Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

16 timer siden, The Euphor skrev:

Sitter egentlig med noen tanker om at det må være mulig å opprette en slags dokumentbank med maler for hva som er nødvendig fra ulike land. Bakdelen er at det vil ta mye tid, og kan bli ubrukbart over natta... Ambivalent. :D

 

Hele CITIS reglen er Ambivalent på musikk instrumenter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del om CITES, men antakeligvis ikke alt. Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor de har så strenge krav til brukte gitarer; hva bevarer det arten med å nekte eller vanskeliggjøre å kjøpe gitarer med treverk som ble hugget ned for 50 år siden? Det virker som at det går an å skaffe papirer på det, men f eks den PRS Mira'en jeg bestilte som ble stoppet får aldri selgeren tilbake. Om den blir destruert eller solgt lokalt av Ebay, eller Pittney Bowes som de som driver Global Shipping Program'et heter, vet jeg ikke. Med tanke på at det er en limited edition med en sjelden finish håper jeg på sistnevnte... 

Jeg mener at de bør fjerne eller minimere papirarbeidet for brukte gitarer, og heller oppfordre folk til å handle brukt. Hvis folk blir "tvunget" til å kjøpe nytt ender det med at produsentene må øke produksjonen, mer treverk må bestilles inn og flere tre hugges ned. Med andre ord fungere fullstendig mot sin hensikt, som det antakeligvis allerede har gjort til en viss grad (muligens/forhåpentligvis bare i innkjøringsfasen). 

Endret av Alfi27
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Alfi27 skrev:

Jeg har lest en del om CITES, men antakeligvis ikke alt. Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor de har så strenge krav til brukte gitarer; hva bevarer det arten med å nekte eller vanskeliggjøre å kjøpe gitarer med treverk som ble hugget ned for 50 år siden? Det virker som at det går an å skaffe papirer på det, men f eks den PRS Mira'en jeg bestilte som ble stoppet får aldri selgeren tilbake. Om den blir destruert eller solgt lokalt av Ebay, eller Pittney Bowes som de som driver Global Shipping Program'et heter, vet jeg ikke. Med tanke på at det er en limited edition med en sjelden finish håper jeg på sistnevnte... 

Jeg mener at de bør fjerne eller minimere papirarbeidet for brukte gitarer, og heller oppfordre folk til å handle brukt. Hvis folk blir "tvunget" til å kjøpe nytt ender det med at produsentene må øke produksjonen, mer treverk må bestilles inn og flere tre hugges ned. Med andre ord fungere fullstendig mot sin hensikt, som det antakeligvis allerede har gjort til en viss grad (muligens/forhåpentligvis bare i innkjøringsfasen). 

Helt enig med deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som at både Posten, CITES og Tollvesenet har gjort intet mindre enn og ta kaka... Med et lite forbehold om at det ikke stemmer helt, men det var i alle fall det jeg fikk melding om fra MJT nå: 

"HI Alf……we got off the phone with USPS and some new information has surfaced.  It seems that Norway has become one of the strictest enforcers of the new CITES laws that pertain to shipping rosewood overseas.  USPS is having us send them documentation stating there is no rosewood on your neck at all, as the Norway customs may have thought the skunk stripe was rosewood.  So, she might not be lost after all!!  We will continue to communicate with USPS each day and I’ll keep you updated as I find out more info.

 

Thanks again!  Talk to you soon.

 

Matt Jenny

MJT Aged Guitar Finishes"

Siste spor på sporingen er fra 11.06. En kompis av meg fikk tilsendt en LTD fra USA med rosewood gripebrett uten et eneste CITES-dokument, og den ble levert på rekordtid. Så skal de stoppe min gitar for at halsen har en 3x200mm brun stripe på baksiden av halsen som "kan" være rosewood? Det virker jo for spinnvilt til å være sant, men samtidig altfor sykt til at noen bare har resonert seg fram til eller kommet med den teorien ut av det blå... Nei vi får se hva det ender opp med, jeg kommer til og få særdeles blandede følelser hvis det viser seg å stemme. ?

  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sarge skrev:

Jeg skjønner på en måte at dette også omfatter brukte gitarer. Det blir vanskelig å dokumentere at et instrument er gammelt. Og brukt kan man si det er bare man har dratt beskyttelsesplasten av plekterbrettet og slått en ustemt akkord.

I noen tilfeller kanskje, men så har du jo serienr da. Og Gibson f eks er flinke og legge ved sånn kvalitetskontroll-lapp der det står dato og serienr, og CS-gitarer har selvsagt også dette på sertifikatet. Evt så er jo original kvittering noe som burde fungere som bevis, som folk rett og slett bare må bli bedre på og beholde når det er snakk om rw-gitarer. 

