Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Samspills-lysorgel...?


Anbefalte innlegg

Ok forstår. Jeg har forsåvidt kun et halvt års erfaring på deltid på dette området. Satset selv på fargesystmet, det var bandet som ville slippe. Pianisten virker oppriktig glad for at noen endelig fortalte han at tangentene på pianoet var lagt opp alfabetisk fra A til G. Jeg tapet så på bokstaver på keyboardet og gjorde det tilsvarende på gitar og bass.

Fordelene med et slikt system er flere. Musikantene kan følge med på instrumentet (så roper man ut akkordene til de lærer sekvensen). De kan enkelt bytte toneart uten å bli forvirret (A er alltid samme sted på instrumentet). 

Jeg vil mene at disse prinsippene også er egnet for opplæring av barn. Den første skala de bør lære er Am fra A til G (ikke C-dur). Notenavn H bør aldri benyttes. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i deg. Har selv brukt, og bruker fremdeles bokstaver og tall der dette er mest hensiktsmessig. Hadde blant annet bandsamspill/undervisning med nå avdøde Bjørn Anders Hermundstad som praksislærer (et fantastisk varmt og raust menneske) hvor det å bruke farger hadde blitt helt feil. 

Tilrettelegging er Alfa & Omega, og for de aller fleste jeg jobber med så er et fargesystem så til de grader best å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.