The Euphor

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?

Anbefalte innlegg

Den 4/18/2017 at 12.33, sarge skrev:

Jeg synes dette er vanskelig.  Jeg spiller jo i et hobbyband i Østfold som har hatt forespørsler om å spille i Sverige.  Såvidt jeg kan bedømme har alle bassene mine med unntak av fretlessen mulige eksotiske treslag i halsen som en toller kan lure på om havner under CITES-reglementet.  Hvis man risikerer å få brent instrumentene sine av en toller på grunn av manglende papirer, så blir det vel lite kulturell utveksling over landegrensene, for å si det slik.

Ser at dette ikke var besvart. Dette er 100% ikke noe å bekymre seg om, om man reiser med et par-tre instrument kommer man under unntaket (opptil 10kg RW) og du trenger ingen papirer på noe som helst.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål om cites reglen. Om jeg bestiller la oss si denne fra G4M. Skjult innhold - vennligst logg inn eller andre gitarer fra G4M eller Thomann. Så kan det ta en stund før jeg får den?

Endret av Jackmons

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg nevnte det vel i en annen tråd, men som Thomann selv sier så eksporterer ikke de gitarer (eller andre varer) med verdi under €1000 til land utenfor EU. På gitarer over denne prisen tar de seg av alle kostnader ifm eksporten, men det må påberegnes "flere uker" ventetid for at de skal få bevilget eksportlisens.

Ift G4M så finner jeg ikke noe offisielt fra dem, men det er flere i tråden her som har kommentert at de har bestilt gitarer med Rosewood gripebrett uten at det har tatt noe lenger tid å motta det. Om dette har forandret seg siden den gang vet jeg ingenting om, men de får mye skryt for kundeservicen sin så det skader jo ikke å ta kontakt med dem og spørre. :)

Som kjent er det kun rosewood og bubinga som er omfattet av Cites, så om du kjøper en gitar som ikke inneholder disse treslagene så er du trygg uansett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Duckling skrev:

Jeg nevnte det vel i en annen tråd, men som Thomann selv sier så eksporterer ikke de gitarer (eller andre varer) med verdi under €1000 til land utenfor EU. På gitarer over denne prisen tar de seg av alle kostnader ifm eksporten, men det må påberegnes "flere uker" ventetid for at de skal få bevilget eksportlisens.

Ift G4M så finner jeg ikke noe offisielt fra dem, men det er flere i tråden her som har kommentert at de har bestilt gitarer med Rosewood gripebrett uten at det har tatt noe lenger tid å motta det. Om dette har forandret seg siden den gang vet jeg ingenting om, men de får mye skryt for kundeservicen sin så det skader jo ikke å ta kontakt med dem og spørre. :)

Som kjent er det kun rosewood og bubinga som er omfattet av Cites, så om du kjøper en gitar som ikke inneholder disse treslagene så er du trygg uansett :)

Oki så det vil si at skal man kjøpe fra Thomann en gitar under €1000 så er det ikke vits. Får det ikke til Norge. Takk før info. Gjelder sikkert det samme med G4M. Er fryktelig dårlig at det ikke står noe på deres side :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send de en melding i stedet for å kritisere. Jeg tipper, siden G4M er momsregistrert i Norge, at de ikke har samme utfordringer som andre utenlandske nettbutikker med CITES. Jeg har bestilt noen gitarer derfra med rosewood gripebrett etter at det nye reglementet trådde i kraft uten problemer. 

Fryktelig bra sier nå heller jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, germaniumkid skrev:

Send de en melding i stedet for å kritisere. Jeg tipper, siden G4M er momsregistrert i Norge, at de ikke har samme utfordringer som andre utenlandske nettbutikker med CITES. Jeg har bestilt noen gitarer derfra med rosewood gripebrett etter at det nye reglementet trådde i kraft uten problemer. 

