Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Samspills-lysorgel...?


Anbefalte innlegg

Tjenare!

Jeg jobber til daglig med barn, unge og voksne med varierende grad av psykisk utviklingshemming. Kjempegøy! En-til-en-samspill trengs ikke all verdens med dirigering eller tilrettelegging, men når gruppene blir på 3-4 eller flere hadde det vært greit å benytte seg av hjelpemidler. Både fordi det gjør den delen av jobben litt enklere for meg og fordi det kan gjøre det enklere for elevene/klientene mine å følge med. Noe konkret og forutsigbart som det er enkelt å forholde seg til (..., jeg prøver etter beste evne).

Så. Dissimilis har jo sitt fargesystem som de spiller etter. Det samme driver de med på Oslo Voksenopplæring på Nydalen.., så hvorfor skal ikke jeg ha noe slikt jeg også?

Jeg er ganske grønn til å tenke ut hvordan man skal få fikset seg noe slikt noe..., så dette er vel er slags "mitt anbud"-annonse hvor jeg roper etter hjelp.

Det jeg er ute etter er ei skinne med fire lyspærer på som styres av ei annen skinne med fire av/på-brytere (fire forskjellige farger: rød er tonika, grønn er subdominant, blå er dominant og gul er hva enn en måtte finne på - akkordene markeres på instrumenter ved hjelp av farget elektrikertape (to-finger-piano, ofte bass på åpne strenger og gitarer stemt i åpen stemming). Kun mulighet for at ei pære lyser. Går man fra rød til blå pære, så slukkes den røde idet en trykker ned footswitchen til den blå pæra...

Hver pære må være noe mer enn en liten/stor ledpære, med andre ord store lyspærer som er enkle å se på noen meters avstand..., så noe 9v-opplegg blir det nok ikke.

Noen entusiastiske sjeler her med utrettelig pågangsmot og fikse ideer? Dette er selvsagt ikke noe jeg har kompetanse til å fikse selv, verken på planleggings- eller gjennomføringsplanet, så jeg betaler gjerne en liten (eller større?) slant til den/de som måtte klare å koke i hop noe som er både driftsikkert og anvendelig. 

Lysorgel.jpeg

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden var jeg bandinstruktør for er HVPU-orkester (de kalte seg selv for mongoband men det var ikke tillat sjargong for de ansatte..). 

 

Hyggelige, morsomme folk med sterk empati, inkluderende sosiale evner (lite mobbing i slike kretser..) og en noe utflytende seksualitet, hva gjaldt grensesetting i det minste.. de minnet iblant om hippier (minus behov for rusmidler). 

 

Dette bandet nektet å bruke farger da helst ikke ville være 'som Dissimmilis'. Og lurte på hvilket system vanlige band brukte. Så jeg forklarte enkelt at vanlige band brukte alfabetet og at notene gikk fra A til G (det tysk/norske systemet med 'H' er idiotisk og må ikke nevnes).

 

I neste steg tapet jeg bokstaver med A, B, C osv på bass, gitar og keyboard. Deretter lot jeg de velge akkurat hvilke sanger de ville (det gikk stort sett i Vazelina og eldre rockelåter type Wild Thing). 

 

Når de kunne låtene trakk jeg meg tilbake til rolle som roadie of lydmann. De følte seg mye mer komfortable alene på scenen (uten instruktør) og foretrakk å få vanlig hjelp til rigging og tekniske ting. De satt også pris på god PA og lysanlegg. 

 

Etter en glimrende konsert for venner og familie der de fikk leve ut rockedrømmen etter beste evne.. (og knapt et øye var tørt..).. ja så ble som vanlig prosjektet skrinlagt fordi Ullern Bydel ville spare penger. 

 

 

Det er mine 5 cent: dropp farger, gå for bokstaver. 

 

 

Vil ellers tillegge store de stort sett oppførte seg ikke helt ulikt rockere med visse rusproblemer. Dvs de var hyggelige og høflige og veldig snille mot hverandre. Men de likte å være stjerner og, spesielt vokalisten, satt pris på å ha et harem i fanklubben. 

 

Egentlig en av få jobber jeg har opplevd som meningsfull. 

Endret av skela
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skela..., fin historie, men de elevene jeg har tenkt å bruke dette med er nok på et langt lavere funksjonsnivå enn dette HVPU-bandet du referer til her. Å spille etter bokstaver er for 9/10 uaktuelt. Keep-it-simple. 

Et slik metodikk passer kanskje ikke for alle, og enkelte kan også oppleve det som noe diskriminerende og segregerende, mens for mange, der relasjon og samhandling oppleves som vanskelig, kan et slik metodisk hjelpemiddel være det som gjør at han eller hun blir i stand til å delta i en organisert musisk aktivitet.

(Så håper jeg vi kan styre unna altfor mye pjatt, dette er oppriktig forsøk på å få ordnet en slik duppedings). 

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har tenkt over dette i detalj, så vil jeg likevel bare kaste ut et par idéer.

Dropp gammeldagse glødelamper. Vanlig spenning stiller ganske høye krav til sikkerhet, jording osv.
Lav spenning og LED er tingen. Det burde ved å tenke litt nøye over det være mulig å løse saken med at bare en lampe av gangen skal lyse uten at man trenger å gjøre det for komplisert.

