Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Toll på gitardeler


Arkadian

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper relativt ofte gitardeler og tilbehør til andre musikkinstrumenter på nett, og oftere enn ikke ender summen over de tillatte 350 kroner. Men hittil har jeg altså ikke betalt toll en eneste gang. Eksempel: Jeg henta i går et par pickups sendt fra Spania, som kosta 92 Euro, frakt inkludert. Men heller ikke nå måtte jeg betale for å få ut pakka. Når jeg har kjøpt andre ting på nett, har jeg regelmessig måttet betale mva eller toll eller hva det nå heter. 

Hvorfor er det sånn? Kan det virkelig være sånn at musikkartikler av en eller annen absurd grunn er unntatt toll, eller er det fordi tollvesenet ikke skjønner hva ting er verdt? Er det bare jeg som har hatt griseflaks, eller har andre samme erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje an på hvordan avsender har merket pakka ? 
Har vart bort i det samme selv. 

Noen ganger er pakken merket som 'gift' eller 'product sample' .. Og noen ganger har avsender "jukset" litt og skrevet $20 som verdi ... 

Andre ganger er det moms, fortolling og papirer og kvitteringer ... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sveina60 skrev:

Det kan jo være at du får et koseligt brev i posten om noen uker :) Jeg har handlet endel fra Warmoth og da kommer kravet tre fire uker etter at pakken er mottatt.

Warmoth, ja... Det er noen som har det... Det er helt sikkert. Sånt kan jeg bare drømme om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Rottenikken skrev:

Warmoth, ja... Det er noen som har det... Det er helt sikkert. Sånt kan jeg bare drømme om.

Litt Off Topic, men du kan jo med stort hell bestille fra Guitarbuild.co.uk.

De har masse snadder i god kvalitet til ganske fornuftige priser. Fort deg før de er offisielt ute v EU :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkadian skrev:

Joda, men jeg flytter aldri fra verdens vakreste lille by, som ligger i Norge. 

Får jeg spørre hvilken by som er så vakker i det landet som jeg trodde var så pent inntil jeg kom til Nederland? Jeg bor i en Nederlandsk småby som heter Roermond som er på størrelse med Kristiansand. (Som Kristiansand en småby??? Det bor 17,5 millioner mennesker på 30 mils lengde)

 

Joda, Space. Men her om dagen ble jeg nervevrak siden jeg nesten gikk personlig konkurs. Det arbeides med saken og jeg vil ikke starte noen nye prosjekter før dette er avklart for hvis jeg må betale så får jeg ikke råd til denne byggehobbyen i det hele tatt. Så de prosjektene jeg driver med er ting som jeg har liggende. Det var derfor jeg kanselerte bodien som jeg skulle bruke til Tele hybrid 12 strenger.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, space skrev:

Toll er det jo uansett ikke, men rart ikke du må betale MVA.

Synes alt jeg får som er merket med verdi over 350 går rett innom statskassa før jeg får det.

Nei men det tilkommer et fortollingsgebyr ved mva-påslaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sveina60 skrev:

Det kan jo være at du får et koseligt brev i posten om noen uker :) Jeg har handlet endel fra Warmoth og da kommer kravet tre fire uker etter at pakken er mottatt.

Da jeg fått større varer sendt v DHL, UPS eller Fedex og tilsv. selskaper kommer regninga i posten etter noen uker ...
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge selger merker som gave og at gaven er på under 1000kr i verdi går det helt greit. Gjort det mange ganger fra eBay. Virker som de top-rated selgerne der inne fra statene vet hva de holder på med for å få flere til å kjøpe igjen og anbefale selgeren. Handlet minst 10 ganger derifra i 2016 og rett i postkassa uten toll tull. Da alt fra Plekterbrett, Bridger, lava cables osv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.