Jada. Men di burde hatt info på siden sin. Sånn er det. Ha en fin dag ☺

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter og vurderer en Jackson gitar med rosewood fretboard fra USA nå . Frakt er ordnet via en kjenning , men har noen her importert brukte gitarer fra USA i det siste ?

USD er nær 8 i kurs nå som ikke er så utrolig galt sett i forhold til at den har vært nær 9 .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe en gitar fra Tyskland av en privatperson. Denne gitaren er fra 1996 og har ebony gripebrett. Jeg vet ikke hvilken type ebony det er. Trenger selger og kjøper noe ekstra papirer i såfall? Ser noen lenger oppe i tråden skrive at ebony ikke er regulert like strengt som rosewood.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel om tollen har ansatte som klarer å vurdere forskjellen  på ebony og rosewood . Hvis du ikke er for langt fra svenskegrensen , så kan du få den sendt til Sverige som er innen EU , og hente der . Og bare ta den inn til Norge selv . Selvfølgelig er den da innen grensen på tollfri import ( er vel 5-6 tusen nå for tiden) .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor dessverre på Vestlandet... Vel, får se om jeg kjøper den og om selger forstår CITES-reglementet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal over grensa og tenkte å ta med en gitar jeg har hatt i 10 år. Den har obeche i kroppen og pau ferro i gripebrett. Kan jeg risikere å bli fratatt gitaren ettersom jeg ikke har dokumentasjon?

Endret av ErikKlæptn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En skal vel egentlig vise gitaren hos Tollen og få en utførselsdeklarasjon . Ellers risikerer du at de vil påstå du har kjøpt den i utlandet , hvis du blir stoppet på vei inn i Norge igjen . Sa har du uansett bevis på at gitaren er din i Norge , så Cites regler er urelevant ( i hvert fall på en gitar) .

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 7/25/2017 at 1:15 AM, Jackmons said:

Har et spørsmål om cites reglen. Om jeg bestiller la oss si denne fra G4M. Skjult innhold - vennligst logg inn eller andre gitarer fra G4M eller Thomann. Så kan det ta en stund før jeg får den?

Jeg bestile en gitar fra G4M i dag, tok bare 3-4 timer fra bestilling til den var sendt. Litt rart at andre butikker opererer med flere ukers ventetid mens leverransen skal tollbehandles pga CITES...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CITES har sabotert tre gitarkjøp den siste måneden-halvannen; først en PRS Mira 245 25th Anniversary med P90 som kom til Ebay sitt Global Shipping Center der den ble nektet eksport, deretter en japansk Epiphone Lacquer Series Les Paul Junior som selger sa han kunne sende først, men ombestemte seg pga CITES. Den tredje var en Les Paul Special i samme serie fra Ishibashi i Japan, der jeg fant ut litt for sent at hvis jeg hadde bestilt direkte fra dem i stedet for den siden de linker til for internasjonale kunder, kunne de sendt den innen 6-8 uker, med forbehold om avslag fra Japanske myndigheter...

Heldigvis er det noen som har papirene i orden, Warmoth ordna eksportpapirer på litt over en uke og det viser seg at Dalbergia Latifolia, bedre kjent som indian rosewood, ikke krever import-tillatelse; kun eksport-tillatelse 🍻

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter egentlig med noen tanker om at det må være mulig å opprette en slags dokumentbank med maler for hva som er nødvendig fra ulike land. Bakdelen er at det vil ta mye tid, og kan bli ubrukbart over natta... Ambivalent. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, The Euphor skrev:

Sitter egentlig med noen tanker om at det må være mulig å opprette en slags dokumentbank med maler for hva som er nødvendig fra ulike land. Bakdelen er at det vil ta mye tid, og kan bli ubrukbart over natta... Ambivalent. :D

Hele CITIS reglen er Ambivalent på musikk instrumenter

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest en del om CITES, men antakeligvis ikke alt. Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor de har så strenge krav til brukte gitarer; hva bevarer det arten med å nekte eller vanskeliggjøre å kjøpe gitarer med treverk som ble hugget ned for 50 år siden? Det virker som at det går an å skaffe papirer på det, men f eks den PRS Mira'en jeg bestilte som ble stoppet får aldri selgeren tilbake. Om den blir destruert eller solgt lokalt av Ebay, eller Pittney Bowes som de som driver Global Shipping Program'et heter, vet jeg ikke. Med tanke på at det er en limited edition med en sjelden finish håper jeg på sistnevnte... 

