Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaki akustisk gitar 60-70 tallet


RuneMa

Anbefalte innlegg

Hei,

har nylig anskaffet meg en Yamaki 25 akustisk gitar. Meget god tilstand. En stemmeskrue er byttet ut, ellers orginal inkl. kasse.

Det er litt å lese om disse på nettet rundt om kring, men finner ikke mye lesestoff om dem her i Norge. Ser ut som om Yamaki i sin tid ønsket å kopiere Martin og da i en veldig lavere prisklasse.

Noen som har erfaring med disse/dette merket og evt. om det er mulig å oppdrive deler til dem?

Edit: Ser at Finn Kalvik eier minst en gitar av type Yamaki. Står utstilt på Rockheim i Trondheim. Yamaki ser også ut til å gå under merket Daion. Daion ser ut til å være produsert slutten av 70 tallet.

Her er noe generell info som jeg fant nå:

By the early 1970s, Kazuyuki expanded the Yamaki line to include a large number of steel-string guitars, many of which were clearly based upon C.F. Martin and Co.’s designs and these were distributed exclusively through Daion.

Along with Yamaki guitars, Daion distributed instruments from Chaki, Hamox, Mitsura Shinano, Terada, and Tamura (several of these were built by Yamaki at various times), and Harptone guitars -- which Daion imported from the US. Many guitars were built to specifications of small U.S. distributors, and carried different labels -- including Joodee, G.J. Gould & Sons, and others. These guitars usually bore the same model numbers as their Yamaki counterparts.

 

 

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 22.18.56.png

Endret av RuneMa
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Står det noe om fabrikken den er laget, type på papirlappen inne i kassa? Ser i hvert fall ut til å være kopi av en D-35.

Ble laget mange slike Martin-kopier på 70-tallet. Levin, Sigma, Tokai, Aria, Orfeo, etc... En del ble vel laget på samme fabrikk også.

Står Yamaki Co, LTD Since 1954 trykt inn i treet i kassen. I tillegg trykt 125. Ser jeg skrev Yamaki 25 i første innlegg, men mener Yamaki 125.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik. Kjøpt ca 1975 (ny). Er ikke kopi av D-35, men D-28 (todelt bunn). Dette er en god gitar som jeg mener kosta rundt 1500,- (uten kasse) i 74-75. Den blei kjøpt hos Imerslund i Strøget i Oslo. Eller har jeg ikke funnet all verdens info om denne ut over det noen gamle brosjyrer. Første gang jeg ser videosnutten.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moensel skrev:

Jeg har en slik. Kjøpt ca 1975 (ny). Er ikke kopi av D-35, men D-28 (todelt bunn). Dette er en god gitar som jeg mener kosta rundt 1500,- (uten kasse) i 74-75. Den blei kjøpt hos Imerslund i Strøget i Oslo. Eller har jeg ikke funnet all verdens info om denne ut over det noen gamle brosjyrer. Første gang jeg ser videosnutten.  

 

Det fantes vel noen mer påkostede modeller også. Min far hadde en slik, kjøpt på midten av syttitallet på nevnte Imerslund. Den gitaren lever ennå og låter ganske godt. Etter sigende solgte Imerslund også en Yamaki til Finn Kalvik. Men vet ikke i hvilke sammenhenger den evt ble benyttet. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moensel skrev:

Det er riktig at det fantes noen dyrere modeller og, men jeg kan ikke huske å sett dem andre steder enn i brosjyrer. Hvilken modell Finn hadde vet jeg ikke.

Finn Kalvik hadde modellen Yamaki YB-500 som hovedgitar i mange år og var toppmodellen til Yamaki. Finn Kalvik brukte denne i Melodi Grand Prix i 1981, da han vant med låte Aldri i livet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, RuneMa skrev:

Finn Kalvik hadde modellen Yamaki YB-500 som hovedgitar i mange år og var toppmodellen til Yamaki. Finn Kalvik brukte denne i Melodi Grand Prix i 1981, da han vant med låte Aldri i livet.

 

 

 

Det kan stemme ja. Min far har fortsatt en YB-400 som er en liknende gitar men med lønn i sider og bunn i stedet for rosentre. Den spiller fortsatt greit og låter ganske fint. 

 

Fant noen eldre kataloger på nett og ser alt Yamaki laget betraktelig dyrere modeller enn dette også. YB-500 kostet i sin tid 50.000 yen. Den dyreste gitaren i katalogen lå på det dobbelte av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RuneMa skrev:

Finn Kalvik hadde modellen Yamaki YB-500 som hovedgitar i mange år og var toppmodellen til Yamaki. Finn Kalvik brukte denne i Melodi Grand Prix i 1981, da han vant med låte Aldri i livet.

Har hørt at det er en bra gitar for nybegynnere også. En god gitar når en gitarist skal utvikle sin egen stemme. Finne seg sjæl på gitaren, lizm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Har hørt at det er en bra gitar for nybegynnere også. En god gitar når en gitarist skal utvikle sin egen stemme. Finne seg sjæl på gitaren, lizm. 

Ohhh :-) Ga meg en idè, der... Kanskje jeg skulle lage en sang med Yamakien som handler om å prøve å finne meg sjæl? ehehehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.