Web Analytics
Gå til innhold
The Euphor

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?

Anbefalte innlegg

EU skriver i Resolution Conf. 16.8:

"RECOMMENDS Parties not to require a CITES export permit or re-export certificate for a musical instrument containing specimens of CITES listed species.."

videre

"ENCOURAGES Parties that have introduced stricter domestic measures for CITES listed species to consider measures to streamline processes for issuance of CITES documents for musical instruments containing specimens of those species".

Dette har igjen ført til forslaget om flerbrukstillatelse for musikkinstrument i Norge.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Håper på det. Skal på visejubileum i Gøteborg i august. Slik det ser ut nå kan jeg ikke ta med egen gitar. Det hjelper sikkert mye for rosentrærne rundt omkring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers kan det vel hende at man får et marked for "CITES-free"-gitarer, som man da fritt kan reise internasjonalt med.

Det ser ut til at jeg trenger en ny bass: ?

20151017_20151017-_basses_4web.jpg

NB: Den med lønnegripebrett er en frankenfretless-konvertert bass, og teller ikke... 

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diverse krav om dokumentasjon som kan være vanskelig å skaffe er ikke noe nytt. Svoger drev med radracing, og ble stoppet med to banesykler på hengeren. Han ble avkrevd vognkort for å dokumentere eierskap. Framvising av A-førerlisens fra NMF og forklaring om at det ikke var tillatt å registrere skiltene fordi det ikke var betalt registeringsavgift for dem var til ingen nytte.

Skal man kunne forvente at myndighetspersoner i Norge plutselig skal sitte inne med detaljkunnskap om eksotiske treslag? Det fall på sin egen urimelighet. Det er et eget fagfelt.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tollen burde ha viktigere ting å prioritere enn dette , men en vet aldri når en treffer på en eller annen toll ansatt som har funnet ut han skal "ta" gitarer .

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 1/15/2017 at 11.32, Truckstop Chuckie skrev:

Jeg tror at det vil blir gjort justeringer her i løpet av ganske kort tid, med tanke på eksport og import av brukte instrumenter. Sikkert i form av en kraftig forenkling. 

De nye reglene trer ikke i kraft før 01.02.2017 (i Europa). De to instrumentene jeg fikk for to uker siden kom uten problemer. Satser på at de to neste, som antakeligvis blir sendt fra Japan i morgen, også ankommer problemfritt. Etter 01.02.2017 regner jeg med at det blir kjøp innenlands.

Jeg vet at Thomann og Elderly har begynt å gjøre jobben sin og fyller ut alt som skal fylles. Regner med at de fleste andre kommer etter relativt kjapt.

Forsøkte nylig å bestille en gitar med rosewood-hals fra Andertons, men kunne ikke sende ut av EU pga. for mye papirarbeid. <_<

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som var opplevd eller har hørt om at en gitar som inneholder rosewood har blitt beslagt fordi man ikke har papirene i orden?

Selv mottok jeg en gitar (uten rosewood) for et par uker siden og forsendelsen ble aldri åpnet av tollen, så jeg vet ikke om de faktisk sjekker gitarer for rosewood.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er flere historier om folk som har fått beslaglagt gitarer. Problemet er jo at de destrueres dersom papirene ikke er i orden.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Pledrik skrev:

Er flere historier om folk som har fått beslaglagt gitarer. Problemet er jo at de destrueres dersom papirene ikke er i orden.

VERRE enn forventet dette  . ? 

Har folk i Norge du kjenner til fått beslaglagt gitarer ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 6.4.2017 at 17.45, wiggum skrev:

Forsøkte nylig å bestille en gitar med rosewood-hals fra Andertons, men kunne ikke sende ut av EU pga. for mye papirarbeid. <_<

Samme hos Thomann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Pledrik skrev:

Hvor leste du dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, MAa skrev:

Hvor leste du dette?

Har vel stått om dette på LPF og andre forum. I tillegg snakket jeg med en svenske som hadde sendt en ES175 fra 60-tallet til en kjøper i sverige med CITES papirer fra sverige. Kjøper hadde derimot ikke ordnet dette i usa, og gitaren ble faktisk brent opp. Helt sykt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Pledrik skrev:

Har vel stått om dette på LPF og andre forum. I tillegg snakket jeg med en svenske som hadde sendt en ES175 fra 60-tallet til en kjøper i sverige med CITES papirer fra sverige. Kjøper hadde derimot ikke ordnet dette i usa, og gitaren ble faktisk brent opp. Helt sykt.

Har ikke hørt om noen problemer med CITES ennå, men mulig det har dukket opp nå i det siste. 

Brent opp, det høres jo helt vilt ut. Det kan vel ikke stemme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, den ble i hvert fall visstnok destruert, hva enn det betyr. Er visst ikke så veldig vanskelig å få ordnet de rette papirene, problemet er at det tar lang tid. I USA sier de 1-3 måneder, og det er jo lenge å vente ved et salg. Jeg søkte nå i norge på noen gitarer i februar, og har ennå ikke hørt noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Pledrik skrev:

Vel, den ble i hvert fall visstnok destruert, hva enn det betyr. Er visst ikke så veldig vanskelig å få ordnet de rette papirene, problemet er at det tar lang tid. I USA sier de 1-3 måneder, og det er jo lenge å vente ved et salg. Jeg søkte nå i norge på noen gitarer i februar, og har ennå ikke hørt noe.

