Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD! Edwards E-T BIV-95


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

Hva får man hvis man krysser en Jazz Bass og en Bass VI? En Bass IV.

Litt sånn "one of a kind"-bass, jeg har i hvert fall ikke sett noe som ligner tidligere. I bunn og grunn en Jazz Bass forkledd som en Bass VI. Pickupene er en krysning av en Jazz Bass-pickup og et eller annet annet. Vanlige Jazz Bass-pickuper sklir rett inn i pickuproutingene på kroppen, men ikke i routingene på plekterbrettet.

Kontrol-platen må byttes, tror muligens Bass VI-plate funker, så skrik ut om noen har en liggende.

Stemmeskruene er uoriginale og helt bærtur satt på. For store. Forrige eier må ha vært sterkt ruset da hen prøvde å "oppgradere" instrumentet sitt, for dette er helt hårreisende saker. D- og A-stemmeskruene overlapper hverandre og kolliderer med mindre en av de ikke står parallelt med headstock. Luthiership av ypperste klasse. Mangler bøssinger også, noe som ikke akkurat hjelper heller.

Plekterbrettet har vært malt hvitt, men lar seg restaurere til originalt mint ganske greit med malingsfjerner og en sparkelspade. Pickupbobbins er det litt verre med, men de blir bedre.

Har ikke prøvd å se om det er liv i pickuper og elektronikk, morgendagen kan by på hodebry.

IMG_1518.JPG

IMG_1520.JPG

IMG_1521.JPG

IMG_1522.JPG

IMG_1533.JPG

IMG_1534.JPG

IMG_1535.JPG

IMG_1536.JPG

IMG_1538.JPG

Edit! Ikke så sikker angående pickupene. Disse har en baseplate som tilsvarer utformingen på et Jazz Bass-pickupdeksel, i forhold til skruer og slikt. Husker ikke i hodet, men Jazz Bass-pickuper festes vel bare med deksler, selve pickupen holdes på plass av dekslet?

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, andreasf skrev:

Det tror jeg også. Kan slenge i en konvolutt i kveld.

Supert. Jeg skal også dobbeltsjekke med kontrollplata fra Squier VIen min. Sånn ca øyemål tilsier at den skal passe. Foruten forskjell i skalalengde er formen på eksempelvis plekterbrettet ganske så likt som på en VI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@andreasf... Plata fra Squier VI passer som hånd i hanske. Ser at Jazz Bass-plata ikke har samme 'svingen' som VI-plata, men er mer rett. Tviler på at den passer, så jeg ser om jeg heller kan få tak i en Squier VI-plate...., men takk for sjenerøsiteten. :) 

Et annet problem som må løses er plasten rundt bridgen (den som simulerer utseende på en offset-tremolo). Den er av plast, ikke metal. En del av speilmalingen på baksiden er borte. Enten helt, eller så har den gått over i en rar turkisaktig farge. Mon tro om det kan være mulig å få et greit resultat hvis jeg pusser bort all maling og limer fast et lag med sølvpapir?

IMG_1540.JPG

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Truckstop Chuckie skrev:

Plata fra Squier VI passer som hånd i hanske. Ser at Jazz Bass-plata ikke har samme 'svingen' som VI-plata, men er mer rett. Tviler på at den passer, så jeg ser om jeg heller kan få tak i en Squier VI-plate...., men takk for sjenerøsiteten. :) 

Den er grei. Bare hyggelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, andreasf skrev:

Pleksiglass og sølvspray (på baksiden)?

Det var det jeg også tenkte på. Selve ramma er faktisk av type pleksiglass, men tvilsomt at jeg får pusset den blank, men om jeg ikke bryr meg så mye om at den ikke er i speilfinish så...

4 minutter siden, MartheyG skrev:

Jeg tenker det må da finnes noen som klarer å lage en tilsvarende til deg i metall? Kanskje noe man klarer selv og? 

Hadde likt at den hadde vært i metal egentlig..., ser og føles bedre ut enn pleksiplast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MartheyG skrev:

Hadde du fått tak i et stykke aluminium tror jeg det burde vært mulig og fått til. Mykt og enkelt å jobbe med. 

Prøver sandpapir først...

Sånn ser det ut etter utålmodig pussing fra 180 til 7000....

Tester sølvpapir tror jeg. Mulig det blir fullstendig krise, men verdt et forsøk.

Nei..., liten tro på sølvpapir...., meeeen, jeg har jo en offset-trem liggende som kan ofres. Demontere den, legge under bridgen (drille hull til feste av bridge) og smette inn en shim i halslomma? #ReodorFelgen

IMG_1541.JPG

IMG_1542.JPG

IMG_1543.JPG

 

IMG_1552.JPG

IMG_1554.JPG

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sånn. Nye stemmeskruer og flatwounds (litt tykkere sett enn på p-bassen min, og det merkes, så blir nok byttet straks jeg får hendene på et nytt sett). 

Måtte shimme halsen en del for å utligne trem-plata som stolen står på. Fremdeles sustain i bøtter og spann. Bra punch! 

Aner ikke hvordan originalwiringen skal være, men antar at noe ikke stemmer slik den er nå. Av/på-brytere til hver pickup, som på en Bass VI, men den fjerde bryteren fungerer som en kill-switch, noe jeg syns denne typen bryter fungerer usedvanlig dårlig til. Volum- og tone-kontrollen fungerer ikke i det hele tatt. Skjema for denne bassen finnes ikke på nett, og jeg har ikke kompetanse nok til å finne ut hvor feilen ligger. Har sendt mail til ESP for å høre om det faktisk eksisterer et koblingsskjema til denne bassen, men tviler. Blir vel å koble den som en Bass VI tenker jeg.

Stemmeskruene er noenlunde slarkete, dvs at hullene i headstocken er ørlite for store. Fungerer fint vil jeg tro, men det kan hende at stemmeskruehullene burde plugges igjen og drilles på nytt. 

Om tiden strekker til i kveld og jeg får ryddet opp i elektronikken så blir denne med på Baardsen-konsertene i morgen og ut uka.

IMG_1574.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.