Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Jeg tipper at dette rett og slett vil føre til at de aktuelle treslagene fases ut av produksjon over noe tid. All papirmølla blir forsinkende, fordyrende og konkurranseforskyvende. Jeg tror faktisk ulempene for internasjonalt reisende musikere vil veie tyngst. 

John Mayer sliter (han må vel ansette en egen person for alt papirarbeidet hvis han skal på verdensturne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var også at dette var underlig, men ser at flere produsenter skriver at de nå vurderer å gå over til Ebony (f.eks Chapman*). Madagascar ebony er vel 100% "fy-fy", men ser at det er fortsatt mange Ebony-arter som ikke er truet (f.eks Texas Ebony, uten at jeg vet om den arten er egnet til gripebrett).

* https://blog.andertons.co.uk/guitars/cites

Edit: Macassar Ebony er ikke listet i CITES og brukes bla av Schecter.

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det store spørsmålet : hva praktisk sett gjør Tollvesenet med dette ?

Uten papirer så brenner de gitaren , selv om den er Ebony/Maple ?

Det pleier å være vanlig prakisis blant "myndighetsvesener" som ikke egentlig har peiling .

Skal de ansette eksperter på treslag hos tollen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sugardaddy65 skrev:

Skal de ansette eksperter på treslag hos tollen ?

Ta bilde av gitar, send det til gitarekspert. Det løser nok identifiseringen i 99% av tilfellene. Dette har de gjort ved andre beslag der de har brukt ansatte på zoologisk museum rundt omkring til å identifisere blant annet elfenben.

Tollvesenet har nok lister lange som vonde år fra før. Men det er dette de gjør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.