Her kan dere forresten se hvordan et typisk CITES sertifikat ser ut (legg merke til hvor lenge det er gyldig)IMG_8596.thumb.JPG.8ec0d838315b1ecf372820567f3d3b8e.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Fender og Gibson og andre store merker skal jo overleve lenge og bevare et internasjonalt etisk rykte.  Men det er jo plenty av "no-brand"-produsenter som er langt fra like etterrettelige og som står for store andeler av billigmarkedet der det leveres mindre omsetning i kroner, men desto større mengde treverk per krone.  Og her kuttes det nok etiske hjørner for å holde kostnadene nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at VI som musikere OGSÅ trenger en holdningsendring.  Hvis motebransjen må slutte med pels, matvarebransjen må slutte med palmeolje, interiørbransjen må slutte med elfenben, båtbransjen må slutte med teak osv, så bør også etisk bevisse musikere etterspørre miljøvennlige instrumenter som IKKE belaster truede arter. 

Ja, jeg er klar over at det knapt finnes en mer konservativ brukergruppe enn musikere ift.instrumenter, og ser at holdninger om at Les Paul og Leo Fender "got it right the first time" er med på å sementere holdninger om hvordan et instrument skal være.  Likevel tror jeg vi alle må være villige til å godta begrensninger i materialvalg for instrumentene våre.  Jeg tror nok at produsentene må lage CITES-vennlige instrumenter og dokumentere at de ikke inneholder tresortene som det altså ikke skal handles med lenger og at også musikere må forholde seg til dette.

Endret av sarge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/25/2017 den 10.40, germaniumkid skrev:

Send de en melding i stedet for å kritisere. Jeg tipper, siden G4M er momsregistrert i Norge, at de ikke har samme utfordringer som andre utenlandske nettbutikker med CITES. Jeg har bestilt noen gitarer derfra med rosewood gripebrett etter at det nye reglementet trådde i kraft uten problemer. 

Fryktelig bra sier nå heller jeg. 

Det at de er registerert med norsk mva-nummer skal ikke ha noe å si. Varene må fortsatt krysse landegrensene. På jobb handler vi fra flere svenske leverandører som er registrert i Norge på samme måte som Gear4music er. De må fortsatt søke eksporttillatelse på samme måte.

For min del virker det som Gear4music "blåser i" reglementet og bare sender, krysser fingrene og satser på at det ikke blir plukket opp i tolla. Vi har en leverandør i EU som gjorde det samme på en sending til oss. Jeg spurte; "Er denne påvirket av CITES?" "Nei." Ok, så sendte de den og den kom etter noen få dager. Sjekket specs på produsenten sin nettside i etterkant. Der stod det at den hadde rosewood og i tillegg var det merket med stor rød skrift: "We're unable to ship this abroad because of CITES regulations". Altså blåste bare vår leverandør i hele CITES og gitaren kom til oss i Norge på noen dager...

Ellers kan jeg prøve å svare på andre spørsmål folk måtte ha om CITES og import fra en forhandler sitt ståsted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, sarge skrev:

Joda, Fender og Gibson og andre store merker skal jo overleve lenge og bevare et internasjonalt etisk rykte.  Men det er jo plenty av "no-brand"-produsenter som er langt fra like etterrettelige og som står for store andeler av billigmarkedet der det leveres mindre omsetning i kroner, men desto større mengde treverk per krone.  Og her kuttes det nok etiske hjørner for å holde kostnadene nede.

Poenget mitt var at det burde tilrettelegges og oppfordres til å kjøpe brukt, av CITES. At det er vanskelig å dokumentere etnisiteten til treverk i >1 år gamle instrumenter sier seg jo selv, da dette reglementet ikke eksisterte på det tidspunktet. Som du ser i CITES-sertifikatet jeg postet så sier det ingenting om opphavet til treverket, det står til og med "unknown" på opphavsland. Selger/eksportør må sende bilde av produktet som inneholder treverket, og det er omtrent dét. Nå er det selvfølgelig snakk om et nytt produkt, men likevel er det treverk som ble innkjøpt før reglementet trådte i kraft, så det blir i forhold til CITES det samme som et brukt instrument. 

For å gi et konkret forslag til en endring i reglementet, så syns jeg det burde gå an og søke om en "forenklet eksporttillatelse for brukte instrumenter" der behandlingstiden er vesentlig kortere, da det heller ikke er like mye informasjon som er mulig og få tak i om treverket, og at det skal være gratis eller svært billig og søke om. F eks en søknad bestående av bevis på produksjonsdato og bilde av det aktuelle treverket, burde holde i massevis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at veldig mye av dette blir hysteri.
Det blir for dumt. La meg starte med noe et medlem postet for lenge siden, fant ikke igjen innlegget, så da blir det slik at dere får stole på at jeg ikke dikter det opp.

