternativ 1) og 2), så dersom dette må gjøres tenker jeg å levere den til reparatør.

Spørsmålet mitt er derimot om det er feil nut på gitaren, jf. min opprinnelige post.

Jeg spør ettersom feil radius på nut'en naturlig nok kan forklare en del av problemet med strengehøyden. Det vil da være nærliggende å først skifte nut for å se om problemet vedvarer, men da må jeg nesten vite om radius og bredde på den opprinnelige nut'en er korrekt. Dersom det er feil radius og bredde kan jeg kjøpe en OFR nut med korrekte mål og se om strengehøyden blir bedre. Dersom bredde og radius er korrekt må jeg kjøpe lavere nut fra en tredjepart, eventuelt fjerne noe av hals eller nut.

Håper det var klargjørende ?

Endret av Ralph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Om nut-en er problemet finner du lett ut

med en capo på 1. bånd, om du skal bli 110% sikker. I ditt tilfelle tror jeg forsåvidt ikke det trengs.

Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvordan kan jeg se det ved hjelp av capoen? Og hvorfor tror du ikke det trengs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blaamann skrev:

Tullete svar. Tror du TS forstod dette?

Det gjorde han åpenbart ikke, men det betyr ikke at svaret var tullete. Mangelfullt, kanskje, men like fullt et godt råd. Og det vet du allerede, men fant det av en eller annen grunn mer betimelig å svare med surking og klaging i stedet for å forklare Ralph hva rådet mitt gikk ut på, så jeg synes det tar seg litt dårlig ut at du klager på manglende hjelpsomhet hos andre postere.

Forøvrig hadde et tullete råd vært å be ham sette capoen på 12. bånd. Det hadde vært omtrent like tullete som din bruk av ordet tullete. Ser du, dette er hjelpsomhet---nå vet du forhåpentligvis hva tullete betyr.

1 time siden, Ralph skrev:

Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvordan kan jeg se det ved hjelp av capoen? Og hvorfor tror du ikke det trengs? 

Hvis du har capoen på første bånd blir første bånd den fungerende nut-en på gitaren. Hvis problemet ditt med strengehøyde forsvinner når du spiller med capo på første bånd, må problemet være nut-en. Jeg tror ikke det trengs å gjøre, fordi du allerede har mange nok andre indikasjoner på at nut-en er for høy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har feil nut. De har nok tatt den de trodde passet best. Sannsynligvis feil og for liten radius(midterste strenger mest off), men der bredden passet best (som du selv beskriver over). Løsningene du skisserer over er vel også de som gjelder utenom å file ned selve nut-slottene selv som krever spesialutstyr (men Google fortalte meg at noen få faktisk gjør dette). Tror jeg ville gått videre med og undersøkt om en kunne pusset ned med sandpapir for å senke hele nut'n (din løsning 1), men kjenner ikke gitaren godt nok til å anbefale det for deg. Kanskje en litt bredere nut passer fint inn også med riktig radius (R3).

Finner du en løsning, post gjerne svaret :-)

Endret av blaamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk :) Har funnet en locking nut med riktige mål, så tenker å teste det først. Virker som det er et par forhandlere i Bergen som kan bestille den. Forhåpentligvis gjør det susen, og hvis den er like høy som den nåværende så prøver jeg å file den ned selv. Siste utvei blir å file halsen, men da leverer jeg den inn til en profesjonell.

 Skal melde fra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fil heller nut enn halsen .

Jeg har en Kina ESP LTD KH-2 som har en nut som er vanvittig høy . Det er håpløst å spille på den slik den er .

Men dette er en billig Kina LTD . Men likevel noe så galt har jeg aldri sett før . De burde ha litt kvalitetkontroll men forundrer meg ikke .

 

Du kan ta nut av og legge den oppå et stykke grov smergel/sandpapir så pusser du den ned i høyde .

Kan bruke en flat fil og . Hvis det kun er litt justering som må til så tar det ikke lang tid .

 

Ellers når det gjelder problemer nede ved 12 bånd , så kan jeg ikke se for meg hva nut har med det å gjøre .

Har du testet om noen bånd der er for høye/for lave ?

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2017 at 22.10, Sugardaddy65 skrev:

Du kan ta nut av og legge den oppå et stykke grov smergel/sandpapir så pusser du den ned i høyde .

Kan bruke en flat fil og . Hvis det kun er litt justering som må til så tar det ikke lang tid .

Takk for tipset! Tenker at jeg ikke begynner å pusse før jeg har en nut med riktig radius, men dersom den jeg skal bestille også er for høy så skal jeg prøve å pusse den.
 

Den 7.2.2017 at 22.10, Sugardaddy65 skrev:

Ellers når det gjelder problemer nede ved 12 bånd , så kan jeg ikke se for meg hva nut har med det å gjøre .

Har du testet om noen bånd der er for høye/for lave ?

Poenget mitt var bare at jeg ikke kunne senke broen ytterligere for å oppnå lavere strengehøyde, og ettersom halsen var helt rett så var eneste mulighet (som jeg kunne se) at nut var for høy :) 

Det skulle vært sjekket av reparatør da jeg bestilte den, men tenker å sjekke selv etter jeg har montert ny nut ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sugardaddy65 skrev:

Aha....broen er skrudd helt ned . Hvis halsen er skrudd på må du muligens endre vinkelen på den .

Dvs legge et shims bak i hals lommen for å endre vinkel . Du får se først hvor mye nut vil hjelpe .

Er neck thru, så den muligheten har jeg dessverre ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg mener at en bør undersøke om det beste er å bruke sandpapir på slotten nutta er montert på er litt magefølelse ? fra min egen del på at dette er også en fresefeil fra ESP sin side. Dessuten tror jeg ikke det er trivielt å file bort eller bruke sandpapir på "hardened steel" eller "heat treated titanium for incredible strength" som Schaller og FR skriver om sine produkt. Trenger en ikke (dyrt) spesialverktøy?

Men nå krysser vi fingrene for at ny nut med riktig radius også løser høydeproblemet. Det beste er som TS har vært inne på er at en eventuelt kan shimme nutta hvis den blir for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer research viser det seg at enkelte ESP export-modeller (inkludert dagens Alexi-modeller) har en annen radius på gripebrettet enn USA-modellene. Radiusen er 305 mm på de amerikanske og 350 mm på exportene. Har postet på ESP-forumet for å se om noen der vet om dette er tilfellet også for export-modellene fra 2007. Dersom korrekt radius er 350 mm så må jeg finne en annen nut enn den jeg hadde tenkt til å bestille... 

Dette blir bare merkeligere og merkeligere? 

Og uansett kan jeg ikke skjønne at ESP selger gitarer med deler som ikke passer... Ingen av Floyd Rose nut'ene passer jo til hverken de amerikanske eller export signaturmodellene til Alexi. Virker ikke dette rart?

Edit: Ser jeg skrev feil årstall i første innlegg - gitaren er fra 2007, ikke 2004 ?

Endret av Ralph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.