Jeg mener at de bør fjerne eller minimere papirarbeidet for brukte gitarer, og heller oppfordre folk til å handle brukt. Hvis folk blir "tvunget" til å kjøpe nytt ender det med at produsentene må øke produksjonen, mer treverk må bestilles inn og flere tre hugges ned. Med andre ord fungere fullstendig mot sin hensikt, som det antakeligvis allerede har gjort til en viss grad (muligens/forhåpentligvis bare i innkjøringsfasen). 

Endret av Alfi27
  • Trist 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Alfi27 skrev:

Jeg har lest en del om CITES, men antakeligvis ikke alt. Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor de har så strenge krav til brukte gitarer; hva bevarer det arten med å nekte eller vanskeliggjøre å kjøpe gitarer med treverk som ble hugget ned for 50 år siden? Det virker som at det går an å skaffe papirer på det, men f eks den PRS Mira'en jeg bestilte som ble stoppet får aldri selgeren tilbake. Om den blir destruert eller solgt lokalt av Ebay, eller Pittney Bowes som de som driver Global Shipping Program'et heter, vet jeg ikke. Med tanke på at det er en limited edition med en sjelden finish håper jeg på sistnevnte... 

Jeg mener at de bør fjerne eller minimere papirarbeidet for brukte gitarer, og heller oppfordre folk til å handle brukt. Hvis folk blir "tvunget" til å kjøpe nytt ender det med at produsentene må øke produksjonen, mer treverk må bestilles inn og flere tre hugges ned. Med andre ord fungere fullstendig mot sin hensikt, som det antakeligvis allerede har gjort til en viss grad (muligens/forhåpentligvis bare i innkjøringsfasen). 

Helt enig med deg 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser det ut som at både Posten, CITES og Tollvesenet har gjort intet mindre enn og ta kaka... Med et lite forbehold om at det ikke stemmer helt, men det var i alle fall det jeg fikk melding om fra MJT nå: 

"HI Alf……we got off the phone with USPS and some new information has surfaced.  It seems that Norway has become one of the strictest enforcers of the new CITES laws that pertain to shipping rosewood overseas.  USPS is having us send them documentation stating there is no rosewood on your neck at all, as the Norway customs may have thought the skunk stripe was rosewood.  So, she might not be lost after all!!  We will continue to communicate with USPS each day and I’ll keep you updated as I find out more info.

Thanks again!  Talk to you soon.

Matt Jenny

MJT Aged Guitar Finishes"

Siste spor på sporingen er fra 11.06. En kompis av meg fikk tilsendt en LTD fra USA med rosewood gripebrett uten et eneste CITES-dokument, og den ble levert på rekordtid. Så skal de stoppe min gitar for at halsen har en 3x200mm brun stripe på baksiden av halsen som "kan" være rosewood? Det virker jo for spinnvilt til å være sant, men samtidig altfor sykt til at noen bare har resonert seg fram til eller kommet med den teorien ut av det blå... Nei vi får se hva det ender opp med, jeg kommer til og få særdeles blandede følelser hvis det viser seg å stemme. 🍻

• Forvirret 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra informasjon dette . Nå vet vi helt sikkert at Tollvesenet kan laget et helvete hvis de vil , og de gjør det ( i noen tilfeller) .

Så nå må vi " smugle" gitarer også .,.....

