Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

EU skriver i Resolution Conf. 16.8:

"RECOMMENDS Parties not to require a CITES export permit or re-export certificate for a musical instrument containing specimens of CITES listed species.."

videre

"ENCOURAGES Parties that have introduced stricter domestic measures for CITES listed species to consider measures to streamline processes for issuance of CITES documents for musical instruments containing specimens of those species".

Dette har igjen ført til forslaget om flerbrukstillatelse for musikkinstrument i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på det. Skal på visejubileum i Gøteborg i august. Slik det ser ut nå kan jeg ikke ta med egen gitar. Det hjelper sikkert mye for rosentrærne rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan det vel hende at man får et marked for "CITES-free"-gitarer, som man da fritt kan reise internasjonalt med.

Det ser ut til at jeg trenger en ny bass: ?

20151017_20151017-_basses_4web.jpg

NB: Den med lønnegripebrett er en frankenfretless-konvertert bass, og teller ikke... 

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse krav om dokumentasjon som kan være vanskelig å skaffe er ikke noe nytt. Svoger drev med radracing, og ble stoppet med to banesykler på hengeren. Han ble avkrevd vognkort for å dokumentere eierskap. Framvising av A-førerlisens fra NMF og forklaring om at det ikke var tillatt å registrere skiltene fordi det ikke var betalt registeringsavgift for dem var til ingen nytte.

Skal man kunne forvente at myndighetspersoner i Norge plutselig skal sitte inne med detaljkunnskap om eksotiske treslag? Det fall på sin egen urimelighet. Det er et eget fagfelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 1/15/2017 at 11.32, Truckstop Chuckie skrev:

Jeg tror at det vil blir gjort justeringer her i løpet av ganske kort tid, med tanke på eksport og import av brukte instrumenter. Sikkert i form av en kraftig forenkling. 

De nye reglene trer ikke i kraft før 01.02.2017 (i Europa). De to instrumentene jeg fikk for to uker siden kom uten problemer. Satser på at de to neste, som antakeligvis blir sendt fra Japan i morgen, også ankommer problemfritt. Etter 01.02.2017 regner jeg med at det blir kjøp innenlands.

Jeg vet at Thomann og Elderly har begynt å gjøre jobben sin og fyller ut alt som skal fylles. Regner med at de fleste andre kommer etter relativt kjapt.

Forsøkte nylig å bestille en gitar med rosewood-hals fra Andertons, men kunne ikke sende ut av EU pga. for mye papirarbeid. <_<

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som var opplevd eller har hørt om at en gitar som inneholder rosewood har blitt beslagt fordi man ikke har papirene i orden?

Selv mottok jeg en gitar (uten rosewood) for et par uker siden og forsendelsen ble aldri åpnet av tollen, så jeg vet ikke om de faktisk sjekker gitarer for rosewood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MAa skrev:

Hvor leste du dette?

Har vel stått om dette på LPF og andre forum. I tillegg snakket jeg med en svenske som hadde sendt en ES175 fra 60-tallet til en kjøper i sverige med CITES papirer fra sverige. Kjøper hadde derimot ikke ordnet dette i usa, og gitaren ble faktisk brent opp. Helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pledrik skrev:

Har vel stått om dette på LPF og andre forum. I tillegg snakket jeg med en svenske som hadde sendt en ES175 fra 60-tallet til en kjøper i sverige med CITES papirer fra sverige. Kjøper hadde derimot ikke ordnet dette i usa, og gitaren ble faktisk brent opp. Helt sykt.

Har ikke hørt om noen problemer med CITES ennå, men mulig det har dukket opp nå i det siste. 

Brent opp, det høres jo helt vilt ut. Det kan vel ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den ble i hvert fall visstnok destruert, hva enn det betyr. Er visst ikke så veldig vanskelig å få ordnet de rette papirene, problemet er at det tar lang tid. I USA sier de 1-3 måneder, og det er jo lenge å vente ved et salg. Jeg søkte nå i norge på noen gitarer i februar, og har ennå ikke hørt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pledrik skrev:

Vel, den ble i hvert fall visstnok destruert, hva enn det betyr. Er visst ikke så veldig vanskelig å få ordnet de rette papirene, problemet er at det tar lang tid. I USA sier de 1-3 måneder, og det er jo lenge å vente ved et salg. Jeg søkte nå i norge på noen gitarer i februar, og har ennå ikke hørt noe.

Ikke sant, det tar nok litt tid ennå. Har ikke tålmodighet til slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.