En annen ting som dukket opp i hodet, er DMX. Da vil du kunne bruke billige LED- Parkanner, og ved å bruke forskjellige kanaler kan du egentlig sette ut så mange "lysstyrere" du trenger, uten å måtte ha noe annet en billig kabel i mellom, med standariserte kabler. Dette har jeg ikke loddet noe særlig på, så jeg har ikke fasiten på hvordan du kan styre en enkel DMX-rig fra fotbrytere, men jeg vet ikke noe om DMX som tilsier at det ikke kan la seg gjøre. Trenger ikke å koste stort, da du ikke trenger veldig mange kanaler, fading osvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har puslet litt med dette sammen med en musikkterapeut på jobb. Dette er mulig å programmere selv (DMX) med et lysbord og en midi-fotkontroller + LED-parkanner - men det krever tid og penger. Jeg gjorde en prototype på programmeringen med lysutstyret vi har på jobb, men det kan ikke kontrolleres med føttene og det kan ikke stå fast på øvingslokalet deres ettersom at det brukes på forestillinger ellers i året. Hun fant noen som spesialbygger nøyaktig et slikt system som du etterlyser, og det var billigere enn å kjøpe inn billig utstyr og programmere selv (2500 totalt, tror jeg). Jeg så annonsen bak på et Dissimilis-magasin, men finner det ikke igjen. 

Foreslår at du kontakter din nærmeste Dissimilis-gruppe og hører med dem. Det selges også innføring i metodikken, og i magasinet deres (gratis nedlasting) er det ofte faglige veiledninger og komplette arrangement av sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Et er et poeng å gjøre riggen så portabel som mulig, type fraktes i en flight som ikke tar hele bagasjerommet på bilen. Sånne store lyskastere blir for store. 

Jeg kjenner godt til metodikken til Dissimilis, og bruker selv en variant av denne, derfor ønsket om et slikt 'lysorgel'. En del av praksisen tilknyttet musikkterapiutdannelsen hadde jeg ved Oslo Voksenopplæring, deriblant bandsamspill hvor et slikt lysorgel ble brukt. Den brukes de fremdeles, men er hønngamal og de visste ikke helt hvor de skulle henvende seg hvis den skulle finne på å ta kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De led-kassene veier omtrent ingenting. Det er kun plast med noen pærer i. Har brukt et slikt oppsett på noen jobber og stativ, fotbrett og lysrekke får plass i en liten bag. 

Kjenner til Dissimmilis metode (som jeg tror var utviklet av Ola Skaare) . Men opplevde altså, i mitt halvår som bandinstruktør og miljøarbeider på en fritidsklubb for utviklingshemmede, at det fungerte like godt å bruke alfabetet fra A til G. Dette da ikke alle med utviklingshemming har Downs syndrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner engasjementet ditt omkring bruken av bokstaver som symboler, men jeg tipper det er en ganske så god grunn til at det er farger som har blitt stående, og ikke bokstaver/tall eller lignende. Farger er noe alle klarer å forholde seg til, så å si uansett psykisk funksjonsnedsettelse. Det tror jeg ikke gjør seg gjeldene for bokstaver eller tall. Greia er også at musikernes "partitur" blir å følge med på lamper som skifter i real time, og ikke følge med på bokstaver eller tall på et note/tekstark. 

For øvrig hersker det uenighet om fargesystemet stammer fra miljøet rundt Dissimilis eller om det oppstod på gamle Ragna Ringdals Senter på Sandaker/Sinsen, hvor bandet RagnaRok, som oppstod på 70-tallet og som fremdeles holder på, holdt til. Kanskje viktigste musikkterapipioneeren her til lands, Tom Næss, har sammen med Bjørn Steinmo, drevet med Ragnarok siden 70-tallet. Hadde selv praksis med den gjengen for seks år tilbake.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, skela skrev:

G-C-D er da ikke vanskeligere å huske eller følge enn Gul-Grønn-Rød.. man trenger ikke engang kunne alfabetet for å klare det. 

Du får lese det jeg skrev om igjen. :) Poenget er at de ikke skal følge med på et ark, men på lamper som skifter farger i real time. Kunne selvfølgelig satt opp en PC-monitor og skiftet slides med bokstaver på, men da er man avhengig av at alle står på rad og rekke, og ikke i ring, og da mister en øyekontakt også...

Du er velkommen til å besøke meg på jobb, så vil du fort se at de aller fleste der ikke er i stand til å følge med på bokstaver på et ark. Når jeg refererer til Dissimilis så er det kun for å påpeke hvilket system jeg ønsker å skaffe meg, og ikke noe om funksjonsnivået til de jeg skal bruke systemet med. De jeg jobber med er på et langt lavere funksjonsnivå enn de aller fleste som er med i Dissimilis. Vi snakker stor vekt av multifunksjonshemming.

Opplevelsen og det å forholde seg til en puls kan også være mildt sagt vanskelig i større grupper hvor elevers indre puls varierer, og da er det også fint med et slikt fargesystem som markører for hvor eksempelvis akkordskifter kommer. Det krever heller ikke at de som er med faktisk har hørt eller noenlundre husker hvordan låta går.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.