Endret av Sugardaddy65

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner på en måte at dette også omfatter brukte gitarer. Det blir vanskelig å dokumentere at et instrument er gammelt. Og brukt kan man si det er bare man har dratt beskyttelsesplasten av plekterbrettet og slått en ustemt akkord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, sarge skrev:

Jeg skjønner på en måte at dette også omfatter brukte gitarer. Det blir vanskelig å dokumentere at et instrument er gammelt. Og brukt kan man si det er bare man har dratt beskyttelsesplasten av plekterbrettet og slått en ustemt akkord.

I noen tilfeller kanskje, men så har du jo serienr da. Og Gibson f eks er flinke og legge ved sånn kvalitetskontroll-lapp der det står dato og serienr, og CS-gitarer har selvsagt også dette på sertifikatet. Evt så er jo original kvittering noe som burde fungere som bevis, som folk rett og slett bare må bli bedre på og beholde når det er snakk om rw-gitarer. 

Her kan dere forresten se hvordan et typisk CITES sertifikat ser ut (legg merke til hvor lenge det er gyldig)Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, Fender og Gibson og andre store merker skal jo overleve lenge og bevare et internasjonalt etisk rykte.  Men det er jo plenty av "no-brand"-produsenter som er langt fra like etterrettelige og som står for store andeler av billigmarkedet der det leveres mindre omsetning i kroner, men desto større mengde treverk per krone.  Og her kuttes det nok etiske hjørner for å holde kostnadene nede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at VI som musikere OGSÅ trenger en holdningsendring.  Hvis motebransjen må slutte med pels, matvarebransjen må slutte med palmeolje, interiørbransjen må slutte med elfenben, båtbransjen må slutte med teak osv, så bør også etisk bevisse musikere etterspørre miljøvennlige instrumenter som IKKE belaster truede arter. 

Ja, jeg er klar over at det knapt finnes en mer konservativ brukergruppe enn musikere ift.instrumenter, og ser at holdninger om at Les Paul og Leo Fender "got it right the first time" er med på å sementere holdninger om hvordan et instrument skal være.  Likevel tror jeg vi alle må være villige til å godta begrensninger i materialvalg for instrumentene våre.  Jeg tror nok at produsentene må lage CITES-vennlige instrumenter og dokumentere at de ikke inneholder tresortene som det altså ikke skal handles med lenger og at også musikere må forholde seg til dette.

Endret av sarge
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7/25/2017 den 10.40, germaniumkid skrev:

Det at de er registerert med norsk mva-nummer skal ikke ha noe å si. Varene må fortsatt krysse landegrensene. På jobb handler vi fra flere svenske leverandører som er registrert i Norge på samme måte som Gear4music er. De må fortsatt søke eksporttillatelse på samme måte.

For min del virker det som Gear4music "blåser i" reglementet og bare sender, krysser fingrene og satser på at det ikke blir plukket opp i tolla. Vi har en leverandør i EU som gjorde det samme på en sending til oss. Jeg spurte; "Er denne påvirket av CITES?" "Nei." Ok, så sendte de den og den kom etter noen få dager. Sjekket specs på produsenten sin nettside i etterkant. Der stod det at den hadde rosewood og i tillegg var det merket med stor rød skrift: "We're unable to ship this abroad because of CITES regulations". Altså blåste bare vår leverandør i hele CITES og gitaren kom til oss i Norge på noen dager...

