Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tremoloskruer strat


skela

Anbefalte innlegg

PRS (dvs MannMade) bruker skruer der kanten av platen hviler mot et hakk i skruen som skaper en 'knivegg' som på 2-point trem oppsett.

 

Jeg skal teste ut en Gotoh 2-hulls vintage trem (ikke lenger i salg) på et standard Fender 6-hulls oppsett og bruke vanlige treskruer før jeg evt borer for de medfølgende skrueinserts.

 

Noen som kjenner til enkle løsninger som kan virke? 

 

Har lett litt og finner så langt kun løsning fra PRS:

 

 

 

 

 

1402052502-36138000.jpg

 

og fra Floyd Rose:

 

FR_BMWSS_C_P.jpg

 

..men tror ikke dimensjonene her er helt korrekte. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved bilde av stolen som skal testes ut, en medfølgende insert (m/'knivegg') og en standard 26mm Fender monteringsskrue med flat bunn. Har lett litt på nett men finner så langt ingen opplagt løsning. Å bore for insert bør unngåes før tremolo er testet. Kan feste midlertidig med flatbunnet skrue men det er heller ikke optimalt. 

rsz_img_20170201_164839.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Jeg ser ikke hva det er du leter etter en løsning på. Har du ikke hakk i de to skruene du skal la bridgeplata pivot-e på?

Ja. Men vil teste tremoloen før jeg borer opp større hull. 

 

I straten er det nå boret seks hull for vintage tremolo.

 

Må da enten:

-bore opp hull for insertys til 2-point

-teste ut med to standard treskruer (ikke optimalt)

-finne en treskrue med hvilepunkt og konisk hode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Prøv med treskruer à la Scott Henderson: litt mer høyde på de to ytterskruene og mye mer høyde på de fire indre.

Ja det er det jeg pleier å gjøre.

 

Problemet her er å endre string spacing fra vintage 56mm til modern 53mm for å få strengene i bedre match med bridge pickup. 

 

Og den avbildede Gotoh stol gjør nettop dette. Men 2-punkts oppheng krever litt andre skruer. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på denne:

 

PRS skruene er litt større enn Fender skruene, dessuten koster de 400kr pluss frakt og får dermed moms- og fortollingspåslag.

 

Fant denne løsningen fra Goldo (som også lager tremstoppere): 

http://www.ebay.com/itm/goldo-Tremolo-Stock-screw-with-Groove-black/232197487646

 

Har bestilt to versjoner av slike skruer, oppdatering følger når de er mottat og montert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Har hørt at svarte tremoloskruer har litt mindre sustain. Jaja, kjøpt er kjøpt.

Kjøpte et sett svart fra den selgeren (med link) og et sett chrome fra en annen selger (siste settet). Sånn for å være på den sikre siden.. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, skela skrev:

https://www.thomann.de/gb/goeldo_diego_trem_screws_set_srp0c.htm

 

Her har du nikkel versjonen. 

 

Edit: Hodet ligger litt høyere på disse enn hos PRS.. men hvis tremolo oppsett funker greit kommer jeg allikevel til å bore opp for inserts.

Tror nok det kan gå utover resonansen hvis du borer et par milimeter dypere---her må man være forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, OsamaFetLaden skrev:

Tror nok det kan gå utover resonansen hvis du borer et par milimeter dypere---her må man være forsiktig!

Poenget er å bytte stol uten å kjøpe ny.. helst kun med bruk av skrutrekker.. :-)

Latskap > lydsnobberi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppdatering av tråden:

 

Da er ny tremolo montert med to stk Goldo treskruer med 'groove'. Man ser også at ny stol plasserer ytterstrengene et par mm nærmere senter av humbucker (som sikkert fremdeles burde vært F-spaced.. men det prosjektet haster ikke... :-)

 

Det virker som om tremoloen hviler greit på på disse skruene. 

 

IMG_20170305_182237.jpg

IMG_20170305_182319.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.