Ikke sant, det tar nok litt tid ennå. Har ikke tålmodighet til slikt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av LasseN
      Hei
      Jeg prøver å få tak i en Ibanez SJ-300 DVS og funnet et antakelig godt kjøp hos en stor netthandler i Tyskland.
      Men i disse påsketider får jeg en automatisk respons at de ikke kan selle til meg i Norge og de ber om en alternativ adresse.
      Når de åpner etter påske vil jeg naturligvis spørre hvorfor, for dette ser ut til å være en stor internasjonal netthandler med hundrevis av gitarer, og jeg lurer naturligvis på om de har fått det med seg at CITES dokumentasjons- og restriksjonskravene for gitarer eksport, import, opphørte fra i november (jeg tror det var november) 2019. For slikt kan skje at det går hus forbi om alle de andre kundene  er fra EU. (Mellom EU land kunne gitarer flyte fritt)
      Spørsmålet til forumet er om noen har erfaring med å kjøpe gitarer over nett internasjonalt i det siste. Er det flere som opplever dette med selgeren. Og viktigere, hvordan tar de norske toll-kontrollørene det i tollen her, har de fått dette nye med seg, og slipper de gitaren i gjennom?
    • Av Wiik
      Hei!
      Jeg er på utkikk etter en ny gitar for tiden, og har sett for meg å ville kjøpe en Paul Reed Smith av god kvalitet som jeg vil bruke i mange år fremover. Jeg ser da helst ikke etter en SE, men heller en CE24, da en core ville være alt for dyrt for meg. Selv har jeg ikke spilt seriøst i så mange år, men da jeg begynner på bandlinje på folkehøgskole neste år har jeg lyst til å investere i en gitar jeg kan bruke. Jeg vil ikke kalle meg selv veldig god på gitar, men mer gjennomsnittlig. Uansett er dette en investering jeg vet jeg kommer til å bruke i lang tid.
      Problemet er bare det at jeg ikke vet om noen musikkforretninger i nærheten som tilbyr å selge CE24 gitarer, men bare SE. Jeg har sett meg litt rundt på nettet der jeg har funnet modeller som sendes fra Norge, men som er etter min mening ganske så overpriset (sånn som denne), med unntak av denne som jeg ikke er noe stor fan av finishen til. Jeg var nettopp i USA og fikk prøve ut en CE24 der prisen også var på bare $2000 (~15, 000nok), mye billigere enn her.
      Er det noen som vet om musikkforhandlere eller nettsteder der jeg kan kjøpe fra som er billigere en de jeg har funnet? Jeg har ikke spesielt lyst til å gå over 20 000kr inkludert toll. Evt. er det andre forslag til gitar jeg kan investere i? Har forelsket meg helt i PRS, men er åpen for andre forslag!
      Tusen takk
    • Av bjosted
      Fant denne på finn.no . Kan kanskje brukes til et par gitarer.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=78159928
    • Av Rottenikken
      En gitarmaker sa en gang til meg at Swamp ash ofte ble brukt i gitarer til ca 30000kr og Fender USA. Brukes ikke det i Mexicomodeller? Eller mangler bare denne gitarmakeren kunnskap? Jeg forstod det som man måtte noen hakk over gjennomsnittet for å få det, dvs USA Fender. Stemmer det?
    • Av rotfrukt
      Som det står i Trådtittel så er dette en tråd hvor jeg bygger en Les Paul gitar. jeg kommer til å legge ut oppdateringer etterhvert som jeg bygger og håper dette kan være en tråd hvor jeg og andre kan dele sine erfaringer, og kunnskap.

Det var i begynnelsen av Juli at jeg begynte å tenke på å lage gitar, og i slutten av juli hadde jeg begynt planleggingen. På grunn av at jeg ikke hadde gjort dette før valgte jeg å bestille halsen ferdig, fikk tak i en Gibson maestro hals (vet at det ikke akkurat er det beste man får tak i, men ville ikke satse så mye penger på det ettersom det er mitt første forsøk). jeg har også valgt å lage en test gitar av noe treverk jeg fant liggende i garasjen. har lagt ved et bilde av denne. nå når denne er ferdig og testet( den funket fint ) har jeg bestemt meg for å begynne å lage den ordentlige gitaren.

Jeg har ikke kommet veldig langt med byggingen, faktisk så har jeg ikke startet enda. Jeg har litt problemer med det å finne treverk å bygge med. hittil har jeg prøvd å bruke gamle møbler som jeg finner på finn.no, og det eneste jeg har fått tak i, som har vært verdt å spare på, er et bord av teak. dette bordet er ikke tykt nok alene, så tenker å bruke det kun som en topplate. er det noen her på forumet som vet om noen måte å anskaffe seg noe godt gitartreverk?
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.