Ellers kan jeg prøve å svare på andre spørsmål folk måtte ha om CITES og import fra en forhandler sitt ståsted.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Wiik
      Hei!
      Jeg er på utkikk etter en ny gitar for tiden, og har sett for meg å ville kjøpe en Paul Reed Smith av god kvalitet som jeg vil bruke i mange år fremover. Jeg ser da helst ikke etter en SE, men heller en CE24, da en core ville være alt for dyrt for meg. Selv har jeg ikke spilt seriøst i så mange år, men da jeg begynner på bandlinje på folkehøgskole neste år har jeg lyst til å investere i en gitar jeg kan bruke. Jeg vil ikke kalle meg selv veldig god på gitar, men mer gjennomsnittlig. Uansett er dette en investering jeg vet jeg kommer til å bruke i lang tid.
      Problemet er bare det at jeg ikke vet om noen musikkforretninger i nærheten som tilbyr å selge CE24 gitarer, men bare SE. Jeg har sett meg litt rundt på nettet der jeg har funnet modeller som sendes fra Norge, men som er etter min mening ganske så overpriset Skjult innhold - vennligst logg inn, med unntak av Skjult innhold - vennligst logg inn som jeg ikke er noe stor fan av finishen til. Jeg var nettopp i USA og fikk prøve ut en CE24 der prisen også var på bare $2000 (~15, 000nok), mye billigere enn her.
      Er det noen som vet om musikkforhandlere eller nettsteder der jeg kan kjøpe fra som er billigere en de jeg har funnet? Jeg har ikke spesielt lyst til å gå over 20 000kr inkludert toll. Evt. er det andre forslag til gitar jeg kan investere i? Har forelsket meg helt i PRS, men er åpen for andre forslag!
      Tusen takk
    • Av bjosted
      Fant denne på finn.no . Kan kanskje brukes til et par gitarer.

Skjult innhold - vennligst logg inn
    • Av Rottenikken
      En gitarmaker sa en gang til meg at Swamp ash ofte ble brukt i gitarer til ca 30000kr og Fender USA. Brukes ikke det i Mexicomodeller? Eller mangler bare denne gitarmakeren kunnskap? Jeg forstod det som man måtte noen hakk over gjennomsnittet for å få det, dvs USA Fender. Stemmer det?
    • Av rotfrukt
      Som det står i Trådtittel så er dette en tråd hvor jeg bygger en Les Paul gitar. jeg kommer til å legge ut oppdateringer etterhvert som jeg bygger og håper dette kan være en tråd hvor jeg og andre kan dele sine erfaringer, og kunnskap.

Det var i begynnelsen av Juli at jeg begynte å tenke på å lage gitar, og i slutten av juli hadde jeg begynt planleggingen. På grunn av at jeg ikke hadde gjort dette før valgte jeg å bestille halsen ferdig, fikk tak i en Gibson maestro hals (vet at det ikke akkurat er det beste man får tak i, men ville ikke satse så mye penger på det ettersom det er mitt første forsøk). jeg har også valgt å lage en test gitar av noe treverk jeg fant liggende i garasjen. har lagt ved et bilde av denne. nå når denne er ferdig og testet( den funket fint Skjult innhold - vennligst logg inn/emoticons/Diverseekstraikon_smile.png" alt=":)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> ) har jeg bestemt meg for å begynne å lage den ordentlige gitaren.
      Skjult innhold - vennligst logg inn
      Jeg har ikke kommet veldig langt med byggingen, faktisk så har jeg ikke startet enda. Jeg har litt problemer med det å finne treverk å bygge med. hittil har jeg prøvd å bruke gamle møbler som jeg finner på finn.no, og det eneste jeg har fått tak i, som har vært verdt å spare på, er et bord av teak. dette bordet er ikke tykt nok alene, så tenker å bruke det kun som en topplate. er det noen her på forumet som vet om noen måte å anskaffe seg noe godt gitartreverk?
    • Av space
      Om en ser bort fra elektronikken og finishen, hva er da den største forskjellen på en Gibson og en Epiphone?
      Er halsen (og treverket) på en Gibson såpass mye bedre at det forsvarer prisen?
      Jeg har noen deler liggende, og lurer derfor på å kjøpe en brukt Gibson LP studio og modde denne.
      Alternativt kan jeg da kjøpe en brukt Epiphone og sette i samme elektronikk, og komme enda billigere ut av det.
      Har ikke Epiphone også mahogny kropp og hals med lønnetopp?
      Er det noe jeg bør være obs på her?