Medlemmet fortalte at han jobbet på en boreplattform i havet utenfor Afrika, og at de daglig dumpet paller laget av bevaringsverdige tresorter i havet. Hver dag.

Når man tenker på mengden av tre som går med, og levetiden på produktet, vil jeg tro at gitarer ligger godt an. Verre er det når man bruker disse tresortene til hagemøbler, spisepinner, paller og andre ting. Dette er rett  og slett et byråkratisk hysteri.

På samme måte blir det for dumt at man skal samle inn melkekartonger fra oss som bor "langt ute på landet", slik at de stort sett blir fraktet til Sverige og brent opp i forbrenningsanlegg. Jeg nekter å tro på at det er mer miljøvennlig enn at jeg putter kartongen inn i ovnen på vinterstid, og at den da bidrar til oppvarmingen av huset, økologisk og kortreist.

I dag har jeg gått en tur som jeg brukte førti minutter på. Halvveis la jeg fra meg to poser med klær i UFF- containeren, og på hjemveien plukket jeg opp en ølboks jeg har tenkt å pante. Miljøsvin? Velg selv.

 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke helt med på tanken om at vi må begynne å smugle gitarer. Nå vet vi at CITES ikke er noe alle tollere overser. Det beste vil være å få en uttalelse som vi kan stole på fra rett instans om hva vi kan gjøre for å lette importen av gitarer som kan mistenkes å ha rosentre i seg.

Min tanke er som følger. Dersom jeg kjøper en gitar, og jeg sender et importdokument (med uttalelse fra myndighetene om at dette er alt de har etterspurt av dokumentasjon) til selger som legges ved eksportdokumentet, så er kanskje mye gjort på å få ned behandlingstid og usikkerhet. I dette dokumentet vil det være naturlig å forklare hva gitaren er laget av, uansett rosentre eller ikke. Da har i alle fall jeg gjort det jeg kan for å få gitaren trygt inn i Norge.

For brukte gitarer har vi ikke en egen bransje som kommer til å gjøre dette til en fanesak. Vi er alle bransjen, og det er opp til oss om vi velger å overse alt og ta en tapt gitar med et lett trekk på skuldrene, eller prøve å få noe fornuftig ut av dette og gjøre det beste i en noe merkelig situasjon. Jeg kan godt se at det ikke burde være nødvendig, men jeg kan samtidig ikke se at alternativene er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 0.47, Alfi27 skrev:

Nå ser det ut som at både Posten, CITES og Tollvesenet har gjort intet mindre enn og ta kaka... Med et lite forbehold om at det ikke stemmer helt, men det var i alle fall det jeg fikk melding om fra MJT nå: 

"HI Alf……we got off the phone with USPS and some new information has surfaced.  It seems that Norway has become one of the strictest enforcers of the new CITES laws that pertain to shipping rosewood overseas.  USPS is having us send them documentation stating there is no rosewood on your neck at all, as the Norway customs may have thought the skunk stripe was rosewood.  So, she might not be lost after all!!  We will continue to communicate with USPS each day and I’ll keep you updated as I find out more info.

 

Thanks again!  Talk to you soon.

 

Matt Jenny

MJT Aged Guitar Finishes"

Siste spor på sporingen er fra 11.06. En kompis av meg fikk tilsendt en LTD fra USA med rosewood gripebrett uten et eneste CITES-dokument, og den ble levert på rekordtid. Så skal de stoppe min gitar for at halsen har en 3x200mm brun stripe på baksiden av halsen som "kan" være rosewood? Det virker jo for spinnvilt til å være sant, men samtidig altfor sykt til at noen bare har resonert seg fram til eller kommet med den teorien ut av det blå... Nei vi får se hva det ender opp med, jeg kommer til og få særdeles blandede følelser hvis det viser seg å stemme. 1f37b.png

Dette viste seg å være tullball diktet opp av USPS. Det som egentlig skjedde var at pakken på en eller annen måte fikk et nederlandsk sporingsnr (i tillegg til det amerikanske), og i følge det nummeret har pakken ligget i to måneder på Rema 1000 Bjerke (men Posten skal jo egentlig returnere pakker etter to uker).... Torsdag kveld dukket den plutselig opp på sporingen igjen, siste spor før det var fra 12. Juni. Og hadde jeg ikke ringt til PIB dagen etterpå hadde de sendt den i retur til Oslo igjen. Så her er det ikke noe tull med CITES, bare systemfeil og udugelighet fra Posten sin side. Så det er egentlig ingen håndfaste, reelle bevis på at Norge har blitt "en av de strengeste utøverne av CITES-reglementet". 

  • Liker 2
  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.